Gå til innhold

alternativ medisin?


ace1

Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål ang. astma

Jeg fikk diagnosen om astma for 1 1/2 år siden, hvor de sa at det sannsynligvis ble

fremkalt av kulde. Når jeg puster inn kald luft om vinteren, har jeg en tendens til

å få tung pust/tetning. Jeg går på forebyggende medisiner, henholdsvis Oxis Turbuhaler

(4,5mg/dose) og Pulmicort Turbuhaler (200 mg/dose). Disse fikk jeg beskjed om å ta to

ganger daglig (morgen/kveld). I tillegg har jeg Bricanyl som nødvariant.

Mine spørsmål er: er det et "must" å bruke disse forbyggende hver dag, istenden

evt. en gang i uka? - Er det smart å prøve alternativ medisin, urtersaker som "Aspira"

o.l. hos homeopat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wenke Lunde, Sykepleier

Hei

Jeg må innømme at jeg ikke kjenner til Aspira.

Når det gjelder Pulmicort, så er dette et inhalasjonsmedikament som har vist seg å endre astmasykdommen for mange mennesker. Etter at inhalasjonssteroidene kom, har dette revolusjonert situasjonen for astmatikere - til det absolutt bedre. Denne medisinen legger seg som "olje på vannet" nedover de syke, irriterte luftveiene, slik at de på en måte faller til ro og ikke får de krampelignende anfallene som astmatikere så ofte fikk før disse medisinene kom. Selvsagt er det ennå astmatikere som får krampeanfall, men færre og ikke så tunge anfall for de fleste pasientene. Så denne medisinen skal tas hver dag slik som legen har foreskrevet den. I veldig gode perioder kan mange pasienter redusere dosen, men ikke slutt helt uten å rådføre deg med lege. Astma er en kronisk sykdom, som plutselig kan dukke opp igjen.

Oxis er en anfallshindrende medisin, som skal tas x 2 dalig sammen med et inhalasjonssteroid ( i ditt tilfelle Pulmicort). Denne medisinen hjelper deg gjennom natten uten anfall, og hjelper deg gjennom dagen på samme måte, da dens virketid er ca 12 timer. For å få det beste resultat, bør den tas som forskrevet, x 2 daglig.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...