Gå til innhold

Hvorfor er det slik?

Anbefalte innlegg

Gjest Maggie55
Skrevet

Hvorfor er det slik at alle ikke får rett hjelp også i våre dager?

Husker min far fortalte at da hans far ble syk fikk han ikke hjelp til sin far da legen som kom trodde mannen var omtåket av alkohol. Min far fortalte legen at dersom vi hadde drukket like lite hadde vi vært avholdsfolk å regne. Det var lungekreft som han døde raskt av 

Når min far trengte hjelp var det mye samme problematikk Jeg vet ikke Får kanskje aldri svar.

Alt avhenger også av hvem som er ens forelder sa ofte min far Alt går på stilling og stand.

Min mor er nå til utredning Jeg håper inderlig at ikke samme historie bare gjentar seg men at jeg har henne snart hjemme igjen Føler det går på hva slags liv man har levet Kanskje har der vært aborter? Føler folk nektes hjelp fremdeles da noen leker Gud.

Tenk hva som kan skje hvis journalopplysningene i tillegg blir feil.

Hvorfor er det slik at alle fremdeles i 2017 ikke får rett hjelp også her i landet? Skjer dette bevisst?

Jeg er veldig bekymret? Hva kan man stille opp med?

Gjest Maggie55
Skrevet

Jeg vil legge til at min far har aldri røkt men han jobbet mye i tungindustri når han fikk leve. Da de obduserte hans far ble det visstnok sagt at nærmere hadde de aldri vært en avholdsmann Fortalte episoden til min egen fastlege og han begynte å oppføre seg så rart at jeg byttet fastlege noe mange synes er mistenkelig Man blir " en håpløs tilfelle" hvis man bytter Man vet jo ofte så lite om de forskjellige legers syn på diverse problemstillinger Etikk er vel også noe som først kommer med lang erfaring i de fleste fag

Det værste er at som pårørende blir man sittende med mye skyldfølelse hvis man ikke har klart å skaffe sine nærmeste rett og adekvat hjelp i vårt såkalte velstandssamfunn Jeg vet at alt er nøye prioritert i våre dager med så knappe ressurser vi som samfunn har å rutte med men alikevel...

Barn og eldre er værst utsatt virker det som. Men de er jo ofte ikke i jobb med kanskje en helseforsikring via jobben eller fagforening.

At penger og eiendeler som sko  og andre ting forsvinner når vedkommende fraktes rundt i sykehussystemet får være så sin sak Dette er bare døde ting

Sompårørende er man ofte villig til å ofre alle sine penger også for at ens nærmeste får rett hjelp også om det måtte være i det private helsesystemet hvis det offentlige ikke kan ta seg råd av prioriteringsmessige årsaker  i kampen om helsekronene

Det er klart det er vanskelig å finne årsaker selv ved obduksjoner som de sa men dette er rart

Mange utover pasientene " har en utfordring" spør du meg

Begynner også å lure på om studenter som tenker " annerledes" ikke er velkomne i våre læringsanstalter 

Jeg mener det er rettssystemet som dømmer her i landet fremdeles som jeg tror

Ingen har noe med for eksempel om man velger å bo alene

Gjest Maggie55
Skrevet

Jeg er over stadiet at jeg tror noen gang noe blir noe bedre så jeg vet ikke helt hvorfor jeg skriver dette

Tror bare at det er byller i samfunnet også i 2017 som det aldri går hull på

Skrevet
4 timer siden, Maggie55 skrev:

Min mor er nå til utredning Jeg håper inderlig at ikke samme historie bare gjentar seg men at jeg har henne snart hjemme igjen Føler det går på hva slags liv man har levet Kanskje har der vært aborter?

Jeg er ikke i helsevesenet, men jeg tillater meg å tvile sterkt på at det spiller noen som helst rolle for resultatet av utredningen av en eldre kvinne, hvorvidt hun har tatt abort for 50 år siden.  Jeg har fulgt opp gamle foreldre i noen tiår nå, og aldri fått inntrykk av at noen trekker inn hva slags liv de har levd.  De vil selvsagt ha medisinlister og sykehistorie, men ikke noe mer. 

4 timer siden, Maggie55 skrev:

Alt avhenger også av hvem som er ens forelder sa ofte min far Alt går på stilling og stand.

