Gå til innhold

Lamictal vs Lithium

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
4 minutes ago, Melankolia said:

Og så begynner jeg å lure på om det egentlig er nødvendig å bruke lamictal når jeg nå er stabil selv om serumkonsentrasjonen er under 5. Men jeg vet jo at det er en forebyggende medisin og tør derfor ikke slutte. 

Jeg har bipolar 2 og har slitt mest med veldig tunge depresjoner. Litium var den første stemningsstabilisatoren jeg prøvde. Den virket veldig bra mot depresjon, men dessverre fikk jeg så mye bivirkninger at jeg måtte slutte. 

Du bør absolutt ikke kutte ut Lamictal, tross lav serumkonsentrasjon. 

Anonymkode: e8e88...863

Skrevet
4 timer siden, frosken skrev:

Mannen min brukte 1200 MG lamictal som følge av epilepsi. Ble behandlet ved flere nevrologiske avdelinger. Det var aldri snakk om annet enn at doseringen skulle baseres på serumkonsentrasjon. Kan du prøve å spørre om det har vært uheldige tilfeller eller hva som gjør dem så restriktive?

Da jeg spurte på stemningspoliklinikken, sa hun at høyere dose enn 400 mg. Bare ble brukt ved epilepsi. En kombinasjon av dårlig konsentrasjon hos meg og språkbarriere gjorde det vanskelig å få spurt om og få svar på så mye.

Skrevet
1 minutt siden, Villanda skrev:

Da jeg spurte på stemningspoliklinikken, sa hun at høyere dose enn 400 mg. Bare ble brukt ved epilepsi. En kombinasjon av dårlig konsentrasjon hos meg og språkbarriere gjorde det vanskelig å få spurt om og få svar på så mye.

Hvis det er bivirkninger generelt sett de er bekymret for, så kan det neppe spille noen rolle om det er snakk om epilepsi eller bipolar lidelse. En helt annen ting er dersom noe ved deg spesielt gjør at de er tilbakeholdende med å øke dosen.

Såfremt ikke det har skjedd noe den senere tid som medfører økt forsiktighet i bruk av lamictal, så virker avgjørelsen merkelig.

Skrevet
6 minutter siden, frosken skrev:

Hvis det er bivirkninger generelt sett de er bekymret for, så kan det neppe spille noen rolle om det er snakk om epilepsi eller bipolar lidelse. En helt annen ting er dersom noe ved deg spesielt gjør at de er tilbakeholdende med å øke dosen.

Såfremt ikke det har skjedd noe den senere tid som medfører økt forsiktighet i bruk av lamictal, så virker avgjørelsen merkelig.

Enig. Det burde ikke spille noen rolle. Men under dosering i felleskstalogen står opptil 700 mg ved epilepsi, og opptil 400 mg ved bipolar lidelse. Det har kanskje noe med godkjent indikasjonsområde. Lamictal er nok bare godkjent i doser opp til 400 mg ved bp. Og litt høyere ved epilepsi. Det er vel formaliteter, men hvis noe skulle skje, tror jeg legen lettere kan bli stilt til ansvar om et medikament blir brukt utenfor godkjent indikasjon.

Det må være det, eller at hun ikke er oppdatert. Eller at hun ikke tror det har noe for seg

Tror ikke det er noe spesielt ved meg. 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Undersøkt den ene, skrevrt sltfor mye, men konklusjonen er nok at det blir dyrt, og gor styrete med reise.

Noe sier meg at jeg bare må roe ned med dette. Finner ingen veileder å vise til, annet enn nasjonal som ikke er oppdatert. Og man kan vel egentlig ikke velge behandler etter hvilken medisin man vil ha. Det blir for komplisert å finne utav det. Sende brev til alle på gule sider og spørre hvor høye doser de er villige til å gi.. det ville vel egentlig være litt dumt.

Så jeg burde akseptere. Se om jeg klarer meg på det som er eller bytte til lithium. Bare at jeg greier ikke fatte at lithium er tryggere enn litt mer Lamictal. HaDDE bare noen kunnet forklare meg det!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...