Gå til innhold

NHD - råd til student med søvnvansker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 20 år gamle datter studerer i utlandet. Hun har ingen historie med psykisk lidelse. Den siste tiden har hun slitt mye med søvn. Sovner relativt greit om kvelden, men våkner så i ett-tiden og får ikke sove igjen før seks-syv tiden om morgenen. Noen dager sover hun da noen timer om morgenen, mens andre dager må hun stå opp etter kun å ha fått 2-3 timer søvn. Hun er mye mer lei seg enn vanlig, men tar fortsatt del i både faglige og sosiale aktiviteter. Ringer av og til og er veldig fortvilet. Hun selv opplever det som at det er søvnvanskene som ødelegger for henne i forhold til å kunne ha ok dager.

Kunne det vært et forsøk verdt for henne å ta melatonin? Vet ikke om det selges reseptfritt der hun studerer, men hvis så er tilfellet vil det da være greit å forsøke uten å konsultere lege? Hun har ingen kjente medisinske problemer. Andre råd?

Anonymkode: e5ddd...b65

Skrevet

Jeg vet bare at søvnvansker oftest er et symptom på noe  annet. Stress, angst eller depresjon. Kanskje det burde blitt undersøkt først . ?

Det å våkne midt på natten kan være et tegn på angst . Håper du får noen gode råd innpå her. 

Anonymkode: e6fe5...234

Skrevet

I hvilket land studerer hun?

Tenkte bare i forhold til at mange land har reseptfrie sovemidler, hvor mange fungerer ganske bra. 

Men det viktigste er jo å ta tak i årsaken til dårlig søvn. Hjemlengsel? Stress rundt arbeidsmengde / innleveringer / oppgaver? Noe annet?

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet bare at søvnvansker oftest er et symptom på noe  annet. Stress, angst eller depresjon. Kanskje det burde blitt undersøkt først . ?

Det å våkne midt på natten kan være et tegn på angst . Håper du får noen gode råd innpå her. 

Kan vel både være symptom på noe og forårsake vansker som ikke hadde vært så store med nok søvn.

Vanskelig å få til så mye undersøkelser og tiltak når hun er i utlandet. Hun ønsker nok bare å få gjennomført semesteret.

Skrevet
23 minutter siden, issomethingwrong skrev:

I hvilket land studerer hun?

Tenkte bare i forhold til at mange land har reseptfrie sovemidler, hvor mange fungerer ganske bra. 

Men det viktigste er jo å ta tak i årsaken til dårlig søvn. Hjemlengsel? Stress rundt arbeidsmengde / innleveringer / oppgaver? Noe annet?

Neppe mulig å få gjort noe med årsakene til redusert trivsel. Hun ønsker å gjennomføre semesteret.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neppe mulig å få gjort noe med årsakene til redusert trivsel. Hun ønsker å gjennomføre semesteret.

Ok - hvilket land er det i da?

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan vel både være symptom på noe og forårsake vansker som ikke hadde vært så store med nok søvn.

Vanskelig å få til så mye undersøkelser og tiltak når hun er i utlandet. Hun ønsker nok bare å få gjennomført semesteret.

Det er jo det klassiske " hva som er høna og egget" spørsmålet. :)

Siden du mener at det ikke er noen annen løsning en sovemedisin og at hun ikke skal snakke med lege så vet jeg ikke helt hva jeg skal råde deg til. 

jeg har hatt ungdommer selv som har vært i utlandet. Du får lytte til henne så godt du kan og la henne få utrykke hva hun strir med. Kan være til hjelp å bare få snakke og vite at du er der for henne. 

Skrevet
16 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Ok - hvilket land er det i da?

Storbritannia.

motorPrøysen
Skrevet

Hun kan godt forsøke melatonin hvis hun får det uten resept.

Ellers bør hun finne ut av om det er noe som vekker henne så kort tid etter at hun har sovnet, lyd fra nabo, tog, lys utenfra. Noen søvnproblemer kan utvikle seg ved at man våkner av noe og så blir redd for å ikke få sove igjen, og så danner det seg et uheldig mønster. Søvnløshet møtes best med en avslappet holdning. I stedet for å tenke: nå må jeg sove (som de fleste gjør), kan man tenke: hva kan jeg gjøre som er avslappende og lystbetont nå når jeg likevel ikke får sove? Det kan være å se film på laptopen, høre podcast eller musikk, lese. Kanskje blir man da til slutt trøtt og sovner, og blir man ikke det har man likevel ikke hatt det så verst i mellomtiden.

Hvis ikke søvnproblemene bedrer seg innen en uke bør du motivere henne til å oppsøke lege. Legen kan skrive ut noe som hjelper henne til å sove. Legen vil også avklare at ikke søvnproblemene skyldes andre ting, som depresjon, som i så fall må behandles.

Skrevet

Jeg slet enormt med søvn under studietiden. Brukte Imovane ved eksamen og foran viktige oppgaver/fremlegg. Ellers studerte jeg alt jeg kunne hjemmefra og møtte opp på det obligatoriske.  Det funka for meg. Gikk ut med svært gode karakterer.

