Gå til innhold

GU i narkose - skammelig!

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går hadde jeg GU i narkose pga. overgrep i barndommen. Jeg gråt når jeg ble trillet ned, på tross av 15 mg Stesolid og jeg vred meg unna oksygenmasken i det jeg var i ferd med å forsvinne, men jeg tapte kampen Jeg sovnet. Fikk panikk. Når jeg våknet igjen, fikk jeg panikk av å ligge på ryggen og satte meg straks opp, selv om de protesterte. Det ble for skummelt å ligge på ryggen for da blottla jeg meg. Jeg gråt. Jeg gråt ustoppelig over at en gynekolog hadde sett meg nedentil og "fiklet" der andre hadde fiklet da jeg var barn. Skammen ble for stor å bære. Alle i rommet visste hvorfor jeg skulle ha narkose. Skammelig. Alle personell på gynekologisk avdeling visste.

Jeg var på oppvåkningen i halvannen time fordi det tok så lang tid å roe meg ned psykisk. Jeg brukte unødvendige ressurser. En dame satt ved siden av meg og snakket med meg, ga meg saft og når hun skulle ut et øyeblikk brast jeg i gråt. Hun var den trygge klippen i livet mitt. Hun spurte hva som skjedde, men jeg svarte at jeg ikke visste. Jeg følte meg roet og jeg kunne komme opp på avdelingen igjen.

Uff, en slik skam... Jeg tror dette var første og siste GU, selv i narkose...

Anonymkode: 3a3a5...c34

Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I går hadde jeg GU i narkose pga. overgrep i barndommen. Jeg gråt når jeg ble trillet ned, på tross av 15 mg Stesolid og jeg vred meg unna oksygenmasken i det jeg var i ferd med å forsvinne, men jeg tapte kampen Jeg sovnet. Fikk panikk. Når jeg våknet igjen, fikk jeg panikk av å ligge på ryggen og satte meg straks opp, selv om de protesterte. Det ble for skummelt å ligge på ryggen for da blottla jeg meg. Jeg gråt. Jeg gråt ustoppelig over at en gynekolog hadde sett meg nedentil og "fiklet" der andre hadde fiklet da jeg var barn. Skammen ble for stor å bære. Alle i rommet visste hvorfor jeg skulle ha narkose. Skammelig. Alle personell på gynekologisk avdeling visste.

Jeg var på oppvåkningen i halvannen time fordi det tok så lang tid å roe meg ned psykisk. Jeg brukte unødvendige ressurser. En dame satt ved siden av meg og snakket med meg, ga meg saft og når hun skulle ut et øyeblikk brast jeg i gråt. Hun var den trygge klippen i livet mitt. Hun spurte hva som skjedde, men jeg svarte at jeg ikke visste. Jeg følte meg roet og jeg kunne komme opp på avdelingen igjen.

Uff, en slik skam... Jeg tror dette var første og siste GU, selv i narkose...

Trist opplevelse du hadde. Jeg er alltid skeptisk til narkose (og tung medisinering generelt) i slike tilfeller fordi faren for retraumatisering er stor samtidig som man er såpass påvirket at man opplever et stort kontrolltap ved å ikke kunne sette grenser/si stopp. Har du forsøkt å gjøre dette gradvis i samarbeid med en dyktig gynekolog og evt en nær venn? Uansett, dette er noe helsepersonellet du traff er helt vant med, dette er ikke noe nytt og unormalt, dette gjør de hver eneste dag. Skammen sitter i ditt eget hode, jeg håper du gir slipp på den en dag for den tar garantert mye, for mye, plass hos og -i- deg.

Skrevet
13 minutter siden, XbellaX skrev:

Trist opplevelse du hadde. Jeg er alltid skeptisk til narkose (og tung medisinering generelt) i slike tilfeller fordi faren for retraumatisering er stor samtidig som man er såpass påvirket at man opplever et stort kontrolltap ved å ikke kunne sette grenser/si stopp. Har du forsøkt å gjøre dette gradvis i samarbeid med en dyktig gynekolog og evt en nær venn? Uansett, dette er noe helsepersonellet du traff er helt vant med, dette er ikke noe nytt og unormalt, dette gjør de hver eneste dag. Skammen sitter i ditt eget hode, jeg håper du gir slipp på den en dag for den tar garantert mye, for mye, plass hos og -i- deg.

Det tenkte jeg og, i narkose har man ingen kontroll og det kan føles som et overgrep. 

Skrevet

Jeg føler med deg . Vondt å høre hva du har gått igjennom .

Jeg har opplevd overgrep. Har tatt flere gynekologiske undersøkelser . ( må jo det i forbindelse med svangerskap). Men da hadde jeg en lege jeg stolte på som var rolig og redpektfull. 

Ved en annen anledning måtte jeg ta utskrapning ( etter en spontanabort ) i narkose. Opplevde det mer nedverdigende for da hadde jeg ikke kontroll over situasjonene. 

Anonymkode: b533f...4eb

Skrevet

Jeg har ingen problem med narkosen og Stesoliden merket jeg ikke noe til, men det var selve oppvåkningen som var verst. Jeg hadde ingen problemer på operasjonsbordet bare jeg fikk ligge slik jeg selv ville, men akkurat når hodet blir bedøvet er det skummelt og jeg vrir hodet unna oksygenmasken.

