Gå til innhold

Er dette manipulering?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det manipulering å si "vet du hva som ville gjort meg veldig glad? Hvis jeg får (for eksempel) denne buksa" 

?

Anonymkode: 7dee4...1b4

stjernestøv
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det manipulering å si "vet du hva som ville gjort meg veldig glad? Hvis jeg får (for eksempel) denne buksa" 

?

Det er noen frekke folk. 

Gjest Gargamel
Skrevet

Jeg synes intensjonene er såpass tydelige at det ikke kan kalles manipulering.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det kanskje er et forsøk på å være pedagogisk :). ?. Det er mange ting som kan sees på som manipulering hvis man er sårbar for dette. I perioder føler jeg  alle spørsmål og forventninger fra andre oppleves som press... Jeg hadde en mor som alltid spillte på min samvittighet... 

Det viktigste er vel å ikke la seg manipulere ... Og svare det man selv ønsker uten å føle dårlig samvittighet ...

Anonymkode: 23c50...a7c

Gjest Maggie55
Skrevet

Jeg synes ikke det hvis det er ens barn og  barnet ikke forstår seg på penger eller ikke vet at man kanskje har veldig lite pengeressurser som familie for tiden

Unge mennesker glemmer lett at alt koster for alle.

De lever litt i nuet

Andreaswell
Skrevet
35 minutter siden, Maggie55 skrev:

De lever litt i nuet

Veit du ikke mener det slik, men sett bort ifra å bruke alle penger der og da er det viktig å leve i nuet, her og nå :) 

yellow ledbetter
Skrevet

Kommer jo an på hvem som sier det, og til hvem. Unger prøver seg vel ofte på sånt overfor foreldrene, uten at de nødvendigvis forstår at det er manipulerende. Voksne folk som burde vite bedre, vel det er mer tvilsomt. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

?

I utgangspunktet ser jeg ikke på dette som manipulering, men som å fremme et ønske ganske direkte. Det synes jeg er greit. Men i en gitt situasjon, kan det jo utsagnet fungere manipulativt. Dersom en eller annen er utrøstelig av andre grunner, og så fremmer et slikt ønske, tenderer det mot manipulasjon.

Gjest Maggie55
Skrevet

Det kan helt klart bli i overkant mye for alle familier det er jeg også veldig enig i

(dersom jeg tolker teksten riktig da

beklager ellers så mye)

Gjest Xtra
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

?

Jeg vil ikke akkurat kalle det manipulering, til det er budskapet for klart.

Gjest Xtra
Skrevet
10 minutter siden, Maggie55 skrev:

Det kan helt klart bli i overkant mye for alle familier det er jeg også veldig enig i

(dersom jeg tolker teksten riktig da

beklager ellers så mye)

Hva mener du egentlig?

Skrevet (endret)
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

?

Det kommer an på forholdet mellom avsender og mottaker, alder på avsender etc. Dersom avsender vet at mottaker egentlig ikke ville kjøpt buksa om det ikke ble sagt på denne måten er det en form for manipulasjon. Om avsender er 13 år bør man nok veilede vedkommende i at dette ikke er en spesielt sjarmerende måte å ønske seg noe på☺️ Om avsender er 20 eller eldre burde vedkommende forlengst lært at metoden er alt annet enn sjarmerende, og at vedkommende må lære seg å be om noe uten å spille på mottakers samvittighet.

Endret av Kayia

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...