Gå til innhold

Noe mer


krølle

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd å finne ut litt om hjerteklapp og rytmeforstyrrelser og mye annet på Dr Online. Men jeg finner "ingen som passer for meg". Problemet mitt er at jeg blir kvalm, uvel og at hjertet slår hardt. Litt fortere enn vanlig, men langt fra noe atrieflimmer (kanskje 80 mot normalt 60). Jeg hiver litt etter pustene i støytene og blir fortere sliten. Det er ekkelt, men det gjør aldri noe vondt noe sted. Noen ganger kjennes det som noe presser over strupehodet eller over nesa. Ikke alltid kommer alle symptomer. Jeg har operert to ganger for hjertefeil, har mye ekstrasystoler og har hatt atrieflimmer noen ganger, noe som er blitt korrigert med defibrilator. Jeg går nå på Marevan i tilfelle flimmeret skal komme tilbake. Er jeg bare litt småredd, eller er det noe annet? EKG og alt er OK. Det er verst om kvelden, men ikke hver kveld, og ikke hver dag. Håper på svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist  i hjertesykdo

Svar til Krølle.

Du har vært med på mye p.g.a. ditt hjerte.

Jeg oppfatter deg slik at du først blir kvalm, og at de andre symptomene kommer etterpå. Hvis dette stemmer, kan det være andre årsaker enn hjertet som fremkaller dine plager.

I første rekke vil jeg mistenke enkelte medikamenter du muligens bruker (Marevan gir sjelden slike bivirkninger), mens digitalispreparater (f.eks. Digitrin, Lanoxin) ofte kan gi kvalme. Også en rekke andre hjerteaktive medisiner er kjent for slike bivirkninger.

Andre tilstander som kan starte med kvalme vil være å finne i mavesekk og spiserør.

Når kvalme oppstår vil alle få nervereflekser (via det såkalte autonome nervesystem) som påvirker vår hjerterytme, slik at både langsom og rsak puls kan være følgen, i likhet med ekstraslag.

Du burde ta saken opp med din lege, evt. hos den som kontrollerer din defibrillator, for å undersøke hvorvidt det er en slik "annen" årsak som gir deg kvalmeplagene.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til Krølle.

Du har vært med på mye p.g.a. ditt hjerte.

Jeg oppfatter deg slik at du først blir kvalm, og at de andre symptomene kommer etterpå. Hvis dette stemmer, kan det være andre årsaker enn hjertet som fremkaller dine plager.

I første rekke vil jeg mistenke enkelte medikamenter du muligens bruker (Marevan gir sjelden slike bivirkninger), mens digitalispreparater (f.eks. Digitrin, Lanoxin) ofte kan gi kvalme. Også en rekke andre hjerteaktive medisiner er kjent for slike bivirkninger.

Andre tilstander som kan starte med kvalme vil være å finne i mavesekk og spiserør.

Når kvalme oppstår vil alle få nervereflekser (via det såkalte autonome nervesystem) som påvirker vår hjerterytme, slik at både langsom og rsak puls kan være følgen, i likhet med ekstraslag.

Du burde ta saken opp med din lege, evt. hos den som kontrollerer din defibrillator, for å undersøke hvorvidt det er en slik "annen" årsak som gir deg kvalmeplagene.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Takk for svar. En annen ting er at jeg ofte får løs mage og mye "luft i systemet". Har tenkt på en slags matintoleranse. Takk for hjelpa i hvert fall. krølle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...