Gå til innhold

Etiske dilemmaer ved bruk av intervju som metode?

Anbefalte innlegg

Andreaswell

Hei

Jeg driver å forsker en del på makt og lederskap om dagen, hvor jeg bruker hovedsaklig intervju som metode. Jeg intervjuer alt fra ansatte uten formell utdanning til mellomledere med bachelor til ledere med master. Hvilke etiske dilemmaer/utfordringer ville dere vært opptatt av om dere ble intervjuet?

Eksempler- Anonymitet, lagring av data, hva brukes informasjonen til, hvorfor ble du valgt etc.

Fortsetter under...

Gjest Gargamel
11 minutter siden, Andreaswell skrev:

Hei

Jeg driver å forsker en del på makt og lederskap om dagen, hvor jeg bruker hovedsaklig intervju som metode. Jeg intervjuer alt fra ansatte uten formell utdanning til mellomledere med bachelor til ledere med master. Hvilke etiske dilemmaer/utfordringer ville dere vært opptatt av om dere ble intervjuet?

Eksempler- Anonymitet, lagring av data, hva brukes informasjonen til, hvorfor ble du valgt etc.

Jeg ville vært mest opptatt av om det var reell anonymitet, og at intervjuet ikke ble brukt som et case som noen kunne gjenkjenne. 

Andreaswell
12 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg ville vært mest opptatt av om det var reell anonymitet, og at intervjuet ikke ble brukt som et case som noen kunne gjenkjenne. 

Absolutt, klart det er viktig. Får nok ikke ekte/ærlige svar om den som blir intervjuet ikke har tillit til den som intervjuer.

36 minutter siden, Andreaswell skrev:

Hei

Jeg ville først ha sjekket om du hadde de formelle forskningsetiske godkjenningene i orden, samt at du tilhørte et kompetent forskningsmiljø.  

Andreaswell
47 minutter siden, frosken skrev:

Jeg ville først ha sjekket om du hadde de formelle forskningsetiske godkjenningene i orden, samt at du tilhørte et kompetent forskningsmiljø.  

Alt dette er i orden, men den var ny for meg. Ingen har ønsket så spesifikk informasjon, så takk for det!

Annonse

1 time siden, Andreaswell skrev:

Alt dette er i orden, men den var ny for meg. Ingen har ønsket så spesifikk informasjon, så takk for det!

Men deler du ikke ut informasjonsskriv i forbindelse med innhenting av samtykke? Der pleier jo slike ting å stå.

Andreaswell
16 minutter siden, frosken skrev:

Men deler du ikke ut informasjonsskriv i forbindelse med innhenting av samtykke? Der pleier jo slike ting å stå.

Kun til de det gjelder, men svært få leser faktisk disse.

2 timer siden, Andreaswell skrev:

Kun til de det gjelder, men svært få leser faktisk disse.

Jeg synes også at det er viktig å presisere overfor folk med taushetsplikt, at denne gjelder fortsatt - dvs at de kun kan snakke om forhold som ikke er i strid med taushetsplikten. Det oppstår av og til uklarheter på dette området.

Andreaswell
10 timer siden, frosken skrev:

Jeg synes også at det er viktig å presisere overfor folk med taushetsplikt, at denne gjelder fortsatt - dvs at de kun kan snakke om forhold som ikke er i strid med taushetsplikten. Det oppstår av og til uklarheter på dette området.

Så sbsolutt. Dette er også nevt i samtykke, og noe jeg presiserer ved signering :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...