Gå til innhold

Lamictal vs Lithium

Anbefalte innlegg

Skrevet

Virker Lamictal mer forebyggende enn Lithium ved depresjon som ledd i bipolar II ,  eller er det "bare" bivirkningsprofilen som gjør Lamictal til førstevalg?

Skrevet

Litium virker like bra på depresjon som mani, men er "overkill" ved bp 2

man slipper jo blodprøver og risiko for lavt stoffskifte og ikke så giftig i overdose osv

Skrevet
7 timer siden, kovakova skrev:

man slipper jo blodprøver og risiko for lavt stoffskifte og ikke så giftig i overdose osv

Ok. Bare usikker på om Lamictal virker for meg eller ei. Gikk inn i depresjonsperiode innen en uke etter doseøkning. Senere hypomani. 

Nå har jeg det fint. Det kan jo være at aktuelle dose ikke hadde rukket å virke enda.

Får ikke høyere dose Lamictal,  men får nok begynen på Lthium om jeg ønsker.

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, Villanda skrev:

Ok. Bare usikker på om Lamictal virker for meg eller ei. Gikk inn i depresjonsperiode innen en uke etter doseøkning. Senere hypomani. 

Nå har jeg det fint. Det kan jo være at aktuelle dose ikke hadde rukket å virke enda.

Jeg ville ha bedt om en god begrunnelse for hvorfor ikke dosere lamictal etter serumspeilet i stedet for å starte opp litium. Litium har potensielt mye større langtidsbivirkninger for eksempel i forhold til nyrer.

Anonymkode: cb31e...3d8

Skrevet
1 time siden, Villanda skrev:

Hadde jeg ikke blitt lagt Inn med manisk psykose hadde jeg fortsatt på lamictal fremfor litium men jeg har type 1 så den blir for svak

FjellOgDalar
Skrevet

Jeg gikk på begge samtidig en periode, fordi jeg har blandete episoder nå og da (dvs trekk fra både det maniske og depressive sammen), men jeg fikset ikke bivirkningene av litium og sluttet med det. Den gjorde meg følelsesmessig avslatet - i forstanden ute av standen til å f.eks. ble lei meg og trist når jeg "ville det." Som da min farmor som har betydd enormt mye for meg i livet døde. Da den forventede sorgreaksjonen aldri kom, sluttet jeg på litium og den normale reaksjonen kom. Var et par andre ting som ble forbedret og. Det som så langt har funket best for meg er Lamictal+Ap+AD. Men selv ikke det er helt tilfredsstillende.

Lamictal skal også doseres etter serumspeil, ikke etter antall mg man putter i munnen - derfor skal man også på dette medikamentet måle serumnivå regelmessig. Og ja, så fremt brukt riktig er bivirkningsprofilen mindre uttalt enn ved litium. Man skal imidlertid ikke trappe opp for raskt fordi man kan få alvorlig hudutslett. Og effekt på depresjon tar tid. Hvor lang tid er individuelt. For meg da jeg begynte på det for x antall år siden vil jeg si 3-4 måneder etter jeg var oppe på vedlikehold. Tålmodighetsprøve.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ha bedt om en god begrunnelse for hvorfor ikke dosere lamictal etter serumspeilet i stedet for å starte opp litium. Litium har potensielt mye større langtidsbivirkninger for eksempel i forhold til nyrer.

Anonymkode: cb31e...3d8

Hadde det vært opp til meg, hadde jeg tatt den dose som trengtes for i det minste nærme meg 20 i konsentrasjon. Behandleren min tør ikke ta ansvar for å gi meg resept på høyere dose enn felleskatalogens anbefaling om 400 mg. som maksdose.

H#n sendte meg til en stemningspoliklinikk. Skal ikke de være oppdatert og ha mye kunnskap om stemningslidelser på en egen poliklinikk nettopp for det?  Der fikk jeg også nei til å øke Lamictal ytterligere. Jeg kunne prøve å få opp serumkonsentrasjon ved å endre prevensjon, men jeg bruker Cerazette, og etter hva jeg har forstått, gir ikke den lavere serumnivå av lamotrigin. Neste steg var Lithium. På grunn av språkbarriere kombinert med dårlig konsentrasjon hos meg, tror jeg ikke det ville nyttet å be om begrunnelse. Selv fatter jeg ikke at Lithium skal være tryggere enn litt mer Lamictal. 

