Gå til innhold

MORsdag - ikke konedag!

Anbefalte innlegg

Det skjer hvert år at jeg hører/leser om damer som forteller hva de har fått som gave fra _mannen_ til morsdagen. Men det er da ingen konedag, er det? Selvsagt helt OK der far bidrar til å dra med barna på noe som mor setter pris på, men deling og viderebringing av mannens gaver og/eller innsats i heimen i anledning morsdagen skjer også fra dem med store eller sågar utflyttede barn, og også dem hvor partneren ikke engang er grunnen til at hun kan feire morsdag. Det synes jeg er pussig. Kvinner flest vil vel ikke føle seg som en mor overfor partneren - dog altså for noen med unntak for andre søndag i februar! 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/416878-morsdag-ikke-konedag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

30 minutter siden, morsan skrev:

Selvsagt helt OK der far bidrar til å dra med barna på noe som mor setter pris på, men deling og viderebringing av mannens gaver og/eller innsats i heimen i anledning morsdagen skjer også fra dem med store eller sågar utflyttede barn, og også dem hvor partneren ikke engang er grunnen til at hun kan feire morsdag.

Enig i at det er litt merkelig, særlig det siste.  At mannen min bidrar til den bittelille markeringen av dagen vi pleier å ha, er like naturlig som at det ofte har vært jeg som har styrt den like minimale markeringen av farsdagen.  Men det er jo fordi han er faren til ungene. 

Lørdagen før er det jo alltid masse gaveideer i butikkene og kaker i bakeriene.  Jeg traff en i forgårs som hadde tatt bilde av en reklameplakat - hvor det sto "MORKAKER", i ett ord uten noe smilefjes eller annet som antydet at det var en morsomhet.  Vet ikke hvilken bakerikjede det var, men jeg fikk i hvert fall ikke lyst på akkurat de kakene :unsure:

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/416878-morsdag-ikke-konedag/#findComment-3753107
Del på andre sider

Noe jeg forsåvidt kunne ha ønsket meg i mitt samliv med barnets far var en viss initiativtagen for å "lære opp"/bevisstgjøre barnet på at det kan være en god anledning til fx å lage en tegning med morsdagshilsen. Og jeg kan også forstå at en ektemann også etter at barna er store kan ønske å si et slags "takk for at du er mor til mine barn", så jeg vil moderere startinnlegget noe.

Jeg reagerte mest på en dame som i likhet med meg selv er i nyt forhold uten felles barn trekker frem hva HAN gjorde for HENNE. Og også om det er felles barn synes jeg det er unødvendig og rart at han nærmest må bevise sin kjærlighet ved å gi henne morsdagsgaver. Er det ikke litt urettferdig overfor mannfolka om det er "innsats" på slike dager bestemt av andre som er det som "teller"? 

Men uansett - det er selvsagt veldig hyggelig og viktig med oppmerksomhet fra partneren, og hyggelig om dagen nevnes iallfall. Man kan vel ikke unngå å få med seg hvilken dag det er. ;) 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/416878-morsdag-ikke-konedag/#findComment-3753113
Del på andre sider

13 minutter siden, morsan skrev:

Noe jeg forsåvidt kunne ha ønsket meg i mitt samliv med barnets far var en viss initiativtagen for å "lære opp"/bevisstgjøre barnet på at det kan være en god anledning til fx å lage en tegning med morsdagshilsen. Og jeg kan også forstå at en ektemann også etter at barna er store kan ønske å si et slags "takk for at du er mor til mine barn", så jeg vil moderere startinnlegget noe.

Jeg reagerte mest på en dame som i likhet med meg selv er i nyt forhold uten felles barn trekker frem hva HAN gjorde for HENNE. Og også om det er felles barn synes jeg det er unødvendig og rart at han nærmest må bevise sin kjærlighet ved å gi henne morsdagsgaver. Er det ikke litt urettferdig overfor mannfolka om det er "innsats" på slike dager bestemt av andre som er det som "teller"? 

Men uansett - det er selvsagt veldig hyggelig og viktig med oppmerksomhet fra partneren, og hyggelig om dagen nevnes iallfall. Man kan vel ikke unngå å få med seg hvilken dag det er. ;) 

I år kommer jo Valentinsdagen allerede to dager etterpå, og det er jo en gylden anledning til å vise partneren oppmerksomhet, om men trenger en anledning til dét (evt. trenger en anledning til å forvente oppmerksomhet ;)).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/416878-morsdag-ikke-konedag/#findComment-3753116
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, Xtra skrev:

I år kommer jo Valentinsdagen allerede to dager etterpå, og det er jo en gylden anledning til å vise partneren oppmerksomhet, om men trenger en anledning til dét (evt. trenger en anledning til å forvente oppmerksomhet ;)).

Sant :) 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/416878-morsdag-ikke-konedag/#findComment-3753125
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Det blir kanskje mannen i huset som må ta ansvar siden barn ofte glemmer, sover lenge eller ikke får med seg sånt. Sånn er det i alle fall her i huset. Man kan kanskje diskutere om det er dagen man skal hedre sin egen mor,  eller om hele familien skal hedre den som er "mor" i huset. Vi er vel mest på det at det er barna som offisielt står bak. Jeg synes det er en fin tradisjon selv om noen sier det er kommersielt opphav.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/416878-morsdag-ikke-konedag/#findComment-3753136
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...