Gå til innhold

Ser du på psykopater som "syke"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er mennesker som bare manipulerer, bedrar, er voldelige, begår kriminalitet litt mindre skyldig dersom de har en skjev personlighets- utvikling? Att de pga sin oppvekst o.l, har fått dys-sosial pf som følge av dårlige miljø eller gener? Er de syke? 

Lider de selv? Eller er det eneste som gjør de lei seg, att de blir "tatt"?

Er det å være kriminell en sykdom?

Anonymkode: d6fb2...fe7

AnonymBruker
Skrevet

Antisosial pf er en diagnose, og en diagnose er et utrykk for en sykdom. Da tenker jeg at det er en sykdom, siden det er definert slik.

Men likevel er handlingene til en psykopat tross alt handlinger, dvs. valg psykopaten gjør. Det er jo ikke slik at hvis noe bare er en sykdom at det ikke handler om vilje. Det er mange andre handlinger psykiatrien anser som utrykk for sykdom, spesielt relatert til andre personlighetsforstyrrelser.

Fri vilje handler om noe annet. Det er et filosofisk konsept. Såklart man foretar valg. Spørsmålet der er vel hvordan disse valgene frembringes. Om de er produkter av milliarder på milliarder av variabler, slik at det virker som man foretar frie valg fordi de ulike utfallene varierer i det uendelige. Eller om det faktisk går an å bryte årsak-virkning. Hver og en har sin egen oppfatning av hva som er logisk. Jeg mener det er noe religiøst over troen på fri vilje. For det er jo en overtro, når det bryter med det grunnleggende innen vitenskap, nemlig det at alt har en årsak og en virkning.

Anonymkode: afef8...291

AnonymBruker
Skrevet

Igrunn tror jeg det skyldes alvorlig sykdom og lidelse hos personen eller i noen av de nærmeste oppvekstmiljøene ja

Det også at det faktum at dessverre er ting som bare ikke kan avlæres tror jeg

Avgjort mye mer følsomme og hyperinteligente enn andre såkalt normale mennesker er jeg overbevist om og sjelden særlig dovne

Men mer tilbøyelig til å handle på bakgrunn av antagelser og mindre fryktsomme tror jeg

Også veldig rart at dette er mennesker som sjelden blir utsatt for " knyttnevemobbing i oppvekst"  Hovedinteressene deres er ofte kriminalitet tror jeg

Hovedårsak er rus i alle former tror jeg også anemiske steroider osv

Samtidig tror jeg mange er selv eller i familie blitt utsatt for mye urettmessig og uforståelig behandling fra rettsystemet

Jeg tror mange er uskyldig dømt og veien tilbake til samfunnet er altfor bratt og ikke i samfunnets interesse

Husker justisminister Inger Louise Valle Hun brakte mye bra inn i rettsvesen dengang Men så mye vann er rent i havet siden dengang og i våre dager styres alt av rå kapitalkrefter og kriminaliteten er bare slik at man orker ikke forholde seg til den Ikke krimlitteratur eller filmer heller Til slutt tror barna at menneskene i virkeligheten " bare spretter opp igjen" Det er så mye forstemmende å se på media.

Ikke rart at mennesker som jobber med dette varsler om uholdbare forhold Er det noen som gjør en uvurdelig innsats og alltid står på med ekte engasjement så virker det dem Fortjener all støtte og hjelp

Spesielt barna som uforskyldt kommer opp i dette og kanskje selv har arvet den samme sårbarhet bør virkelig settes inn gode og virkelig forsvarlige opplegg og tilbud til om hjelp og forsterking av gode opplevelser

Anonymkode: eb814...edf

AnonymBruker
Skrevet

Et skolesystem som bare ikke fungerer for så mange mener jeg er årsak til at flere og flere utvikler psykopatiske trekk som er bare sykt leit for oss alle

Skrevet (endret)
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er mennesker som bare manipulerer, bedrar, er voldelige, begår kriminalitet litt mindre skyldig dersom de har en skjev personlighets- utvikling? Att de pga sin oppvekst o.l, har fått dys-sosial pf som følge av dårlige miljø eller gener? Er de syke? 

Ser det ikke som en sykdom. Jeg tror de fleste lider. Lykkelige mennesker gjør bare ikke slik. Å være kriminell er ikke en sykdom.

Endret av FGT
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er mennesker som bare manipulerer, bedrar, er voldelige, begår kriminalitet litt mindre skyldig dersom de har en skjev personlighets- utvikling?

Nei.

