Gå til innhold

Bare av nysgjerrighet.


stjernestøv

Anbefalte innlegg

12 timer siden, stjernestøv skrev:

Ok. 

Fikk mye hjelp av min åndelighet da jeg vokste opp, fikk beskyttelse selv om noe også skremte meg. Det har vært både godt og vondt,det var noen år jeg ikke snakket om det med noen....det var veldig ensomt og skremmende. Men så oppdaget jeg den alternative medisin, der fikk jeg erkjennelse og forståelse. Da begynte jeg å snakke om det igjen, to sider av samme sak ja. Sykepleieren skrev sist at jeg savnet mine hallusinasjoner, så det er tomt. To sider av samme sak ja. 

At du følte det åndelige beskyttet deg da du hadde vonde opplevelser i barndommen var antakelig en forsvarsmekanisme som hjalp deg fra å bryte sammen. Kroppen er "smart" sånn.

 

Jeg synes du har kommet et skritt på vei når du erkjenner at psykdom og tro på det åndelige er to sider av samme sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 timer siden, Janus30 skrev:

Nei, men å ta imot ordre i sitt eget hode fra noen som presenterer seg som Gud må vel kunne kalles en åndelig opplevelse? 

Ja, men en åndelig opplevelse trenger ikke å ha noe med ordre eller gud å gjøre. Det som er poenget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Nei tvert om

Jeg opplever dem alle som svært verdifulle mennesker som jeg tror ofte tilfeldigvis har fått en mer positiv inngang til dette området av menneskelivet.

Men ofte er de mennesker av så mange ord og mye kan være vanskelig å forstå for en som ikke har opplevet akkurat det samme.

Jeg prøver alltid å forstå alle jeg møter på best mulig måte og tenke det beste. Jeg vet hvor lett det er å misforstå livet og jeg tror samfunnet kunne vært så mye bedre tilrettelagt for dem som har det vanskeligste utgangspunkt. Jeg har få verdidommer personlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
På 11.4.2017 den 21.16, Xtra skrev:

Det spørs hva du definerer som åndelig.

 

Om det med åndelig menes å tro på ting som spøkelser og besøk fra andre dimensjoner eller solsystemer, er svaret utvilsomt JA.

det finnes solsystemer. det har vært liv og er kanskje faktisk microliv på mars. det har jeg nemlig sett at de har tatt bilde av på dokkumentarer på youtube (en sti av noe og et snegleaktig vesen var forografert på mars)

 

aliens romskip aktige ting og rare skyer og andre dimensjoner har blitt filmet også. man finner masse på youtube. ikke alt er ekte, men mye er det og er tilogmed kommet på nyhetreportasjer. det er filmet gjenferd som vakre hvite skykuler utforbi et gammelt bygg i skogen også, og gjenferd dyr på infrarød video. ghosts old bulilding woods, ghost dog/ghost cat, ufo, sky other dimention city, og creature on mars. så å tro på romvesen og spøkelser er ikke alltid psykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎12‎.‎04‎.‎2017 den 0.18, AnonymBruker skrev:

Kjenner mange friske og høyst oppegående som tror på ånder.

Anonymkode: 93843...e50

Åndeskapninger, eller engler er en ting, unaturlig opplevelse er en annen ting, mens åndelighet er noe helt annet. Spøkelser og gjenferd, og mennesker som mener de får kontakt med de døde, er et stort bedrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
16 timer siden, FGT skrev:

Åndeskapninger, eller engler er en ting, unaturlig opplevelse er en annen ting, mens åndelighet er noe helt annet. Spøkelser og gjenferd, og mennesker som mener de får kontakt med de døde, er et stort bedrag.

Hvordan kan du vite at det er et bedrag? Har du opplevd det selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, BamseLiten skrev:

Nei, åndelighet er ikke sykdom. 

 

Nei, det er riktig.  Det er en tilstand hos et menneske. Et åndelig menneske er det motsatte av å være kjødelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, stjernestøv skrev:

Hvordan kan du vite at det er et bedrag? Har du opplevd det selv?

Når en er overbevist om at når et menneske dør, så er de  døde. Da må det jo være noe annet, eller andre som lurer folk til å tro at de ikke er døde allikevel. Altså noen kan skape en illusjon enkelte kan gjøre for å  tjener penger på det, dette er jo svært velkjent. I verstefall kan en åndskapning skape den illusjonen. Uansett, verden vil bedras.  

Endret av FGT
mangler et ord
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
7 minutter siden, FGT skrev:

Når en er overbevist om at når et menneske dør, så er de  døde. Da må det jo være noe annet, eller andre som lurer folk til å tro at de ikke er døde allikevel. Altså noen kan skape en illusjon enkelte kan gjøre for å  tjener penger på det, dette er jo svært velkjent. I verstefall kan en åndskapning skape den illusjonen. Uansett, verden vil bedras.  

Ja verden bedras på alle mulige måter, kanskje hele verden er en illusjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
På 11.4.2017 den 21.16, Xtra skrev:

Det spørs hva du definerer som åndelig.

