Gå til innhold

Hvordan startet din angst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg er nysgjerrig på dere som har angst, og hvordan den startet? Og gjerne fortell hvorfor du tror du har angst? Årsaken?

grunnen til at jeg er nysgjerrig på dette er at jeg skriver en roman, hvor hovedpersonen har angst. Jeg ønsker ikke å kun bruke meg selv, og søker derfor litt inspirasjon fra nettet og vil gjerne høre fra andre! Tusen takk hvis noen vil hjelpe !

mvh Lois!!!

Skrevet

Hvis du skal skrive bok, tror jeg først og fremst at du må se litt på tegnsetting, 

Anonymkode: 2544c...73f

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du skal skrive bok, tror jeg først og fremst at du må se litt på tegnsetting, 

Anonymkode: 2544c...73f

Syns dette var litt unødvendig å si. Kreativitet og innhold er da viktigst . 

Anonymkode: 865ae...fd2

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns dette var litt unødvendig å si. Kreativitet og innhold er da viktigst . 

Godt språk er viktig.

Anonymkode: f8749...74f

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt språk er viktig.

Anonymkode: f8749...74f

Enig i at evnen til å utrykke seg og godt språk er viktig. Men nå snakket du om tegnsetting .. 

Gjest franklyscarlet
Skrevet
1 time siden, Lois2000 skrev:

Hei jeg er nysgjerrig på dere som har angst, og hvordan den startet? Og gjerne fortell hvorfor du tror du har angst? Årsaken?

grunnen til at jeg er nysgjerrig på dette er at jeg skriver en roman, hvor hovedpersonen har angst. Jeg ønsker ikke å kun bruke meg selv, og søker derfor litt inspirasjon fra nettet og vil gjerne høre fra andre! Tusen takk hvis noen vil hjelpe !

mvh Lois!!!

Jeg fikk angst som barn, etter at foreldrene mine skilte seg. Det begynte med separasjonsangst (redd for hva som kunne skje den ene mens jeg var hos den andre). Etter hvert fikk jeg også dødsangst, og OCD for å "holde meg trygg". Det var sånn det startet for meg. 

Skrevet

Min angst startet da jeg fant ut at det finnes mange onde mennesker i verden. 

Skrevet

Vanskelig å si når angsten kom inn i livet. Tror da jeg måtte på sykehus som barn den gangen foreldre ikke fikk være med . Personalet var lite pedagogisk og streng.  Trodde jeg skulle dø da jeg fikk narkosemaske og jeg strittet i mot. De tok reimer og bandt meg fast til operasjonsbordet . 

Opplevde en brann som barn og min lillesøster var igjenn inne i huset . 

Det som kanskje har hatt størst virkning var en lærer som var svært streng. Han var uberegnelig og hadde ulike straffetiltak. ( på 70 tallet). Hadde angst for å gå på skolen hver dag... Hadde denne læreren i tre år. Da fikk angsten satt seg på en måte og siden har den ikke sluppet taket...

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vanskelig å si når angsten kom inn i livet. Tror da jeg måtte på sykehus som barn den gangen foreldre ikke fikk være med . Personalet var lite pedagogisk og streng.  Trodde jeg skulle dø da jeg fikk narkosemaske og jeg strittet i mot. De tok reimer og bandt meg fast til operasjonsbordet . 

Opplevde en brann som barn og min lillesøster var igjenn inne i huset . 

Det som kanskje har hatt størst virkning var en lærer som var svært streng. Han var uberegnelig og hadde ulike straffetiltak. ( på 70 tallet). Hadde angst for å gå på skolen hver dag... Hadde denne læreren i tre år. Da fikk angsten satt seg på en måte og siden har den ikke sluppet taket...

Trist å lese om alt du har gått igjennom. Håper at du har fått noe hjelp for å bearbeide alt det vonde.

Anonymkode: 32c85...181

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Trist å lese om alt du har gått igjennom. Håper at du har fått noe hjelp for å bearbeide alt det vonde.

Anonymkode: 32c85...181

Det har jeg . Takk for omtanke.. 

Skrevet

Takk til dere som svarer ærlig og saklig.

Til deg som skriver om tegnsetting 😆😆

Vel, nå skrev jeg ikke bok i dette tilfellet. Og skrev veldig impulsivt her, og om det var tegnsettingsfeil var noe jeg ikke var opptatt av her. At du vil kritisere meg går helt fint det. Når man skriver må man visst være forberedt på all slags kritikk. Jeg har tro på manuset mitt og vet det er bra. Har allerede hatt manuskonsulent til å lese det, og tegnsettingen var det ikke noe galt med ifølge han. 

