Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal flytte til utlandet og der har de ikke samme type litium. Pleier det gå greit å bytte? Eller bør jeg reise hjem hver tredje mnd og hente lithionit? 4 timer med fly 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det går helt sikkert bra med den typen de har i utlandet.

Skrevet

Det faktum at du tydeligvis skal flytte til Tyrkia (antar det er der grunnet historie og 4 timers flytid) tyder kanskje på at du bør søke hjelp nå? 

Skrevet
4 timer siden, kovakova skrev:

Skal flytte til utlandet og der har de ikke samme type litium. Pleier det gå greit å bytte? Eller bør jeg reise hjem hver tredje mnd og hente lithionit? 4 timer med fly 

Er det så lurt å flytte til Tyrkia?

Anonymkode: 945ae...899

Skrevet (endret)
På 18.2.2017 den 20.46, kovakova skrev:

Gikk aldri på lithium i utlandet men tok Lamictal, det får du tak. Hvis det er slik at du skal til Tyrkia.

Lønner seg å ta ut her hjemme før du drar. Tok ut for et halvår, du kan også ta ut for ett år.  Ettersom du ikke får noen særlig rabatt på slike medisiner om det ikke er dekket av en eventuell helseforsikring som har avtaler med lokale apotek. 

Endret av ethodeforan
Skrevet
1 time siden, ethodeforan skrev:

Gikk aldri på lithium i utlandet men tok Lamictal, det får du tak. Hvis det er slik at du skal til Tyrkia.

Lønner seg å ta ut her hjemme før du drar. Tok ut for et halvår, du kan også ta ut for ett år.  Ettersom du ikke får noen særlig rabatt på slike medisiner om det ikke er dekket av en eventuell helseforsikring som har avtaler med lokale apotek. 

Er det lov å ha med for et år? Leste 3 mnd. Men da er det isåfall ikke noe problem 

Skrevet
Akkurat nå, kovakova skrev:

Er det lov å ha med for et år? Leste 3 mnd. Men da er det isåfall ikke noe problem 

Jeg tok med for et halvt år. Hadde alt i originalpakker med godt synlig navn på pakken. Hadde de i håndbagasjen på flyet, som man alltid bør hvis det er viktige medisiner. Jeg ble ikke stoppa på vei ned, men tok direkte fly til Alanya. Men nå skulle jo jeg søke oppholdstillatelse så hadde en god forklaring på hvorfor jeg evt. hadde med meg så mye, ettersom jeg skulle være der såpass lenge.

Skrevet (endret)
36 minutter siden, kovakova skrev:

Nei bare lov å ha med for 3 mnd

IMG_0695.PNG

Jeg er klar over det at du ikke kan ta med deg mer enn tre måneder. Dog tok jeg sjansen fordi en pakke med lamictal  for to uker koster 100 kr der nede. Og det er en tredjedel av hva Lamictal 200mgx2 over 90 dager koster. Ha aldri opplevd å bli stoppet og måtte gi fra meg noe. Men det er så klart på eget ansvar hva man selv velger å gjøre. 

Hadde ei tatt sjansen om det hadde vært ett A-preparat. Men det er det jo ikke snakk om i ditt tilfelle. 

Endret av ethodeforan
Skrevet (endret)
14 minutter siden, kovakova skrev:

Ja kanskje jeg bare burde ta sjansen

Du får summe litt på det! Er som sagt på eget ansvar at man tar med seg for mye. 

Uansett om du tar med deg medisiner fra Norge eller kjøper det der nede, så viktig å få tatt medisinene sine for å ha det stabilt, spesielt om du skal bo i Tyrkia som er ganske langt hjemmefra. Og bo langt hjemmefra med psykiske lidelser kan være ganske tøft, det var min erfaring iallefall. Så ta de forhåndsregler og gjør det du kan for å ha det bra der nede. 

Endret av ethodeforan
Skrevet

Jeg. Har en venn der nede som er lege og han sier de har litium carbonat der, i norge har vi litium sulfat

Skrevet

For å behandle mani gir de haldol + akineton + largatilinjeksjon

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...