Gå til innhold

NHD og andre :Forskjell på depresjon og mistrivsel ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man lever et liv som opprettholder det depressive . Feks en vanskelig familiesituasjon, arbeidsledighet , sykdom ol. Kan man da forvente bedring av depresjon bare med medisiner og terapi?. Hvis man bare er veldig utilfreds med livet og ikke klarer å komme ut av en ond sirkel . Man mister motet og energien og gir opp liksom. Kan man kalle det en depresjon ?.. 

Anonymkode: 49320...1dd

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man lever et liv som opprettholder det depressive . Feks en vanskelig familiesituasjon, arbeidsledighet , sykdom ol. Kan man da forvente bedring av depresjon bare med medisiner og terapi?. Hvis man bare er veldig utilfreds med livet og ikke klarer å komme ut av en ond sirkel . Man mister motet og energien og gir opp liksom. Kan man kalle det en depresjon ?.. 

Godt spørsmål!

Skrevet

Vil tro at det blir som å slanke seg. Dersom man spiser sunne magre måltider, men også sjokolade og snacks vil ikke vekta bevege seg. Dersom man tar medisiner men opprettholder årsak til depresjon (livssituasjon slik du beskriver) vil man ikke komme noe videre... 

Anonymkode: 34254...16e

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mistrivsel over tid kan lede til depresjon.

Da hjelper det ikke med bare medisiner.

Anonymkode: a6dc1...bfc

yellow ledbetter
Skrevet

Tror du må ut av mistrivselen for å komme ut av depresjonen. Om det skal være permanent, i alle fall. Hva som er depresjon eller ikke har jeg ikke kompetanse til å vurdere. 

Skrevet

Har hørt at å be en deprimert om å " fikse" livet sitt er som å be en lam om å gå. 

Tenkte at antidepressiva skulle gi meg energi til å forandre ting. Blir bare nederlag på nederlag fordi jeg ikke klarer det. 

Trenger rett og slett hjelp til å akseptere en del ting jeg ikke kan forandre... Og støtte til å ta tak i det jeg kan forandre ... Er jeg alene om å ikke klare det??. 

Klandrer meg selv hver dag for å mistrives og ikke klare å gjøre noe med det...

Skrevet (endret)

Jeg er selv i denne situasjonen, og ja, medisiner har hjulpet meg. Men jeg innser at det er som å male over rusten. Jeg har begynt å ta tak i en del av det på egen hånd nå. Blant annet med jobb.

Man trenger hjelp av noen som tør å utfordre problemene man har i livet sitt, og tilby en løsning som man kan gå steg for steg. Det hjelper ikke med svadaprat og "jeg kan ikke fortelle deg hva du burde gjøre". Og man må være villig til å akseptere at endringer innebærer et visst ubehag i starten.

Endret av issomethingwrong
Skrevet
57 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg er selv i denne situasjonen, og ja, medisiner har hjulpet meg. Men jeg innser at det er som å male over rusten. Jeg har begynt å ta tak i en del av det på egen hånd nå. Blant annet med jobb.

Man trenger hjelp av noen som tør å utfordre problemene man har i livet sitt, og tilby en løsning som man kan gå steg for steg. Det hjelper ikke med svadaprat og "jeg kan ikke fortelle deg hva du burde gjøre". Og man må være villig til å akseptere at endringer innebærer et visst ubehag i starten.

Takk for forståelse. Har mange tanker og planer om hva jeg burde gjøre. Lager lister og setter opp datoer ... Skulle ha trent, vært sosial , lest , ryddet, gjordt frivillighetsarbeid ( er ufør), startet med en hobby osv 

Men psyken min gjør at jeg ikke klarer noe av dette. Mangler  intresse for selve livet..Dessuten krever familien min alt jeg har av overskudd .... Er lei av at problemene i hjemmet aldri tar slutt på tross av tusen forsøk på få det bedre ... Man kan ikke bare velge bort barn med spesielle behov og sykdom ...

Mange kommer å forteller meg akkurat det jeg vet jeg burde gjøre. Føles nesten mer som en pekefinger enn oppmuntring. 

Skrevet

Man kan ikke klare alt på en gang. Små steg. Er det mulig å få avlaster til å hjelpe med barn? Det kan jo evt. lette på presset.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...