Gå til innhold

Finnes det tilbud for de med bare litt rusproblemer?

Anbefalte innlegg

chaotic-neutral
Skrevet

Hei,

Jeg lurer på om det finnes tiltak for de av oss som sliter litt med rus, men ikke er tunge rusmisbrukere. De fleste tilbud virker som de er for folk som sliter mye mer enn meg. Jeg bruker bare et par ganger i uka, og ruser meg for å fungere bedre - blir sjeldent så rusa at det er åpenbart for alle. Men i det siste har det liksom blitt litt mer. Merker at når jeg tar en dag hvor jeg ikke ruser meg så bruker jeg hele dagen på å tenke på hvor mye jeg gleder meg til neste dag - hvor jeg kan ta noe igjen. Det går mest i sentralstimulerende og så benzo for å komme roe ned. Finnes det noe lavterskeltilbud for folk som meg? Jeg vil helst ikke at det skal registreres masse steder, men skulle gjerne prata litt med noen om dette.

Noen som har noen forslag? 

Skrevet

Undersøk om det finnes en ruspoliklinikk i nærheten. Det er bra du vil ta tak i dette før det eskalerer.

evt samtaler med fastlegen, hvis du har god kjemi med hen.

Anonymkode: f5700...3ab

Skrevet

Du bør få hjelp NÅ... Dette kan utvikle seg til et større problem . 

Er gjerne slik at det meste går gjennom fastlegen . Kanskje legen kan henvise deg til en psykolog som har erfaring med rus og avhengighetsproblematikk. De har jo taushetsplikt . En terapaut kan kanskje også hjelpe deg med hvorfor du trenger å ruse deg. 

Det letteste men også dyreste er å ta kontakt med en privat terapaut som har denne ekspertisen.

Ellers så vet jeg ikke så mye om slike tilbud. Håper du får gode svar innpå her. 

Anonymkode: e0be3...d10

Skrevet
1 time siden, chaotic-neutral skrev:

Hei,

Jeg lurer på om det finnes tiltak for de av oss som sliter litt med rus, men ikke er tunge rusmisbrukere. De fleste tilbud virker som de er for folk som sliter mye mer enn meg. Jeg bruker bare et par ganger i uka, og ruser meg for å fungere bedre - blir sjeldent så rusa at det er åpenbart for alle. Men i det siste har det liksom blitt litt mer. Merker at når jeg tar en dag hvor jeg ikke ruser meg så bruker jeg hele dagen på å tenke på hvor mye jeg gleder meg til neste dag - hvor jeg kan ta noe igjen. Det går mest i sentralstimulerende og så benzo for å komme roe ned. Finnes det noe lavterskeltilbud for folk som meg? Jeg vil helst ikke at det skal registreres masse steder, men skulle gjerne prata litt med noen om dette.

Noen som har noen forslag? 

Ring Rustelefonen, der kan du henvende deg anonymt og få råd om hvilke muligheter for hjelp som finnes. http://www.rustelefonen.no/hjelp-til-a-slutte/

Anonymkode: 8ba65...927

Skrevet

Gratulerer, du har tatt det første steget i riktig retning ved å se at dette ikke er bra for deg og at det er lurt å søke hjelp. Jeg stiller meg bak de andre her mtp. at det er nå du bør søke denne hjelpen, før ting blir verre. Rus kan fort bli en besettelse som fører en inn i svært destruktive baner det er tøft å komme ut av.

Det skal finnes lavterskeltilbud i alle kommuner. Rustjenesten f.eks. Men jeg tror dette også må igjennom fastlegen. Det meste av hjelp søkes derifra. Rustelefonen er og et godt alternativ. Man trenger ingen henvisning for å ringe dit. For det første kan de være gode å få snakke ut med, og de sitter på kunnskaper om tilbud rundt om kring. Ikke vær redd for å søke hjelp, jeg er sikker på at du vil bli møtt med respekt fordi du faktisk innser at du må gjøre noe med dette. Om legen ikke tar deg seriøst, anbefaler jeg å bytte hvis mulig.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Fastlegen er alltid det riktige, første skritt når en ønsker hjelp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...