Gå til innhold

OCD er noe " dritt"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg pleier å unngå å lage mat til andre enn familien. Har OCD og for min del dør mennesker hvis jeg røre noe som andre skal ta i eller spise. De kan til og med dø av ting jeg sier....
I dag har min 16 åring bursdag . Jeg har brukt enormt mye energi på å bake en kake som hun nå har tatt med seg til alle på fotballtreningen. 
Jeg har sterk angst og ser for meg barn som dør, har allerede ringt og sagt til min datter at hun må kaste serviettene . Jeg mener jeg tok i pakken ... Men jeg klarte å gjennomføre å bake kaken. Ett og ett steg i kampen mot tvangen ... 
OCD er noe dritt... !!! 

Anonymkode: 561c1...34f

Skrevet

Ja, OCD er noe dritt. Heldigvis er det bare innbillning. Tenk om verden var så ond som OCD kan lure oss til å tro...

Anonymkode: 8d73d...858

Skrevet

Skjønner du at tankene ikke stemmer, eller tror du oppriktig at de som spiser maten du har vært borti vil dø?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Din datter har blitt 16 år. Jeg synes det er godt gjort at du har klart å ikke røre noe som hun har tatt i eller spist på 16 år. Dyktig :-)

Skrevet

5 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Skjønner du at tankene ikke stemmer, eller tror du oppriktig at de som spiser maten du har vært borti vil dø?

Jeg forstår at det er tvangstanker men følelsene mine forstår ikke det alltid. Har blitt mye flinkere til å takle det på rett måte. 

Skrevet
5 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Din datter har blitt 16 år. Jeg synes det er godt gjort at du har klart å ikke røre noe som hun har tatt i eller spist på 16 år. Dyktig :-)

Nå føler jeg bare en dyp skam .... Rødmer  her jeg sitter .. 

Klarer ikke alltid å le med de som ler av meg . Men den er jo ganske absurd denne OCDen .😊

Skrevet

Jeg håper du ikke tror at jeg ler av deg. Jeg ville bare ha deg til å undres.

Skrevet
2 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg håper du ikke tror at jeg ler av deg. Jeg ville bare ha deg til å undres.

Helt greit 😊. Du aner ikke hvor " kokko" jeg har vært og hvor mye eksponeringsterapi jeg har hatt. Men er heldigvis bedre og kan smile litt av galskapen. Trenger nok at ting blir satt litt på " spissen" blant. 😊.

Alle på min arbeidsplass visste om min lidelse og jeg hadde psykologer med meg på jobb. Hele dagen var preget av katastrofeangst . Jeg hadde ikke så mye verdighet igjen og klarte aldri å komme tilbake til yrket mitt... 

Skrevet

Hvor store doser SSRI har du brukt? Har du prøvd Risperdal i tillegg?

Skrevet
1 minutt siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Hvor store doser SSRI har du brukt? Har du prøvd Risperdal i tillegg?

Jeg har brukt 10 mg cipralex og nå 10 mg Brintellix.

Lege og psykolog snakket aldri om medisin for OCD. Fått behandling av OCDteam... Er jo mye bedre. Psykiateren jeg går til nå er første som snakker om medisiner. 

Har sett at du har foreslått større doser med SSRI innpå DOL. Har da tenkt mange ganger at jeg burde ha fått medisiner for mange år siden. Kanskje jeg fortsatt hadde kunne fungert som sykepleier ... 

Skrevet

Ja, du burde fått medisiner for lenge siden. Dette er på kanten til feilbehandling.

Det er ok å prøve psykologisk behandling først. Men om pasienten ikke blir bra nok til å stå i full jobb, skal medisiner forsøkes.

Hadde du vært min pasient, ville jeg umiddelbart gitt deg 20 mg. Så ville jeg evt gått enda høyere  - kanskje til 40 mg, evt lagt til Risperdal 2 mg.

Skrevet
5 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Ja, du burde fått medisiner for lenge siden. Dette er på kanten til feilbehandling.

Det er ok å prøve psykologisk behandling først. Men om pasienten ikke blir bra nok til å stå i full jobb, skal medisiner forsøkes.

Hadde du vært min pasient, ville jeg umiddelbart gitt deg 20 mg. Så ville jeg evt gått enda høyere  - kanskje til 40 mg, evt lagt til Risperdal 2 mg.

Tror jeg vil ta dette opp med min psykiater.... Takk skal du ha . Bære på en sorg over hvor vanskelig det var i mange år. Legen har faktisk innrømmet at han ikke forstod alvoret og hadde tatt for lite tid til å bli kjennt med saken. 

Skrevet

Enig- det er veldig tungt å ha ocd.

som NHD sier- du bør opp i dose! Jeg har brukt 30 mh cipralex, nå 20 mg. Psykologer virker veldig skeptisk til medisiner, (min erfaring). Så lytt til NHD. 

Tankene er veldig virkelige, og jo mer vi tviler, jo værre blir det,

Skrevet
12 minutter siden, Dory skrev:

Enig- det er veldig tungt å ha ocd.

som NHD sier- du bør opp i dose! Jeg har brukt 30 mh cipralex, nå 20 mg. Psykologer virker veldig skeptisk til medisiner, (min erfaring). Så lytt til NHD. 

Tankene er veldig virkelige, og jo mer vi tviler, jo værre blir det,

Takk for forståelse. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...