Gå til innhold

Konfirmant med angst..hvordan oppfører man seg i konfirmasjonen hans?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, skal i en konfirmasjon der konfirmanten nettopp er blitt utredet for å lide av angst. Han gruer seg til den store folkemengden den dagen. Det forstår jeg godt. Hvordan skal jeg oppføre meg som gjest den dagen? skal jeg bare gratulere han å bare trekke meg unna. Liksom mingle i selskapet. For at konfirmanten skal ha det best den dagen.. Det er nok av slekt som kommer til å gå på han den dagen. Som ikke vet han har angst. Å så har vi de familie medlemmene som er klar over angsten å som liksom skal "gjøre det beste for han". Men som bare gjør det verre med å hive seg over han for å ta vare på han. Har vært i bursdager, så jeg vet de er slik. HVA GJØR JEG? Vil bare gjør det beste for konfirmanten.. Noen med angst, som kan fortelle meg hva de foretrekker i slike selskap??

Med vennlig hilsen Loppa.

Anonymkode: a4d8e...6b3

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, skal i en konfirmasjon der konfirmanten nettopp er blitt utredet for å lide av angst. Han gruer seg til den store folkemengden den dagen. Det forstår jeg godt. Hvordan skal jeg oppføre meg som gjest den dagen? skal jeg bare gratulere han å bare trekke meg unna. Liksom mingle i selskapet. For at konfirmanten skal ha det best den dagen.. Det er nok av slekt som kommer til å gå på han den dagen. Som ikke vet han har angst. Å så har vi de familie medlemmene som er klar over angsten å som liksom skal "gjøre det beste for han". Men som bare gjør det verre med å hive seg over han for å ta vare på han. Har vært i bursdager, så jeg vet de er slik. HVA GJØR JEG? Vil bare gjør det beste for konfirmanten.. Noen med angst, som kan fortelle meg hva de foretrekker i slike selskap??

Det er ikke greit å vite. Jeg ville foretrekker om folk oppførte seg som de ellers hadde gjort, men på seg selv kjenner man ingen andre. 

Har du mulighet til å spørre ham, eller en nærmere slektning?

AnonymBruker
Skrevet

Tror nok at det er verst i begynnelsen av konfirmasjonen. Tror heller ikke at det er du som gjest som er det største problemet. Det er vell oppmerksomheten rundt taler, sanger og fotografering som er verst. Eller hvis konfirmanten sitter litt på utstilling ved bordet og alle ser på han. 

En rolig håndhilsen og gratulerer med dagen går fint , så ser du litt responsen og  ser det an. 

Det beste er om gjestene hygger seg og er opptatt med hverandre slik at konfirmanten kan gjemme seg litt i mengden ...

Anonymkode: 7ac11...729

Nicklusheletida
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en sønn med litt sosialangst og ville synes det var rart om gjestene mente de måtte oppføre seg på en spesiell måte. Det tror jeg blir helt feil.

Vi hadde konfirmasjon i fjor for et søsken og han søkte mot de han kjenner og pratet mest med de. 

La konfirmanten få styre dette selv. Det er en del av treninga.

stjernestøv
Skrevet

Jeg hadde angst da jeg ble konfirmert og var glad når dagen var over, min sønn slet også med angst. Men akkurat den dagen gikk det veldig fint med alt :) Nei, man oppfører seg vel normalt? Det er jo konfirmantens dag så mye av oppmerksomheten blir rettet mot han, håper det går bra da :) 

AnonymBruker
Skrevet

Gjør det du ville gjort som gjest i et hvilket som helst selskap. Trekke seg bort vil jo, om du normalt ikke gjør det, vil fort kunne føre til at konfirmanten kan føle at dette har noe med han/sykdommen å gjøre. 

Anonymkode: 5e7f8...879

AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange fine svar. Da er jeg bare "den alminnelige gjesten som kommer" :)  Vet at foreldrene i samråd med konfirmanten har snakket litt om den store dagen.Å at om det blir for tøft så kjører en av foreldrene han hjem fra festlokalet. Det er hans dag.

Mvh Loppa.

yellow ledbetter
Skrevet

Først og fremst vil jeg rose deg for at du i det hele tatt tenker på dette, og ønsker å ta hensyn. Konfirmasjonen og alle sånne dager har vært ganske ille for meg, så jeg vet hvordan han har det. Du har fått gode råd her, så jeg har ikke så mye å legge til. 

Gjest Kanuttius
Skrevet

Jeg har Generalisert angst, mye av angsten slår ut sosialt. Jeg leter etter andreledesheten hos andre når angsten slår inn. 

- oppfører de seg annerledes?

- er det pga noe er galt med meg? 

- er jeg glad nok/alvorlig nok?

- Er du gjest fordi det er en plikt eller av glede? 

Osv, osv..

Vær den du pleier å være når du treffe konfirmanten i andre situasjoner. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...