Gå til innhold

Bivirkninger. Du må huske å vurdere....

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Når du skal vurdere omkostningene med bivirkninger, må du ikke glemme å vurdere det opp mot "bivirkningene" med et ubehandlet forløp av den sykdommen du har.

NysgjerrigeMeg
Skrevet

Som et eksempel.Jeg begynte med Nardil, bivirkningene gjorde at jeg fikk blodtrykksfall hver morgen som gjorde at jeg besvimte..hver morgen i flere mnd,er. Men å slutte med dem pga det? No way! Jeg var for første gang på årevis, angstfri. Besvimelser er ingenting mot angst, så derfor fortsatte jeg med dem :) .

Skrevet

Det er veldig sant men på den annen side vet man jo aldri fra gang til gang man prøver å rive seg løs

Sett at alle symptomene som psykiateren en gang så egentlig var å forklare med veldig ytre faktorer som manglende bolig som ung voksen og problemer med å være barn av en familie som var litt på den fattige siden kanskje Man kan ikke løpe til rettsvesenet med hver krenkelse og urett

Man lurer jo også på om man er skadet i hodet ved å ta medisin man kanskje ikke skulle hatt og hvis det går bra når man prøver å bli medisinfirmare for n te gang så ville kanskje psykiateren sagt hvis man fremdeles hadde hatt kontakt med vedkommende at lidelsen bare hadde brent ut

som han sa det gjorde for enkelte

Vi har alle vårt som min far ofte sa når han levet

Anonymkode: 6ca48...c0f

Skrevet
19 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Når du skal vurdere omkostningene med bivirkninger, må du ikke glemme å vurdere det opp mot "bivirkningene" med et ubehandlet forløp av den sykdommen du har.

Hvorfor ingen annen hjelp enn medisiner. dPS har ikke kapasitet.

Anonymkode: 47d05...5da

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis annen hjelp finnes, er det selvsagt utmerket. Men ofte kommer en ikke utenom medisiner (om en skal bli frisk), og det var disse tilfellene denne tråden handler om.

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg bare visst konsekvensene ved en ubehandlet psykdom . Du er den første som har fortalt meg det og jeg vet at det stemmer. 

Anonymkode: 8f3ae...b9c

Skrevet

Jeg vet hvordan jeg blir uten medisiner. Da blir jeg både suicidal og etterhvert psykotisk. Har også mye angst.

Har nå fått en fastlege som og vil prøve å behandle angsten pluss dempe litt av bivirkningen av spesielt en medisin, vektøkning. Har fått en ny medisin som demper mathungeren pluss at den demper angsten kraftig. Går nå på 4 forskjellige medisiner. Synes det er mye, men det fungerer (iallefall foreløpig)

Anonymkode: 899da...47b

Skrevet

Oss pasienter med angst er nok særlig vanskelige å behandle. Første jeg gjør er å lese om bivirkningen i vedlegget for deretter å søke på nettet hvor man selvsagt finner masse galt :(.

Tror innerst inne at jeg burde tatt medisiner, men jeg klarer det bare ikke :(.

Anonymkode: afe06...295

Skrevet
1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Hvis annen hjelp finnes, er det selvsagt utmerket. Men ofte kommer en ikke utenom medisiner (om en skal bli frisk), og det var disse tilfellene denne tråden handler om.

Blir ikke nødvendigvis frisk av medisner heller. Så blir neket all annen hjelp. for et systme.

Skrevet

Pleier dere å anbefale alternativ medisin (els. urter) til en som får bivirkninger av alt? 

NysgjerrigeMeg
Skrevet
1 time siden, MxxM skrev:

Pleier dere å anbefale alternativ medisin (els. urter) til en som får bivirkninger av alt? 

Alternativ medisin har ikke gått gjennom den samme forskning som vanlig medisin, derfor kan jeg aldri tenke meg at fagpersoner pleier å anbefale " urtemedisin", men det er ingen som kan hindre deg i å prøve den slags " medisin".

Skrevet
15 minutter siden, NysgjerrigeMeg skrev:

Alternativ medisin har ikke gått gjennom den samme forskning som vanlig medisin, derfor kan jeg aldri tenke meg at fagpersoner pleier å anbefale " urtemedisin", men det er ingen som kan hindre deg i å prøve den slags " medisin".

Spurte for noen andre. 

Skrevet
7 timer siden, NysgjerrigeMeg skrev:

En av mine nærmeste ble anbefalt dette av en overlege da hn var innlagt fordi hn får bivirkninger av alle medisiner som hn ikke kan leve med. Nå prøver hn ut en urtemedisin etter legens anbefaling. 

Skrevet
8 timer siden, MxxM skrev:

Nei.

Skrevet
10 timer siden, MxxM skrev:

Hvis disse urtene faktisk virker, så er det like sannsynlig da å få bivirkninger av de som av "vanlig" medisin.

Selv om det kommer fra naturen, så er det like "kjemisk" som om det lages på laben. Eksempelvis: du kan utvinne morfin fra opiumsvalmuen og du kan produsere det. Det er samme stoffet :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...