Gå til innhold

Nhd/andre: om stemningsstabiliserende.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er lurt å prøve om ikke Lamictal virker (eller man ikke kan komme opp i virksom dose)?

Leser om lithium at høyt væskeinntak, særlig av koffeinholdig drikke, kan senke serumkonsentrasjon. Er dette også tilfelle for Lamictal? 

Hvilket stemningsstabiliserende middel har minst vektøknings- og kardiovaskulære bivirkninger?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Etter Lamictal anbefaler jeg litium.

2. Koffein påvirker ikke Lamictal.

3. Lamictal.

Skrevet
6 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

1. Etter Lamictal anbefaler jeg litium.

2. Koffein påvirker ikke Lamictal.

3. Lamictal.

3. Etter Lamictal mente jeg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Muligens Orfiril eller Tegretol. Men de har andre bivirkninger.

Skrevet (endret)
12 timer siden, Villanda skrev:

3. Etter Lamictal mente jeg

Hva mener du med kardiovaskulære bivirkninger?

Arytmier/QT-tid? Påvirkning av blodtrykk eller hjertefrekvens? Påvirkning av kolesterol/fettstoffer? Risiko for hjertesvikt/hjertemuskelsykdom?

Endret av issomethingwrong
Skrevet
2 timer siden, issomethingwrong skrev:

Hva mener du med kardiovaskulære bivirkninger?

Arytmier/QT-tid? Påvirkning av blodtrykk eller hjertefrekvens? Påvirkning av kolesterol/fettstoffer? Risiko for hjertesvikt/hjertemuskelsykdom?

Jeg mener kardiovaskulære bivirkninger GENERELT. Tenkte ikke på EN spesiell hjerte-/karbivirkning. De du nemner henger jo sammen tenker jeg. Det ene øker risiko for eller fører til det andre.

F.e kan arytmi gi hjertesvikt. Hypertensjon over tid øker risiko for hjertesvikt. For mye av feil kolesterol øker fare for angina/infarkt som også kan gi hjertesvikt OG rytmeforstyrrelser. 

Så vanskelig å peke ut en enkeltkomponent.

Skrevet (endret)
58 minutter siden, Villanda skrev:

Jeg mener kardiovaskulære bivirkninger GENERELT. Tenkte ikke på EN spesiell hjerte-/karbivirkning. De du nemner henger jo sammen tenker jeg. Det ene øker risiko for eller fører til det andre.

F.e kan arytmi gi hjertesvikt. Hypertensjon over tid øker risiko for hjertesvikt. For mye av feil kolesterol øker fare for angina/infarkt som også kan gi hjertesvikt OG rytmeforstyrrelser. 

Så vanskelig å peke ut en enkeltkomponent.

Njaaa, jo. 

Men for å ta de to det snakkes mest om når det gjelder psykofarmaka: QT-tid og metabolske bivirkninger. Disse gjelder helt ulike medisiner og har veldig lite med hverandre å gjøre.

Den ene handler om blokkering av kaliumkanaler i hjertet og den andre om hvordan hjernen lures til å tro at man ikke er mett.

Endret av issomethingwrong
Skrevet
6 timer siden, issomethingwrong skrev:

Njaaa, jo. 

Men for å ta de to det snakkes mest om når det gjelder psykofarmaka: QT-tid og metabolske bivirkninger. Disse gjelder helt ulike medisiner og har veldig lite med hverandre å gjøre.

Den ene handler om blokkering av kaliumkanaler i hjertet og den andre om hvordan hjernen lures til å tro at man ikke er mett.

Undrer meg litt over hvor du vil hen med dette?

Skrevet
4 timer siden, Villanda skrev:

Jeg ville egentlig bare gi deg et utfyllende svar ut fra det du lurte på. Det var du som virket sint.

Skrevet
4 timer siden, Villanda skrev:

Men har ikke lyst til å krangle med deg :) jeg ble nok litt i overkant teknisk. Du har jo fått svar av NHD uansett.

Ønsker deg en fin dag :) 

Skrevet
41 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg ville egentlig bare gi deg et utfyllende svar ut fra det du lurte på. Det var du som virket sint.

Ok. Det var snilt av deg.

Fra mitt ståsted er der et par sammenhenger: 

× Det var disse to bivirkningene jeg frykta mest

× Overvekt, enten den kommer av at hjernen er lurt  og man ikke greier motstå det behovet for spising som den signaliserer, eller av påvirkning av stoffskifte, øker risiko for hjerte- og karsykdommer. 

Når du skriver "Det var du som virket sint" tolker jeg det som at du mener jeg beskylder DEG for å være sint.  Er det riktig tolkning? Var ikke meningen å virke sint. Beklager om jeg ble oppfatta slik.

Jeg prøvde bare å forklare hva jeg lurte på. Vi tenker kanskje litt ulikt om temaet. "Sannheten har like like mange ansikter som de som sier at de kjenner den".

Fikk forsåvidt svar på spørsmålet: muligens Orfiril eller Tegretol.

Skrevet
38 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Men har ikke lyst til å krangle med deg :) jeg ble nok litt i overkant teknisk. Du har jo fått svar av NHD uansett.

Ønsker deg en fin dag :) 

Nå skrev jeg nettopp et svar til deg før jeg leste dette. 😉

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...