Gå til innhold

Legevakt vs/ fastlege ved skadet tommel? (forstuet/brukket?)

Anbefalte innlegg

For en uke siden, etter jeg hadde vært på bandøving, klarte jeg å skli på isen nedover en temmelig glatt og bratt bakke. Jeg ble litt for opptatt av ikke å sende min ikke helt billige gitar på segltur, og landet så jeg traff bakket med venstre tommel tupp først. Det gjorde s****s vondt. Jeg kjølte det ned med snø, og deretter en pakke frosne grønnsaker da jeg kom hjem. Jeg var først redd jeg kanskje kunne ha brukket den, men ville tro det beste og tenkte at jeg helst bare hadde fått en trøkk 16 eller forstuet den. Det er krise, etter som jeg er helt ute av stand til å spille nå. Jeg prøvde meg i går, og det skulle jeg ALDRI ha gjort. Hele greia har hovnet opp igjen, og er full av noen flotte lillatoner. Jeg vet at noen bør ta en titt på det, og jeg skal til fastlegen min på torsdag av andre grunner - så hun kan sikkert ta en titt på det da. Men hun kan jo bare henvise til rtg. Legevakta kan vel sende meg rett avsted, men nå er det jo en uke siden selve skadetidspunktet.

Hva ville dere gjort? Fastlege eller legevakt? Kunne jo få hastetime hos fastlegen i morgen evt. Skulle så alt for gjerne få lagt støttebandasje eller noe slikt så jeg kan spille, etter som jeg driver og prøvespiller for et band nå. Om jeg blir satt ut av stand til det over lengre tid, blir det litt krise kan man si. Da ryker trolig hele muligheten.

Smertene sitter for det meste rundt ytterste leddet. Hoven, noe misfarigen, stiv og det gjør vondt å gripe.

Endret av FjellOgDalar

Fortsetter under...

Fastlegen får ikke gjort annet enn å sende deg videre. Men legevakta er jo for akutte ting og dette er ikke akutt lenger. Jeg ville ringt eller dratt innom legevakta og spurt om de kunne se på det. De er flinkere på skader enn det fastlegen er. Da jeg brakk nesa gikk det noen dager før jeg forsto at jeg burde ta en tur til legen med det. Dro da på legevakta og de tok meg imot der og sendte haste henvisning til rikshospitalet for å få den rettet opp. Det burde nemlig skje innen kort tid, tror det var maks en uke etter bruddet. Men en annen gang jeg hadde skadet hånda og gikk 14 dager før jeg fikk kommet meg til lege så sa de jeg måtte få time hos fastlegen fordi det kanskje måtte tas mr og det gjorde de ikke på legevakta. For meg hørtes det bare ut som en dårlig unnskyldning ;) Uansett så tror jeg ikke de tar mr av en tommel, men kanskje røntgen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...