Det der stemte vel litt bedre da din far var ung enn i 2017, vel?  Det spiller nok en rolle hva man selv og ens nærmeste har av personlige ressurser, f.eks. evnen til å finne fram i systemet, ork til å følge opp sin sak og sine rettigheter osv.  Men "stilling og stand", verken egen eller foreldrenes, har begrenset betydning i våre dager, med mindre man er så rik at man kan kjøpe seg ut av alle køer (og lider av noe som gjør at det er noe poeng). 

Gjest Maggie55
Skrevet

Det er klart

Personlige ressurser har alt å si

Men hvilke personlige ressurser er til stede når man er nedbrutt og syk?

Man er for mange veldig prisgitt systemet og pårørende hvis man er så heldig da

Skrevet
4 minutter siden, Maggie55 skrev:

Man er for mange veldig prisgitt systemet og pårørende hvis man er så heldig da

Ja, det er en fordel om man, eventuelt sammen med pårørende, klarer å finne fram i "systemet" og følge opp sin egen sak.  Poenget mitt var at dette er noe annet enn at "alt går på stilling og stand". 

Gjest Maggie55
Skrevet

Mitt inntrykk er at det kanskje på papiret og i planverket skal være slik med uavhengige rettigheter

Men at dette ikke funger slik i praksis

I praksis er det de svakeste eller lavest fungerende som får lide bare enda mer

Dyre advokater koster hvis alt låser seg for enkeltmennesket

Det er ikke tatt ut av luften at vi har et eget fag i jussen som kalles " Retten sett innenfra"

Disse såkalte brukerundersøkelsenes validitet trekker jeg også i tvil Mange av dem.

Pasientens ståsted blir ofte lavest hensyntagen i praksis Og det er jo praksis som teller for pasienten Ikke først og fremmst et nydelig regelverk.

Nei når blir de svakestes stemme hørt?

Skrevet
5 minutter siden, Maggie55 skrev:

Dyre advokater koster hvis alt låser seg for enkeltmennesket

Men det er jo de færreste møter mellom pasient og helsevesen som ender i retten?  Hvordan er "stilling og stand" avgjørende for utfallet av alle normaltilfellene?

5 minutter siden, Maggie55 skrev:

Disse såkalte brukerundersøkelsenes validitet trekker jeg også i tvil Mange av dem.

Hvordan da?  Jeg tror det kan være et problem at de blir brukt til å "bevise" ting de ikke forteller om, f.eks. ved at man trekker fram og sammenlikner forhold som undersøkelsen egentlig ikke måler.  Og som ved alle andre undersøkelser kan det være et problem at svarprosenten ikke er særlig høy.  Men man kan også regne med at de som synes de har noe å klage over, benytter seg av den muligheten i slik undersøkelse gir. 

Mange av brukerundersøkelsene utføres fra høyt faglig hold utenfor den institusjonen som måles, f.eks. Kunnskapssenteret.  At enkeltpersoner har negative opplevelser betyr ikke nødvendigvis at alle positive tilbakemeldinger er falske.   

Gjest Maggie55
Skrevet

Jeg mente "Retten sett innenfra"

Hvis faget ikke er tatt av plakaten

Jeg mener ikke å starte noe " sirkus" og gjøre konflikter større og dypere men alt er ikke bare glamour i vårt blankpussede helsesystem hvor det ikke er mange år siden politikere talte varmt om behandlingsgarantier og omsorg det skulle skinne av og " bestemor på anbud"

Vi jobber kanskje ikke mot samme målet for noen pasientgrupper uten at jeg heller jobber innen helse?

Vi er ikke alle like tilfreds og fornøyde og heller ikke " gamle og mett av dage ennå"

Vi er ofte slik vi føler oss

Det sosiale biten er også sterkt undervurdert Betyr veldig mye for veldig mange Kanskje alt for noen

Hvis systemet gjør at man føler seg som " en dritt" Ja så blir det kanskje noen drittpakker?

Gjest Maggie55
Skrevet

Beklager igjen skrivefeil

Faget het " Retten sett Unnenifra" 

yellow ledbetter
Skrevet

Ja, jeg tror du har rett i mye av dette. Ikke nødvendigvis at fastlegen forskjellsbehandler folk i utgangspunktet, men ofte må en slåss for å komme videre i systemet, og hvis en selv ikke har ressurser til det, så kan det dessverre stoppe opp uten familie eller andre som kan backe deg opp og pushe på. Og sånn burde det ikke være. 