Skrevet
34 minutter siden, motorPrøysen skrev:

Hun kan godt forsøke melatonin hvis hun får det uten resept.

Ellers bør hun finne ut av om det er noe som vekker henne så kort tid etter at hun har sovnet, lyd fra nabo, tog, lys utenfra. Noen søvnproblemer kan utvikle seg ved at man våkner av noe og så blir redd for å ikke få sove igjen, og så danner det seg et uheldig mønster. Søvnløshet møtes best med en avslappet holdning. I stedet for å tenke: nå må jeg sove (som de fleste gjør), kan man tenke: hva kan jeg gjøre som er avslappende og lystbetont nå når jeg likevel ikke får sove? Det kan være å se film på laptopen, høre podcast eller musikk, lese. Kanskje blir man da til slutt trøtt og sovner, og blir man ikke det har man likevel ikke hatt det så verst i mellomtiden.

Hvis ikke søvnproblemene bedrer seg innen en uke bør du motivere henne til å oppsøke lege. Legen kan skrive ut noe som hjelper henne til å sove. Legen vil også avklare at ikke søvnproblemene skyldes andre ting, som depresjon, som i så fall må behandles.

Tusen takk for nyttig svar! Jeg tror søvnvanskene i seg selv frustrerer henne så mye at de øker som følge av det.

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo det klassiske " hva som er høna og egget" spørsmålet. :)

Siden du mener at det ikke er noen annen løsning en sovemedisin og at hun ikke skal snakke med lege så vet jeg ikke helt hva jeg skal råde deg til. 

jeg har hatt ungdommer selv som har vært i utlandet. Du får lytte til henne så godt du kan og la henne få utrykke hva hun strir med. Kan være til hjelp å bare få snakke og vite at du er der for henne. 

Nettopp litt høna og egget.

Det er ganske tungvint for henne å få tilgang hos lege, men hvis problemene fortsetter så vil vi jo prøve å få det til.  Ja, viktig å være tilgjengelig for unge mennesker når de trenger det.

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Storbritannia.

Hun kan kjøpe Sleepease (difenhydramin) reseptfritt på Boots apotek. Selv om det er reseptfritt, er det "behind the counter" så hun må gå i kassen og be om det. Koster 5 pund for 20 tabl.

Det fungerer bra, og er ikke vanedannende. Det er for øvrig det samme som en allergimedisin som heter Benadryl i USA, hvis du har sett det navnet i filmer og serier.

Endret av issomethingwrong
Skrevet
24 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Hun kan kjøpe Sleepease (difenhydramin) reseptfritt på Boots apotek. Selv om det er reseptfritt, er det "behind the counter" så hun må gå i kassen og be om det. Koster 5 pund for 20 tabl.

Det fungerer bra, og er ikke vanedannende. Det er for øvrig det samme som en allergimedisin som heter Benadryl i USA, hvis du har sett det navnet i filmer og serier.

Takk for tips!

yellow ledbetter
Skrevet

Melatonin hjelper til med å regulere døgnrytmen. Hvis hun sovner greit til en noenlunde fast tid er det vel ikke døgnrytmen som er problemet. Hvis hovedproblemet er at hun våkner igjen, kan det være et utslag av stress eller i verste fall angst, og da hjelper det ikke med melatonin. Tror det er best å oppsøke lege, men jeg forstår jo at det kan være et ork. Jeg kjenner ikke den medisinen som blir nevnt ovenfor, men hvis det er omtrent som antihistiamin (som er i Vallergan og gammeldagse allergimedisiner) så får du gjerne hangover og går i halvsvime dagen etter, og det er jo heller ikke bra. 

Skrevet

Jeg ville nok gått til en lege om jeg var henne. Jeg vil tro markedet ikke er SÅ forskjellig fra hva det er her hjemme.

NHD pleier å anbefale små doser Tolvon (generisk navn mianserin). Så har man Quetiapin. Imovane (zopiclone) eller Stilnoct (zolpidem) kan funke i kortere perioder, men disse to er vanedannende om man tar for mye eller f/over lang tid. Tolvon er nok den med mest risiko for hangover, men det går gjerne over etter noe tid.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for nyttig svar! Jeg tror søvnvanskene i seg selv frustrerer henne så mye at de øker som følge av det.

Du får gode råd hos MP og ISW. Ja, jeg tror på ditt utsagn. Søvnvanskene kan selv være så frustrerende at de blir selvvedlikeholdende. Både melatonin og en eller annen allergimedisin kan sikkert kjøpes uten resept.

Skrevet
1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Du får gode råd hos MP og ISW. Ja, jeg tror på ditt utsagn. Søvnvanskene kan selv være så frustrerende at de blir selvvedlikeholdende. Både melatonin og en eller annen allergimedisin kan sikkert kjøpes uten resept.

Takk,

Ja, doxylamin (Zonat i Norge) og difenhydramin er OTC i Storbritannia. Det er melatonin også. Og, merkelig nok, kodein/paracetamol og Stemetil (sistnevnte mot kvalme ved migrene). Men de to siste er begrenset til tre dagers forbruk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...