Skrevet
2 timer siden, franklyscarlet skrev:

Jeg fikk angst som barn, etter at foreldrene mine skilte seg. Det begynte med separasjonsangst (redd for hva som kunne skje den ene mens jeg var hos den andre). Etter hvert fikk jeg også dødsangst, og OCD for å "holde meg trygg". Det var sånn det startet for meg. 

Kjenner meg igjen i dette du skriver :)

Skrevet

Min angst startet i tidlig tenårene etter å ha blitt misbrukt av barnevakt og lærer samtidig som det var mye mobbing mot meg. Mobbingen har gjort meg sterkere i dag, men er fortsatt preget av å ha generelt lite tillit til mennesker og angst for alt og ingenting.

Skrevet

Det startet med et panikkanfall i 18-års alder. Skyldes nok en kombinasjon av skjør "personlighet" og flink pike syndromet.

Anonymkode: e5487...496

Skrevet

Jeg har hatt prestasjonsangst siden jeg var barn. Så snart jeg visste jeg var flink, måtte jeg alltid gjøre det bedre neste gang osv. Jeg hadde en forferdelig hundefobi og kunne få totalt panikk bare av å se bikkja til naboen i hagen. Men akkurat den fobien kom jeg meg over. Angstplagene mine ble mer dyptgripende rett etter jeg hadde begynt i åttende. Jeg husker stadig at jeg hadde mitt første panikkanfall den 05.09.1995. Jeg hadde hatt en helt gjennomført pyton dag. Mobbing, gamle minner om tidligere mobbing, overgrep, depresjon jeg begynte å føle på... Mens jeg var på vei til mitt lille "fristed" ved sjøen - hvor det aldri gikk folk og jeg kunne stå å bælje om jeg ville. Eller bare kjenne naturen, fokusere på den og intet annet. For å komme dit måtte jeg kjempe meg igjennom litt kratt og steinrøys, og denne dagen var det bare så jeg fikk hele galaksen i hodet mens jeg holdt på. Det var voldsomt. Jeg var overbevist om at jeg skulle dø, og at jeg ville bli liggende der lenge før noen ville finne meg... Det gikk sin gang, det gikk over til slutt og jeg kom meg hjem. Men etter det var det tøft. Jeg var flau, følte jeg måtte gjemme det at jeg hadde angst, for det skulle liksom ikke en ressurssterk person som meg (ikke mine ord) ha. Heldigvis hadde jeg ikke så mange sånne anfall da, men de ledsaget min første kliniske depresjon. Jeg er ikke redd den fysiske siden ved angstanfall på samme måte nå, men jeg er redd de psykososiale konsekvensene om jeg skulle få det på feil sted til feil tid. (drite meg ut, skape oppstyr, miste selvkontrollen, slå inn i gamle vaner og begynne å bable usammenhengende om å miste forstanden...At andre skal tro det er noe veldig galt, ringe ambulanse og lage masse greier rundt det osv) Jeg har hatt skikkelig dårlige og veldig gode perioder. Stort sett takler jeg angsten min greit nå. Nå er jeg ofte sinna på angsten, den irriterer meg når den prøver seg på å overliste meg. Prøver seg på å gjøre meg uvel mens jeg står i folkemengder, når er i settinger hvor jeg er stuck. Hos frisøren f.eks. Eller i innerste sete ved siden av en totalt fremmed person på lengre togreiser. Jeg merker at det sinnet hjelper. Det samme gjør det og erte denne angsten litt. "Heisann du, bare gi meg alt, for jeg kjenner de skitne triksene dine haha!"

Skrevet

Tusen takk for ditt svar! Levende beskrivelser av angst! Glad du håndterer angsten bedre nå!

yellow ledbetter
Skrevet

Jeg har hatt sosialangst og prestasjonsangst så lenge jeg kan huske, og det har bare blitt verre med årene. Etter å ha fått ADHD-diagnose i voksen alder, forstår jeg at det sikkert er opphavet til angsten. Jeg er livredd for å si noe dumt eller feil, eller snakke for mye og ta for mye plass. Rett og slett dumme meg ut. Og med min diagnose har jeg jo dessverre gjort det også. Gang på gang.  

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...