Gå til innhold

tvilling (hårkuler under huden i baken)


Gjest behandling?

Anbefalte innlegg

Gjest behandling?

Heisann!

gutt/19.

Var nettopp hos lege og fikk vite at jeg hadde noe som het "tvilling". Det var fordi jeg har mye hår i baken og at dette da vokser inn i huden igjen. legen sa jeg måtte barbere bort håret der så lenge jeg lever...

Finnes det noen effektiv hårfjerning for baken? laser? hva er prisen?

Litt mer info om hva sykdommen er hadde også vært fint

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tvillinger

Jeg har da også hatt slike "tvillinger", og har aldri barbert meg bak og aldri fått beskjed om å gjøre det.

Så det har jeg ikke noen tro på.

En periode hadde jeg dette flere ganger, men nå er det sikkert ti år siden sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Grimstad, lege

Grunnen til at dette blir kalt tvilling, var at før trodde man det kunne være et tvillingfoster som ble kapslet inne i deg siden det var rester av hår inne i en slik cyste. Men denne teorien har heldigvis ikke noe for seg.

Kan slike cyster blir dannet i fosterlivet ved at et område av huden ruller seg sammen og blir liggende som hulrom under huden. Så vokser hår og urenheter inn i dem og gir grobunn for bakterier og infeksjoner. Mer trolig danner det seg innbuktninger av huden som ganger. Hvor mye det kan bety at lange hår borer seg ned i huden og skaper infeksjon er kanskje mer usikkert, men problemene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Grimstad, lege

Det ble litt tekniske problem med forrige innlegget mitt.

Jeg er usikker på hvor mye hårfjerning betyr. I første omgang åpner man cystene og tømmer ut puss og eventuellt gir antibiotika. ved tilbakevendende plager må av og til cystene fjernes helt ved et operativt inngrep.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...