 

Om det med åndelig menes å tro på ting som spøkelser og besøk fra andre dimensjoner eller solsystemer, er svaret utvilsomt JA.

Mener du at det bare er syke som tror på spøkelser, besøk fra andre dimensjoner eller solsystemer? Hvis man tror på spøkelser så er man utvilsomt syk? 

Det er veldig mange som tror på sånt, i alle fall spøkelser. Det er slett ikke bare syke folk. Var 90% syke for 200 år siden? 

Jeg tror ikke på noe av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Gargamel skrev:

Mener du at det bare er syke som tror på spøkelser, besøk fra andre dimensjoner eller solsystemer? Hvis man tror på spøkelser så er man utvilsomt syk? 

Det er veldig mange som tror på sånt, i alle fall spøkelser. Det er slett ikke bare syke folk. Var 90% syke for 200 år siden? 

Jeg tror ikke på noe av det.

Jeg tror sykdommen i det ligger i å nekte å ta vitenskapen inn over seg.

Den fantes ikke i samme grad for 200 år siden. Ref dette med at jorden er rund. Du var ikke syk om du trodde det på 1400-taller, for da visste ingen bedre. Du er ganske syk hvis du tror det i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, issomethingwrong skrev:

Jeg tror sykdommen i det ligger i å nekte å ta vitenskapen inn over seg.

Den fantes ikke i samme grad for 200 år siden. Ref dette med at jorden er rund. Du var ikke syk om du trodde det på 1400-taller, for da visste ingen bedre. Du er ganske syk hvis du tror det i dag.

Altså at jorden er flat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, issomethingwrong skrev:

Den fantes ikke i samme grad for 200 år siden. Ref dette med at jorden er rund. Du var ikke syk om du trodde det på 1400-taller, for da visste ingen bedre. 

Ikke det at jeg ikke er enig med deg, men det er en myte at folk trodde dette på 1400-tallet. At jorda er rund har man visst siden antikken.

http://forskning.no/historie-vitenskapshistorie/2008/02/da-jorda-ble-flat

I gamle dager trodde man at jorda var flat - det er noe alle vet. Faktum er at mennesker har visst om jordas form i over 2 000 år. Den flate jorda stammer derimot fra 1828 og er et kroneksempel på en moderne myte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke noe med vitenskap å gjøre, det har å gjøre med felles kulturell tro. Det er da ikke noe uvitenskapelig å tro at "aliens" besøker Jorden, faktisk tror jeg de fleste vitenskapsfolk tenker at det finnes liv andre steder. Science fiction at de besøker Jorden, ja, men 2017 er science fiction for 1900-mannen.

Anonymkode: 852e0...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, FGT skrev:

Når en er overbevist om at når et menneske dør, så er de  døde. Da må det jo være noe annet, eller andre som lurer folk til å tro at de ikke er døde allikevel. Altså noen kan skape en illusjon enkelte kan gjøre for å  tjener penger på det, dette er jo svært velkjent. I verstefall kan en åndskapning skape den illusjonen. Uansett, verden vil bedras.  

Litt som folk som tror på den kristne gud, eller allah for den saks skyld.

Anonymkode: fea8d...e4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er da ikke noe uvitenskapelig å tro at "aliens" besøker Jorden, faktisk tror jeg de fleste vitenskapsfolk tenker at det finnes liv andre steder.

Anonymkode: 852e0...2bf

Det er ganske stor forskjell på å anta at det et eller annet sted i universet finnes en form for liv (noe som statistisk sett er svært sannsynlig hvis universet er så stort som vi mener å vite i dag), og til å tro at aliens besøker jorda, tar med seg mennesker og setter barn på dem eller utfører kirurgi-aktige inngrep på dem.  Det siste er en ikke helt uvanlig teori i visse kretser, og det var slike ting jeg tenkte på da jeg nevnte aliens i svaret mitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
19 minutter siden, laban skrev:

Det er ganske stor forskjell på å anta at det et eller annet sted i universet finnes en form for liv (noe som statistisk sett er svært sannsynlig hvis universet er så stort som vi mener å vite i dag),  

Off topic, men vitenskapen tror universitet er (og alltid har vært) uendelig stort. Det observerbare universitet har en endelig størrelse. Tipper du visste det siden du sikkert er mattelærer eller noe i den retningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, laban said:

Det er ganske stor forskjell på å anta at det et eller annet sted i universet finnes en form for liv (noe som statistisk sett er svært sannsynlig hvis universet er så stort som vi mener å vite i dag), og til å tro at aliens besøker jorda, tar med seg mennesker og setter barn på dem eller utfører kirurgi-aktige inngrep på dem.  Det siste er en ikke helt uvanlig teori i visse kretser, og det var slike ting jeg tenkte på da jeg nevnte aliens i svaret mitt. 

Ja, men det strider ikke mot vitenskap. Det er poenget mitt. Dette handler om hva som er vanlig å tenke kulturelt sett. Det er når man avviker fra det kulturelle at det kan være psykt. Det er også slik det defineres innen psykiatri.

Anonymkode: 852e0...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...