Skrevet
3 minutter siden, Maggie55 skrev:

Jeg mener ikke å starte noe "sirkus" og gjøre konflikter større og dypere men alt er ikke bare glamour i vårt blankpussede helsesystem

Det tror ikke jeg heller.  Jeg er ikke ute etter deg eller noe sirkus, jeg svarte deg denne gangen fordi jeg syntes du burde utdype påstander om at det skulle ha noe å si om en kvinne i 70-årene har hatt aborter, og om at "alt går på stilling og stand".  Men du må så gjerne gli unna, jeg forstår vanligvis lite av filosoferingen din, men syntes startinnlegget var litt drøyt. Bare glem det, ha en fin dag.    

Gjest Maggie55
Skrevet

Alt er langtfra Glamour så det er ingen grunn til å slå seg på brystet og hva jeg beskriver er kanskje bare toppen av iafjellet

Tror mange har opplevet langt mer graverende ting

Jeg er ikke blind for at en sak har så mange sider og at helsepersonell flest står lojalt på så de brenner seg ut selv Jeg forstår dette er virkeligheten Men jeg er ganske frisk i skrivende stund og ikke bare syk og nedbrutt akkurat nå Men som vanlig kanskje litt for sinna men ikke først og fremmst på egne vegner Men selvsagt "Alle har sitt og sine"

Skrevet
3 minutter siden, yellow ledbetter skrev:

Ikke nødvendigvis at fastlegen forskjellsbehandler folk i utgangspunktet, men ofte må en slåss for å komme videre i systemet, og hvis en selv ikke har ressurser til det, så kan det dessverre stoppe opp uten familie eller andre som kan backe deg opp og pushe på

Det er erfaringer svært mange har gjort seg.  Det er likevel et stykke igjen til trådstarters påstand om at noen nektes hjelp fordi noen ønsker å leke Gud og fordi de har tatt abort eller byttet fastlege flere ganger.

Gjest Maggie55
Skrevet

Kunne selvsagt studert vider og gjort et forskningsprosjekt på saken Dette er realiteter for så mange

Ønsker også bare en god dag videre😊

yellow ledbetter
Skrevet
Akkurat nå, laban skrev:

Det er erfaringer svært mange har gjort seg.  Det er likevel et stykke igjen til trådstarters påstand om at noen nektes hjelp fordi noen ønsker å leke Gud og fordi de har tatt abort eller byttet fastlege flere ganger.

Det finnes sikkert leger som leker gud også. Idioter og slemme mennesker fins i alle yrker. Men jeg velger å tro de er unntakene og ikke regelen.

Gjest Maggie55
Skrevet

Vil man stikke hodet i sanden så hindrer ikke jeg noen i det

God dag😊

AnonymBruker
Skrevet

Det er ofte de som de som trenger det mest, de sykere som ikke orker/klarer kjempe mot systemet som får minst hjelp. Mens de ressursterke grafser til seg alt.

Anonymkode: 9d5b7...710

Skrevet
33 minutter siden, Maggie55 skrev:

Vil man stikke hodet i sanden så hindrer ikke jeg noen i det

Hvis den var til meg: Jeg har ikke noe ønske om å stikke hodet i sanden, jeg forsøkte bare å forstå hva du egentlig mente og få utdypet noen påstander jeg syntes var absurde.  Jeg påstår absolutt ikke at helsevesenet er perfekt. 

Gjest Maggie55
Skrevet

Ringte sykehuset og fikk snakke med en kjempehyggelig dame om min mor på sykehuset nå og min mor gikk med gåstol og hadde vært på avdelingen og spist suppe

De hadde inntrykk hun visste hva hun ville og hadde det i øyeblikket bra

Jeg skal besøke henne senere i dag fordi hun ville gjerne ha en røyk og jeg triller henne så gjerne ut selvsagt Noe annet hadde hun ikke gitt uttrykk for å trenge.

Når jeg var der i går så jeg der var også helt unge personer på avdelingen Så mange rammes Ingen går fri Håper alle får god oppfølging og hva de trenger

Vi baler mye med det samme i livet tror jeg hvor merkelig det enn høres Men man har alltid noe å miste

Men erfaring kommer alltid først i livet selvsagt Man går i fare hvor enn man går og det er ofte problemer som er uløselige eller føles slik

Jeg er storrøker selv og er et håpløst tilfelle personlig  på det området i livet Men ingen tilfeller er like som også sykepleieren sa seg enig i

Man må telle de gode dagene og ikke gi slipp på håpet føler jeg sterkt akkurat nå.

Men mulig jeg også lukker øynene for så mye Ser ikke bort fra det

Feil og mangler er dessverre heller ikke likelydende fordelt i livet

Håper også dere får en god dag😊

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...