Gå til innhold

NHD Kan trettheten skyldes lavt atoffskifte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk lavt stoffskifte, sannsynligvis pga lithium. 

Jeg har perioder jeg sliter med mye tretthet. FT4 ligger på 12. Jeg vet det er innenfor grensen, og de andre prøvene er fine. Likevel har jeg redusert livskvalitet, med mye tretthet, depresjon og livstrett.

Jeg ønsker å øke levaxin, mens legen sier jeg ikke skal. Hva har jeg å tape med å forsøke en økning?

Anonymkode: ab533...4ce

Skrevet

Jeg har aldri blitt helt den "samme" selv etter årevis med korrekt dose levaxin..

Anonymkode: 404d6...19d

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg mener det skal være allment kjent blant leger at en ved stoffskiftesykdom skal dosere levaxin etter klinisk respons (hvordan pasienten har det) og ikke etter laboratorieverdier som kun er en veiledning. Det er også manges erfaring at en i tilfeller som ditt ofte må opp i øverste "normalnivå" og ikke sjelden like over.

Skrevet
6 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg mener det skal være allment kjent blant leger at en ved stoffskiftesykdom skal dosere levaxin etter klinisk respons (hvordan pasienten har det) og ikke etter laboratorieverdier som kun er en veiledning. Det er også manges erfaring at en i tilfeller som ditt ofte må opp i øverste "normalnivå" og ikke sjelden like over.

Jeg trodde også det.

For mange år siden, før jeg begynte med medisiner, kom jeg meg ut av en lang periode med tretthet og depresjon ved hjelp av et kosttilskudd. Jeg har aldri hatt det så bra som da. Blodprøver viste FT4 på 21. Om det var kostilskuddet eller tilfeldig at den var så høy, vet jeg ikke. Av diverse årsaker sluttet jeg med kosttilskuddet.

Når jeg begynte med lithium fikk jeg også et nytt og bedre liv. Det varte et halvt års tid før det sakte gikk nedover igjen. Spørsmålet mitt nå er om endringer i stoffskiftet kan være årsaken til at det gikk nedover igjen, og ikke redusert effekt av lithium som jeg trodde?

Anonymkode: ab533...4ce

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...