Jeg har ikke forsøkt GU i våken tilstand. Det virker totalt umulig bare ved tanken. Kanskje jeg vil klare det etter den flerårige traumeterapien jeg har startet i?

Jeg er kanskje feig, men la meg være det...

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen problem med narkosen og Stesoliden merket jeg ikke noe til, men det var selve oppvåkningen som var verst. Jeg hadde ingen problemer på operasjonsbordet bare jeg fikk ligge slik jeg selv ville, men akkurat når hodet blir bedøvet er det skummelt og jeg vrir hodet unna oksygenmasken.

Jeg har ikke forsøkt GU i våken tilstand. Det virker totalt umulig bare ved tanken. Kanskje jeg vil klare det etter den flerårige traumeterapien jeg har startet i?

Jeg er kanskje feig, men la meg være det...

Du er anbsolutt ikke feig.  Din reaksjon er helt forståelig . Håper at du får god hjelp til å leve eg godt liv videre ... 

Skrevet

Hei. 

Ikke føl skam kjære deg. 

Har selv vært utsatt for overgrep. Vært snakk om gynekologisk undersøkelse i narkose. Jeg ble frarådet dette. Jeg brukte heller litt mer tid på å klare det uten narkose. Jeg var i narkose ved en hofteoperasjon og hadde samme erfaring som deg når jeg våknet. Herlighet så tøft det var. De hadde klippet av den trusen jeg hadde fått beskjed om å ta av meg. Jeg følte null kontroll. 

Selv følte jeg mye mer kontroll når jeg tok GU ved hjelp av en person fra psykiatritjenesten jeg er veldig trygg på, en snill og tålmodig gynekolog og god forberedelse og klare avtaler. 

Jeg selv vil, etter narkosen ved hofteoperasjonen, ikke ta GU i narkose fordi jeg opplevde ingen kontroll. Jeg forstår virkelig skammen din men håper en dag den slipper. Alle må bestemme hva som kan være best for hver enkelt men for min del fikk jeg en vekker. 

Skrevet

Jeg fikk en ekstra telefonsamtale med terapeuten min i går noe jeg ikke vet om jeg fortjente, mens*han kjørte bil, H*n mente at jeg var modig som hadde turt å vise følelsene mine (gråt). Likevel, skammen over at noen har rotet og tuklet der på det skitne stedet fra barndommen av og nå i dag, er uoverkommelig. Jeg vet ikke hvordan jeg skal takle det og komme videre. Det er som XbellaX, at skammen tar for stor plass i hodet, men hvordan få den mindre?

Jeg har forresten tatt flere ganger narkose og det har føltes trygt, men ikke denne gangen. Og jeg har et konkret spørsmål NHD eller andre kan svare på: Jeg fikk jo en stor dose Stesolid (15 mg) og merket absolutt ingenting. Hvorfor?

Skrevet

Men din reaksjon da og nå i ettertid viser vel bare at det var riktig at du fikk narkose. Det er fullt forståelig at dette er vanskelig for deg, og det er ikke skammelig, men beundringsverdig at du fikk det overstått. Vær letta over at det er over for denne gang. Du fortjener all hjelp til å takle dette nå. Lykke til med terapien og livet videre!

Anonymkode: 66b0e...097

Skrevet

Kanskje vi misforstod deg. At du ikke er intressert i våre opplevelser eller råd. Men at du trengte å få lette hjertet ditt litt og bli møtt med forståelse .

Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men din reaksjon da og nå i ettertid viser vel bare at det var riktig at du fikk narkose. Det er fullt forståelig at dette er vanskelig for deg, og det er ikke skammelig, men beundringsverdig at du fikk det overstått. Vær letta over at det er over for denne gang. Du fortjener all hjelp til å takle dette nå. Lykke til med terapien og livet videre!

Anonymkode: 66b0e...097

Takk :) Jeg er veldig lettet nå når det er overstått. Det er nok mest nå jeg innser hvor mye redselen har tynget meg. Energien er tilbake.

Skrevet

Jeg trengte kanskje kun å lette på følelsen/opplevelsen, men samtidig å høre andres erfaringer lignende min. Jeg ser at flere med traumer har klart det uten narkose og kanskje det er håp for meg også en gang... Akkurat nå var det umulig og jeg skulle ha tatt GU for et tosifret år siden Jeg vet at stemmen og tankene om skam tar stor plass og jeg og terapeuten min jobber mye med den nå. Det renner mange tårer og jeg føler meg som en sippekjerring...

Men jeg håper likevel at NHD/andre kan komme på banen og svare på hvorfor 15mg Stesolid ikke virket` Det er jo en heftig dose...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er helt umulig å svare på hvorfor virkningen av Stesolid var for svak. At den ikke virket, kan vi ikke si sikkert siden vi ikke vet hvordan det hadde vært uten.

En teori kan være at når en er ekstremt spent og kanskje litt kvalm, kan tømmingen fra magesekken og over i tarmen være forsinket.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...