Gå til innhold

Benzo og førerkort

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er veldig forvirret angående de nye reglende, har lest at rivotril ikke er lov, men sobril går greit.

Måtte søke om noe annet angående bil hos fastlegen og ble da tatt blodprøve som ifølge han var under grensen fra fylkeslegen så alt var ok..

Ser masse forskjellige grenser på nettet, disse skiller ikke imellom lovelig bruk og rus så er vel ikke riktige de.

Så en liste fra 2012 da var rivotril grensen 0.004 mmol, hva er dette i mg?.

Hva tilsvarer 0.5mg Rivotril i promille 16 timer etter inntak ?.

Anonymkode: db505...5b1

AnonymBruker
Skrevet

Etter de siste reglene er fast bruk av Rivotril ikke forenlig med førerkort.

Anonymkode: 2aba0...6fb

AnonymBruker
Skrevet

På samme måte som med alkohol så får man selv vurdere om når man kan kjøre.

Anonymkode: 64bd0...f5c

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter de siste reglene er fast bruk av Rivotril ikke forenlig med førerkort.

Anonymkode: 2aba0...6fb

Men når legen sier at det greit i forhold fylkeslegens grenser?. 

Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange leger tolker reglene feil, de er ikke så veldig godt forklart. Du har selv ansvaret. Ring evt fylkeslegen, om det er mulig(?)

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Andreaswell skrev:

Mange leger tolker reglene feil, de er ikke så veldig godt forklart. Du har selv ansvaret. Ring evt fylkeslegen, om det er mulig(?)

M.a.o så er ikke de nye reglene så mye lettere å forstå slik hensikten var. Hvis pasienter selv må kontakte fylkeslegen er det jo litt håpløst. Hva slags straff vil en som f.eks kjører med moderate mengder benzo slik som grensene var før i høst få?.

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

M.a.o så er ikke de nye reglene så mye lettere å forstå slik hensikten var. Hvis pasienter selv må kontakte fylkeslegen er det jo litt håpløst. Hva slags straff vil en som f.eks kjører med moderate mengder benzo slik som grensene var før i høst få?.

Ikke vet jeg, og ja. Reglene er enkle å tolke slik man selv ønsker nå.

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er veldig forvirret angående de nye reglende, har lest at rivotril ikke er lov, men sobril går greit.

Måtte søke om noe annet angående bil hos fastlegen og ble da tatt blodprøve som ifølge han var under grensen fra fylkeslegen så alt var ok..

Ser masse forskjellige grenser på nettet, disse skiller ikke imellom lovelig bruk og rus så er vel ikke riktige de.

Så en liste fra 2012 da var rivotril grensen 0.004 mmol, hva er dette i mg?.

Hva tilsvarer 0.5mg Rivotril i promille 16 timer etter inntak ?.

MMOL kan variere fra pers til pers. Skal man være helt på den sikre siden, må man vente til 5 ganger halveringstid. Som på rivotril er opptil 40 timer, så 200 timer må du da vente for å være sikker. DVS halvannen uke. Mest sannsynlig er du klar før, men det er ikke noen garanti for det. 

Anonymkode: 959df...669

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

MMOL kan variere fra pers til pers. Skal man være helt på den sikre siden, må man vente til 5 ganger halveringstid. Som på rivotril er opptil 40 timer, så 200 timer må du da vente for å være sikker. DVS halvannen uke. Mest sannsynlig er du klar før, men det er ikke noen garanti for det. 

Dette er vel for å ikke ha spor i blodet overhodet?.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp.

AnonymBruker
Skrevet
På 22.4.2017 den 16.36, AnonymBruker skrev:

Det jeg skrev var iallefall det svaret jeg fikk da jeg spurte på lommelegen. Ikke det svaret jeg ønsket, men men. 

jeg fikk min FL til å utskrive Xanor i stedet. Det forlater kroppen mye raskere. Rivotril har detsverre veldig lang halveringstid. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg skrev var iallefall det svaret jeg fikk da jeg spurte på lommelegen. Ikke det svaret jeg ønsket, men men. 

jeg fikk min FL til å utskrive Xanor i stedet. Det forlater kroppen mye raskere. Rivotril har detsverre veldig lang halveringstid. 

Rart de syntes det er bedre med Xanor som regnes som værsting benzoen, virker som om de ikke skjønner dette med halveringstid. Man er ikke akkurat mye påvirket 8-10 timer etter inntak av Rivotril.

AnonymBruker
Skrevet

Når det kommer til UP sine nye maskiner så er vel benzo veldig vanskelig å finne i spytt lang tid etter inntak.

Hvis den registrerer benzo så skiller den vel heller ikke imellom de forskjellige typene, mulig jeg tar feil.

Er jo helt bak mål at man både kan drikke seg full på alkohol og ta sobril kvelden før man setter seg bak rattet, men at ett 0.25mg

Rivotril er farlig.

Skrevet
På ‎22‎.‎04‎.‎2017 den 12.18, AnonymBruker skrev:

Jeg tror man kan søke om dispensasjon hos fylkesmannen ut fra fastlegens vurdering.

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rart de syntes det er bedre med Xanor som regnes som værsting benzoen, virker som om de ikke skjønner dette med halveringstid. Man er ikke akkurat mye påvirket 8-10 timer etter inntak av Rivotril.

Nei, de fleste leger skriver IKKE ut Xanor. Det har som du sier ett verstingsstempel. Men det forandrer ikke på att det tar  opptil 280 timer å bli "kvitt" 2mg rivotril, og bare opptil 70 timer til å bli "kvitt" 2mg xanor. Det er jo en vesensforskjell..

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, de fleste leger skriver IKKE ut Xanor. Det har som du sier ett verstingsstempel. Men det forandrer ikke på att det tar  opptil 280 timer å bli "kvitt" 2mg rivotril, og bare opptil 70 timer til å bli "kvitt" 2mg xanor. Det er jo en vesensforskjell..

Om det så tar 1000 timer å få ut all Rivotrilen av systemet så er man ikke påvirket for det. 

Tror grensen fram til Oktober i fjor var på 1.5mg for vanlig lappen, på dette tidspunktet visste man også godt til halveringstiden, hvorfor er det pluteselig blitt så veldig farlig?.

Dette må vel prøves ut i retten. Skal en som har spor av lovelig Rivotril miste lappen og det som værre er mens en som drikker seg full og tar sobril dagen før er en skikket sjåfør(setter det litt på spissen), men disse nye lovene er jo bare vås.

AnonymBruker
Skrevet

Javisst er det vås. Tar man rivotril så blir man ikke ruset dagen etter. Dumme regler, men de er nå der.....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...