Gå til innhold

Gal når man ikke er som vanlig?

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet (endret)

I gamle dager ble man vel sett på som gal om man var en svart sau, utenom det vanlige? Er det det samme i dag? Kanskje foreldrene mine var redd andre skulle tro jeg var gal? Jeg var saktens ikke vanlig. 

Men min mor sa jo jeg var ikke syk, det åndelige var ikke sykt...jeg var bare den gode gamle meg. Men hun har vanskelig for å innse når noe er galt, alt er bare bra og har alltid vært det. 

Og min far sa jo når jeg var hos lege i min ungdom og legen sa jeg hadde angst, at jeg hadde angst i ræva. Det er jo et syn det og. 

Endret av stjernestøv
stjernestøv
Skrevet (endret)

Nei ikke vits å se tilbake...

Endret av stjernestøv
Skrevet

Du kan ikke gjøre noe med fortiden og hva som ble ment og sagt da, men du kan gjøre noe med dagens situaasjon og lytte til fagfolkene som mener at du har behov for medisiner for å bli "vanlig". Det er ikke dermed sagt at du er gal. Det er et utdatert begrep.

stjernestøv
Skrevet
2 minutter siden, Elionoe skrev:

Du kan ikke gjøre noe med fortiden og hva som ble ment og sagt da, men du kan gjøre noe med dagens situaasjon og lytte til fagfolkene som mener at du har behov for medisiner for å bli "vanlig". Det er ikke dermed sagt at du er gal. Det er et utdatert begrep.

Ok, skal la fortiden ligge. Bare det at psykiateren sa en gang "Er du ikke redd for å bli gal"? Så helt utdatert er det ikke. Men jeg vil si jeg har vært redd for å miste forstanden, det tror jeg jeg har gjort også før. Men gal? Da er man ikke tilstede i verden lenger. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Ok, skal la fortiden ligge. Bare det at psykiateren sa en gang "Er du ikke redd for å bli gal"? Så helt utdatert er det ikke. Men jeg vil si jeg har vært redd for å miste forstanden, det tror jeg jeg har gjort også før. Men gal? Da er man ikke tilstede i verden lenger. 

Helt tullete av psykiateren å bruke sånne ord. valg av ord er viktig for hvordan vi føler oss. 

Anonymkode: f3766...fd2

stjernestøv
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Helt tullete av psykiateren å bruke sånne ord. valg av ord er viktig for hvordan vi føler oss. 

Anonymkode: f3766...fd2

Ja vil ikke føle meg gal :( 

stjernestøv
Skrevet

Er ikke norsk han psykiateren, kan vel ha noe med det å gjøre? 

AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, stjernestøv skrev:

Gal når man ikke er som vanlig?

Nei. Men og en er frisk eller ikke går på funksjonsevnen.

Eller for å sitere doktor:

Anonymkode: bde1a...55b

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Er ikke norsk han psykiateren, kan vel ha noe med det å gjøre? 

Helt sikkert.

stjernestøv
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Men og en er frisk eller ikke går på funksjonsevnen.

Eller for å sitere doktor:

Er iallefall istand til å elske, men har ikke noe vanlig forhold. Men elske kan jeg. Men fungere kan jeg ikke. 

stjernestøv
Skrevet

Kan tenke meg at folk ble lobotomert fordi de hadde sine egne meninger. 

Skrevet
2 timer siden, stjernestøv skrev:

Jeg tenker at legen med "gal" mener det samme som du kaller "miste forstanden".

stjernestøv
Skrevet
6 minutter siden, frosken skrev:

Jeg tenker at legen med "gal" mener det samme som du kaller "miste forstanden".

Ok. Trodde jeg skulle miste forstanden i går, men tror det har roet seg nå...håper medisinen virker. Men har jo bare vært inne, må lære meg å være uten og uten å bli dårlig. Da kan jeg redusere dosen. 

AnonymBruker
Skrevet

I riktig gamle dager ble ordet gal brukt i betydningen psykotisk som tidligere også ble kalt sinnsyk.

I den norske versjonen av DSM-IV brukes ordet i kriteriet for panikkanfall A1b "frykt for følgene av anfallet eller ledsagefenomenene (f.eks. miste kontroll, få et hjerteanfall, redsel for å bli gal)"

Anonymkode: 68abc...0fc

stjernestøv
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I riktig gamle dager ble ordet gal brukt i betydningen psykotisk som tidligere også ble kalt sinnsyk.

I den norske versjonen av DSM-IV brukes ordet i kriteriet for panikkanfall A1b "frykt for følgene av anfallet eller ledsagefenomenene (f.eks. miste kontroll, få et hjerteanfall, redsel for å bli gal)"

Ok. Men alle som sliter psykisk er vel sinnssyk? Syk på sinnet? 

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ordet sinnsyk brukes ikke lenger.

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ordet sinnsyk ble brukt om det vi i dag kaller psykoser.

Skrevet

Innen psykiatri hender det at behandler bruker begreper/ord og talemåter som vedkommende forventer at pasienten gjør. Det er en teknikk for å kommunisere med pasienten, slik at man ikke bruker for mange "fremmede" talemåter/ord som kan skape distanse og misforståelser. Det er derfor pasient kan spørres om "har du frykt for å bli gal/sinnsyk", tradisjonelt er dette folkelige ord (det begynner kanskje å gå mer ut av dagligspråket ettersom kunnskapen om psykiatri vokser), som behandler forventer at pasienten forstår.

Det er jo også nyanseforskjeller mellom mange ord. De fleste syns nok det er verre å være "sinnsyk" enn å være "psykotisk". Hva slags ord man velger kan fortelle noe om hvordan man føler omkring saken.

Gjest Maggie55
Skrevet

Jeg vet ikke

Tror bare vi legger forskjellig i ordene og at det følger normalkurven (Gauss)

Jeg er singel Mange synes man er unormal da

Ingenting er som singel og sann sier jeg

Man får ofte ikke til alt i livet

Skrevet
På ‎29‎.‎04‎.‎2017 den 13.44, stjernestøv skrev:

I gamle dager ble man vel sett på som gal om man var en svart sau, utenom det vanlige? Er det det samme i dag? Kanskje foreldrene mine var redd andre skulle tro jeg var gal? Jeg var saktens ikke vanlig. 

Men min mor sa jo jeg var ikke syk, det åndelige var ikke sykt...jeg var bare den gode gamle meg. Men hun har vanskelig for å innse når noe er galt, alt er bare bra og har alltid vært det. 

Og min far sa jo når jeg var hos lege i min ungdom og legen sa jeg hadde angst, at jeg hadde angst i ræva. Det er jo et syn det og. 

Min far sa til meg da jeg var ung å bodde hjemme, at jeg hadde så mange rare ideer, og at jeg ikke var som andre folk. Nå var min far en typisk jordmenneske, et jordnært menneske om du vill.  som likte å grave i jord og stein, og stelle hagen. Jeg tenkte at jeg var nok ikke som han , men følte meg ikke unormal, men var annerledes.  

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...