Har lekt med tanken å få tak i en psykiater som tør skrive ut høyere dose Lamictal,  men vet ikke helt hvordan gå fram. Har dessuten ikke lyst å "slå opp" med nåværende behandler, da jeg har god kjemi med denne, og h#n er veldig fleksibel.

Skrevet

Jeg gikk på 600 mg lamictal uten prob (brukte p pille)

Skrevet
2 minutter siden, kovakova skrev:

Jeg gikk på 600 mg lamictal uten prob (brukte p pille)

Skulle gjerne gjort det også om jeg fikk resept på det. 

Skrevet
27 minutter siden, Villanda skrev:

Skulle gjerne gjort det også om jeg fikk resept på det. 

Rart du ikke får!

Skrevet
35 minutter siden, kovakova skrev:

Rart du ikke får!

Vet ikke hva som er mest vanlig praksis jeg. Hvis jeg hadde gått til en privat og betalt for en vurdering. Og fått godkjent høyer dose. Kunne denne da stå som ansvarlig selv om jeg ikke gikk til han mer? Kunne da fastlege eller nåværende behandler skrive ut resepter uten å ta ansvar for det.

Men det er jo litt dumt gå til andre leger bare fordi jeg ikke får det som jeg vil da.

Skrevet
16 timer siden, kovakova skrev:

Enig!! Lamictalen fungerte kjempefint på hodet mitt, men dessverre reagerte jeg voldsomt med utslett og måtte seponeres. Står nå på Litium, som også fungerer bra, men jeg har blant annet fått lavt stoffskifte.. Ikke spesielt morsomt. Også er det et mas med alle blodprøvene!

Skrevet

Hvor går dere da, hvilke behandlere har dere som får Lamictal etter effekt og serumspeil, utover bibelen?

AnonymBruker
Skrevet
25 minutes ago, Villanda said:

Hvor går dere da, hvilke behandlere har dere som får Lamictal etter effekt og serumspeil, utover bibelen?

Sikkert til noen med god kompetanse og erfaring vedr. dette, og som ikke ser seg nødt til å følge bibelen slavisk.

Anonymkode: e8e88...863

Skrevet
38 minutter siden, Villanda skrev:

Var innlagt på akuttpost da de bare fjernet lamictal istedenfor å trappe den opp...

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert til noen med god kompetanse og erfaring vedr. dette, og som ikke ser seg nødt til å følge bibelen slavisk.

Anonymkode: e8e88...863

Men hvor og hvordan finner jeg dem?

Skrevet
4 timer siden, Villanda skrev:

Mannen min brukte 1200 MG lamictal som følge av epilepsi. Ble behandlet ved flere nevrologiske avdelinger. Det var aldri snakk om annet enn at doseringen skulle baseres på serumkonsentrasjon. Kan du prøve å spørre om det har vært uheldige tilfeller eller hva som gjør dem så restriktive?

FjellOgDalar
Skrevet

NHD og Kvakkestad (Psykia) mener man kan gå opp i serumkonsentrasjoner på 40-45 gitt at man ikke får bivirkninger. Hjernecellene vet ikke hvor mange mg man putter i munnen, skrev NHD til meg en gang jeg spurte om dette fordi jeg hadde denne problemstillingen. Psykiater på psykehus ville følge boka, psykiater på DPS ville gå etter serumspeil. Jeg bruker 650mg nå, og har serum på 35 (nå er det tre mnd siden jeg sjekket). Høyere dose ga meg bivirkninger. Av en eller annen grunn ble jeg mer urolig og forvirret på høyere dose. Fikk mer håndskjelving og, selv om jeg bruker betablokker.

Skrevet

Jeg har også opplevd behandlere som vegrer seg mot å øke dosen av lamictal ved lavt serumspeil. Jeg er logisk sett helt enig med NHD som har sagt at hjernen ikke bryr seg om hvor mange milligram man tar men hvor stor serumkonsentrasjonen er. Men jeg blir usikker av usikkerheten til min behandler. 

Og så begynner jeg å lure på om det egentlig er nødvendig å bruke lamictal når jeg nå er stabil selv om serumkonsentrasjonen er under 5. Men jeg vet jo at det er en forebyggende medisin og tør derfor ikke slutte. 

Jeg har bipolar 2 og har slitt mest med veldig tunge depresjoner. Litium var den første stemningsstabilisatoren jeg prøvde. Den virket veldig bra mot depresjon, men dessverre fikk jeg så mye bivirkninger at jeg måtte slutte. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...