Gå til innhold

Vektøkning ved AD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spør for min 17 årige datter som skal til legen idag for tilbakevendende depresjoner. Hn vil ikke starte på AD pga fare for vektøkning. Jeg sier at det ikke er medisinen som gir vektøkning men "ulvehungeren" som kan oppstå kan føre til at man spiser mer og legger på seg. Men hn vil ikke høre på meg. Noen som vil forklare? 

Anonymkode: 5c4dc...6a2

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spør for min 17 årige datter som skal til legen idag for tilbakevendende depresjoner. Hn vil ikke starte på AD pga fare for vektøkning. Jeg sier at det ikke er medisinen som gir vektøkning men "ulvehungeren" som kan oppstå kan føre til at man spiser mer og legger på seg. Men hn vil ikke høre på meg. Noen som vil forklare? 

Tror ikke vektøkning er så vanlig på grunn av ssri og venlafaxin og sikkert flere.  Tolvon og Remeron kan gi vektøkning via økt matlyst 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Vektøkning er ikke obligatorisk for AD. Størst forekomst er det ved bruk av Remeron/Tolvon. Noen får det også av SSRI.

Brintellix, Aurorix og Wellbutrin gir ikke vektøkning.

Så kan en spørre om ikke depresjon gir vektøkning. Dessuten se på hvilke andre "bivirkninger" det er ved depresjon. Ubehandlede/dårlig behandlede depresjoner er bensin på bålet for å komme inn i et liv med stadig verre, hyppigere og alvorligere depresjoner.

Skrevet
37 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Vektøkning er ikke obligatorisk for AD. Størst forekomst er det ved bruk av Remeron/Tolvon. Noen får det også av SSRI.

Brintellix, Aurorix og Wellbutrin gir ikke vektøkning.

Så kan en spørre om ikke depresjon gir vektøkning. Dessuten se på hvilke andre "bivirkninger" det er ved depresjon. Ubehandlede/dårlig behandlede depresjoner er bensin på bålet for å komme inn i et liv med stadig verre, hyppigere og alvorligere depresjoner.

Kan ikke dårlig matlyst (og vekttap) være et tegn på depresjon da, slik at økt matlyst og vektøkning indikerer at medisinene faktisk fungerer?

Anonymkode: 79a9d...9b1

Skrevet

Jo, selvsagt dersom dårlig matlyst og vekttap er symptomer.

Skrevet
5 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jo, selvsagt dersom dårlig matlyst og vekttap er symptomer.

Hvorfor kan egentlig SSRI gi vektøkning?

Det er jo reopptakshemning av serotonin som er virkemåten til en del slankemedisiner som var på markedet før? Rent teoretisk skal jo også serotonin dempe apetitten? (ref at serotoninantagonister som Remeron, Tolvon og AP gir vektøkning)

Skrevet
1 time siden, issomethingwrong skrev:

Hvorfor kan egentlig SSRI gi vektøkning?

Det er jo reopptakshemning av serotonin som er virkemåten til en del slankemedisiner som var på markedet før? Rent teoretisk skal jo også serotonin dempe apetitten? (ref at serotoninantagonister som Remeron, Tolvon og AP gir vektøkning)

Teoretisk har du rett. De virker også slik, men de som ikke går opp i vekt, og de som går ned i vekt blir ikke hengende ved klagemuren og er derfor ikke synlige på forum som dette.

Men som ved de fleste stoffer er det noen som reagerer paradoksalt. Noen må ha en kopp kaffe for å få sove. Noen blir agiterte og ville av benzo, og noen går opp i vekt av SSRI. Terskelen for å melde vektoppgang som bivirkning for en vestlig kvinne er 0,7 kg.

Hvorfor går noen opp 30 kg når de er gravide? Kan det være fordi de slipper alle hemninger og legger skylden på graviditeten? Det er i hvert fall ikke vekten av barnet og fostervannet som gjør det.

Skrevet

Det ble ad på henne. Takk for hjelpa :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...