Gå til innhold

NHD/ Er det farlig å fly?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal på en lengre flyreise og jeg er så REDD for å fly.. Bryter nesten sammen med tanken og vurderer å droppe turen..

Derfor spør jeg deg NHD, er det farlig å fly??

Anonymkode: 13944...73a

Skrevet (endret)

Av de titusener av flyavgangene som skjer hver dag, hvor ofte hører du om ulykker med store passasjerfly fra vestlige flyselskaper?

Sjansen er tre ganger større for å dø i ditt eget hjem en vilkårlig time enn en time på et fly. Et fly er det sikreste stedet man kan oppholde seg.

Jeg hadde flyskrekk før og er flyentusiast nå :-)

Endret av issomethingwrong
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal på en lengre flyreise og jeg er så REDD for å fly.. Bryter nesten sammen med tanken og vurderer å droppe turen..

Det er farligere å kjøre bil.

Anonymkode: 39ebc...12b

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er den tryggeste av alle måter å reise på :-)

Skrevet

Det verste som skjer er at du får angst. Jeg har flyskrekk jeg og, men selv storm og masse turbulens på fredag 13 har jeg overlevd. For ikke å miste bakkekontakten (haha) må jeg ta noe beroligende. Det kan man stort sett fint få av fastlegen.

Statistikk sier at kjangsen for å dø i en flystyrt er mindre enn en til en million. Det er mye større kjangse for at man dør av noe på vei til eller fra flyplassen, men det er jo ikke så lett å være rasjonell når man er skikkelig redd. Kanskje det kan være til hjelp å tenke over hva som kan få deg til å slappe av når du er urolig? Høre på musikk f.eks.? Det synes jeg hjelper. Man kan og si til kabinpersonalet at man har flyskrekk, så vil de ta litt ekstra vare på deg. De er trenet til det, og hjelper redde passasjerer daglig.

Den avgjort beste medisin mot flyskrekk er å fly. Før bodde jeg på en annen kant av landet, og måtte fly mye pga. organisasjonsverv. Ofte var det med mye ubehag og angst, men etter hvert vennet jeg meg til det. Så flyttet jeg til Østlandet hvor avstandene er kortere så man ikke trenger å bruke fly. Og vips var flyskrekken tilbake.

Skrevet

Hold deg unna 'russiske' fly.

Anonymkode: b8032...eab

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som andre har skrevet: fly er verdens tryggeste transportmiddel. 

God tur! 

NysgjerrigeMeg
Skrevet

Etter 11 september i New York ble mange redde for å ta fly, derfor fant de ut at det var lurere å kjøre bil. Resultatet? Flerfoldige tusen mennesker døde i bilulykker i stedet, mennesker som hvis de hadde valgt å fly hadde levd i beste velgående.

Skrevet
1 time siden, NysgjerrigeMeg skrev:

Etter 11 september i New York ble mange redde for å ta fly, derfor fant de ut at det var lurere å kjøre bil. Resultatet? Flerfoldige tusen mennesker døde i bilulykker i stedet, mennesker som hvis de hadde valgt å fly hadde levd i beste velgående.

Dokumentasjon?

Skrevet

Fly er veldig trygt. Hvor trygt kommer an på hvordan man måler. Det issomethingwrong sier er en klar overdrivelse.

Oftest måler man ved å se på antall dødsfall per kilometer reist. I så fall kommer fly best ut, fordi de beveger seg så raskt. Men det gir mer mening å måle dødsfall per time man oppholder seg i transportmiddelet. (De fleste måler livene sine i tid, ikke distanse tilbakelagt.) I så fall er buss tryggest og tog nest tryggest, mens fly kommer på en god tredjeplass. På en klar sisteplass kommer motorsykkel, hvis det kan være en trøst.

Kilde: http://www.ijhssnet.com/journals/Vol_5_No_7_1_July_2015/15.pdf

Anonymkode: 4eb75...6a9

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Her er jeg uenig. Utgangspunktet er vel at en skal fra A til B dvs et visst antall kilometer. En bestemt tur/reise. Så blir spørsmålet hvordan en kommer tryggest frem. Da er det naturlig å måle dødsfall per km.

Skrevet

Det er et godt poeng, men jeg tror det de fleste intuitivt forbinder med fare/risiko knytter seg til eksponering over tid.

For å eksemplifisere: Hva er den tryggeste måten å reise fra Trondheim til Oslo på? Svar: Med fly, uten tvil.

La oss så anta at bussturen til Værnes tar nøyaktig en time og at flyturen til Oslo tar like lang tid. Så spør man seg: Er sjansen for å dø størst i løpet av timen på bussen eller timen på flyet? Svar: På flyet (faktisk nesten tre ganger så høy som på bussen).

Dette siste tror jeg faktisk ikke så mange som forfekter flyreisens uovertruffne sikkerhet er klar over.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er et godt poeng, men jeg tror det de fleste intuitivt forbinder med fare/risiko knytter seg til eksponering over tid.

For å eksemplifisere: Hva er den tryggeste måten å reise fra Trondheim til Oslo på? Svar: Med fly, uten tvil.

La oss så anta at bussturen til Værnes tar nøyaktig en time og at flyturen til Oslo tar like lang tid. Så spør man seg: Er sjansen for å dø størst i løpet av timen på bussen eller timen på flyet? Svar: På flyet (faktisk nesten tre ganger så høy som på bussen).

Dette siste tror jeg faktisk ikke så mange som forfekter flyreisens uovertruffne sikkerhet er klar over.

Men bussen bruker omtrent 5 ganger så lang tid som flyet til Oslo. Så sånn sett er flyet tryggest.

Skrevet

Statistisk sett så er det en dødsulykke pr 2,3 millioner flygninger. Deler du 2,3 millioner på 365 dager så blir det 6.300 år. Det betyr altså at du kan fly hver eneste dag i 6.300 år før du statistisk sett blir drept i ei flyulykke. Så gammel blir du neppe.

Hva foretrekker du nå, bil eller fly?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...