Att de pga sin oppvekst o.l, har fått dys-sosial pf som følge av dårlige miljø eller gener? Er de syke? 

Sykdom, lidelse. Er nok glidende overganger. De er uansett ansvarlige for egne handlinger.

Nok ulikt fra person til person.

Nei.

Anonymkode: 9bd67...289

Nicklusheletida
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

En person som oppfører seg dårlig oppfører seg dårlig. Det er det jeg ser.

Om du da er psykopat eller har andre diagnoser, spiller liten rolle for meg. 

Det er oppførselen jeg ser. Det var en tråd lenger ned her om å ta seg sammen. 

Jeg forventer at folk prøver å ta seg sammen enten de har det ene eller det andre.

Gjest Gargamel
Skrevet

Det er nok sånn at psykopati kan gi en diagnose (tror ikke diagnosen heter psykopati, men samme det).

Det spiller ingen rolle om det er spesielle forhold i hjernen som gjør at de oppfører seg sånn. All oppførsel skyldes jo forhold i hjernen. Psykopater forstår hva de gjør, og de forstår at de kan havne i fengsel hvis de går for langt. Det er avgjørende for min del.

Det blir noe annet med folk som hallusinerer og *virkelig* ikke forstår hva de gjør. Da gir det ikke mening å true med fengsel.

Skrevet
12 minutter siden, Gargamel skrev:

Det er nok sånn at psykopati kan gi en diagnose (tror ikke diagnosen heter psykopati, men samme det).

Det spiller ingen rolle om det er spesielle forhold i hjernen som gjør at de oppfører seg sånn. All oppførsel skyldes jo forhold i hjernen. Psykopater forstår hva de gjør, og de forstår at de kan havne i fengsel hvis de går for langt. Det er avgjørende for min del.

Det blir noe annet med folk som hallusinerer og *virkelig* ikke forstår hva de gjør. Da gir det ikke mening å true med fengsel.

Viktig poeng

AnonymBruker
Skrevet

Dette er det bare ikke lett å svare på Blir lett bare synsing føler jeg

AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til att jeg spurte, var att NRK sin brennpunkt redaksjon regnet med tall om  folk med dys-sosial lidelse, til sin statistikk om "kriminalitet blant "alvorlig psykisk syke"...

Dys-sosial er jo nærmest det samme som psykopati og det samme som å være kriminell. Så att det økte statistikken er bare naturlig. Det jeg reagerte på var att de hevdet att dyssosial lidelse var en "alvorlig psykisk sykdom". Det er det jo vitterlig ikke. 

Opprinnelsen til psykopati begrepet var jo att det var mennesker som var "sinnsfriske" men som manglet moral og empati, og evne til å leve etter samfunnets normer, selv om de var sinnsfriske.

stjernestøv
Skrevet

Jo jeg ser på det som en sykdom men forventer at de oppfører seg, men det virker ikke som alle klarer det. Jeg liker ikke psykopater og narssisister, vil helst holde meg lengt mulig unna dem. 

jahvemerjeg
Skrevet

Sykdom er per definisjon forstyrrelser i kroppens normale organiske eller mentale funksjoner. Så sånn sett er psykopati en sykdom .De har en forstyrrelse i følelseslivet. MEN samtidig synes jeg det er litt rart å kalle psykopati en sykdom vis personen med sykdommen  ikke selv lider .Litt merkelig med en sykdom der omgivelsene lider mer av  sykdommen enn pasienten selv.

Gjest Kanuttius
Skrevet
50 minutter siden, jahvemerjeg skrev:

Sykdom er per definisjon forstyrrelser i kroppens normale organiske eller mentale funksjoner. Så sånn sett er psykopati en sykdom .De har en forstyrrelse i følelseslivet. MEN samtidig synes jeg det er litt rart å kalle psykopati en sykdom vis personen med sykdommen  ikke selv lider .Litt merkelig med en sykdom der omgivelsene lider mer av  sykdommen enn pasienten selv.

Det er sant. Psykopater kommer jo sjeldent til behandling nettopp fordi de selv ikke lider på samme måte som man gjør med en eupf lidelse f.eks.

AnonymBruker
Skrevet

Har hørt att psykopater har lavere hjerteslagsfrekvens enn normale, og nesten ikke angst. Begge deler kan vist nok være ubehagelig, så de gjør "spennende" ting for å få ett kick.

Skrevet (endret)

Jeg har hørt at hjernen utvikler seg senere hos mennesker med psykopati, men det gjør jo også hos de med Asperger hvis nok. 

Endret av FGT

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...