Gå til innhold

allergi og røytefri hund


puddel

Anbefalte innlegg

Jeg ahr en datter på 2 år som er blitt allergitestet (blodprøve), for hund, katt,gress, mat og husstøv. Hun var ikke allergisk mot dette.

Jeg fikk vite at friske folk skal ha et tall under 30, men hun hadde 35, altså har hun en allergi?.

Er det større sjanser for at hun utvikler allergi senere, mot hund, hvis vi anskaffer oss en?

Hvis ja; vil det være samme risiko hvis det blir en puddel?

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest puddeleier

Jeg ville bare gjøre deg oppmerksom på at noen allergikere også reagerer på pudler. De jeg kjenner som reagerer på puddel er hyperallergiske, og tåler nesten ingen ting av noe.

Gubben reagerer på noen hunder, han kan f.eks. ikke dra på hundeutstilling, men puddelen vår har han aldri hatt problem med.

Hvis dere tenker på å skaffe dere hund, er det kanskje en ide å bli forvert. Da vil dere ha jevnlig kontakt med oppdretter, og kunne levere hunden tilbake hvis det blir noe problem.

Det er også greit å ha god kontakt med oppdretter slik at dere får hjelp til pelsstell o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære puddel

Om datteren skal komme til å reagere på hund er helt avhengig av om hun er disponert for allergi eller ikke, og de tallene du opererer med kjenner jeg ikke helt igjen. Hvis det er total IgE hun er testet mot og har 35 kan jeg berolige deg med at det ikke behøver å bety at hun er allergisk. Hvis hun som 2 åring ikke har slått ut på noen av de vanlige allergenene kan hun utvikle allergi senere, men det er ikke noen veldig stor risiko, spesielt siden hennes totale IgE (hvis det var det det var) ikke er spesielt høyt. Sjansen for å utvikle allergi mot hund er like stor for puddel som for andre hunder - begrepet allergifri hund er dessverre ikke holdbart. Men som sagt, hvis ikke disposisjonen for å utvikle allergi er spesielt sterk ville jeg ikke bekymre meg om det, men ha i bakhodet at det selvfølgelig alltid er en liten risiko selv om den ikke er veldig stor.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...