Gå til innhold

Hva er veldig bra ved vår tid??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Husker en foreleser fortalte på forelesning en gang for lenge siden for å eksemplifisere stoffet at i hans ungdom var en konfirmant blitt ristet vennskapelig i skulderen av en eldre mannlig onkel og spurt" Når skal du begynne å bygge da?"

På den tiden bygget alle hus og planla dette fra tidlig av noe som på den tiden jeg hørte forelesning ikke var så vanlig.

Jeg tenker i dag at hva som er bra ved vår tid at alle uansett alder eller annet " Holder på med noe svære greier" Internett er ofte ingrediens og mye er blitt mulig for mange.

Anonymkode: 20f7b...f28

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/420895-hva-er-veldig-bra-ved-v%C3%A5r-tid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer jo litt an på hvilken "tid" du sammenlikner med - 20 år tilbake?  50? 100?

Hvis man velger den tiden jeg har brukbar oversikt over og dermed sammenlikner nåtiden med slik det var for 50 - 60 år siden og vi holder oss her i landet, er det tre ting som jeg personlig synes er noe av det beste ved vår tid:

Framskritt for kvinner: Prevensjon, utdannelse, økonomisk sikkerhet, barnehager - ingen trenger lenger å holde ut i håpløse ekteskap av økonomiske grunner, det er ordninger for finansiering av utdannelse enten man er 20 eller 40 år, det er barnehager ved studiestedene, det er en selvfølge at også jenter skal få utdannelse og bruke den, osv.

Teknisk utvikling: Det meste er så utrolig mye enklere og raskere og lettere tilgjengelig enn før.  Nå har dette sine baksider også, men totalt sett lever vi et svært lettvint liv, takket være alt fra vaskemaskinen til internett.

Redusert moralisme: Her er det også store variasjoner, men veldig mye av det som ble fordømt i min oppvekst og dermed ødela for mange mennesker, er akseptert og normalt nå: Graviditet utenfor ekteskap, samlivsbrudd, homoseksualitet, abort, ateisme, radikale politiske holdninger, osv.  Da jeg vokste opp, var samboerskap (uansett kjønn) og homofili forbudt ved lov, for å nevne et eksempel. 

Annonse

AnonymBruker

Da jeg vokste opp ute på landsbygda hadde mange  gårder en eller to som bodde og jobbet på gården for kost og losji. De var ofte litt spesielle og vi kallet de for "pasienter". Som liten jente var jeg litt redd de. I senere år vet jeg jo at dette var psykisk syke, folk med autisme eller psykis utviklingshemmede. 

Er så glad for at man i dag tar bedre vare på disse gruppene . At det ikke lenger er like stort stigma å være psyk og at psykiatrien har gjordt fremskritt. At man får økonomisk støtte når man ikke fungerer i yrkeslivet  osv .... 

Anonymkode: 1ef8a...c53

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...