Gå til innhold

Bipolar-spørsmål:

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, dere bipolare.

Jeg er under utredning for bipolar lidelse, men har et noe atypisk symptombilde, så behandler er usikker på hva det er. Hun sier det jeg har minner om hypomani, men at det ikke likner helt på det hun har sett før. Tror hun mistenker at jeg tar noe dop, men jeg har aldri rørt noe annet enn alkohol, og jeg drikker ca. 1 gang i året... 

Her er mine symptomer (1,5 måneds varighet):

- 0-4 timer søvn.
- Ikke sliten eller trøtt.
- Godt humør, men ikke euforisk. Ler og spøker, men kan være seriøs. Tuller og tøyser, synger og danser, men med de hjemme, ikke hos psykologen. 
- Effektive og fulle dager. Det går i trening, vasking, shopping, tegning og skriving omtrent hele dagen. Pluss at jeg bruker pc´n, da. 
- Gått ned i vekt. Mindre matlyst.
- Tankekjør. Musikk, lyder, stemmer i hodet. Snakker med meg selv og andre i hodet mitt. 
- Irritabel. Lett sint.
- Ukonsentrert (hvis ikke jeg gjør noe jeg selv er interessert i). Kan ikke gå på kino, feks.
- Klarer ikke sitte stille. Det er spesielt dette psykologen er usikker på, og ikke har sett før. Jeg har maur i hele kroppen. Puster fort. Hvis jeg skal sitte stille og ikke anstrenger hjernen veldig, så må jeg røre på hender og føtter, skifte sittestilling, stå litt osv. Jeg føler meg roligere med en gang jeg kan gå rundt. Hvis jeg feks. leser noe veldig interessant, kan jeg sitte stille. Selv tror jeg jeg sliter med å sitte stille fordi jeg har så mye energi som jeg må prøve å undertrykke mens jeg sitter og skal ha en samtale. Psykologen mistenker at det er dop eller noe nevrologisk som gjør det...
- Vil ha sex hele tiden, døgnet rundt. Like interessert i å please andre som meg selv. 
- Shopper mye, og liker å "henge" på kjøpesenteret, men bruker ikke urimelig (hehe) mye penger.
- I blant blir dagen litt rar. Muligens lette psykotiske symptomer (synsforstyrrelser og tankeforstyrrelser). 
- I blant paranoid. Tror alle er i mot meg/ikke liker meg/er ute etter meg, osv. 

Selv har jeg aldri sett noen med hypomani, så jeg vet ikke hvordan det liksom skal se ut/pleier å se ut. Tydeligvis oppfører jeg meg ikke som en typisk hypomani-pasient, da. Bare lurte på hva andre tenker ut fra dette jeg skriver. 

Jeg tror jeg fremstår omtrent slik hos psykologen: 
Glad, snakkesalig, litt fjern, også ganske alvorlig, veldig urolig, kanskje nervøs. Irritert. Alltid velstelt. Prøver å være høflig. Klarer å konse, og følger med på samtalen, selv med alt bråket i hodet. 

Anonymkode: f2ed6...ef7

Skrevet

Det er mani/hypomani

kjenner igjen at ikke sitter stille

Skrevet

Blitt beskyldt for å ha tatt dop selv i slik fase 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, kovakova skrev:

Det er mani/hypomani

kjenner igjen at ikke sitter stille

Da irriterer det meg noe jævlig at psykologen ikke har sett det før... Virker mer som om hypre bipolare skal sitte stille og være drømmende, utelukkende positive, med store planer og ambisjoner. Og ha stort pengeforbruk.
Føler ikke at jeg får hjelpen jeg trenger (spesielt mtp. søvnstøtte). 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da irriterer det meg noe jævlig at psykologen ikke har sett det før... Virker mer som om hypre bipolare skal sitte stille og være drømmende, utelukkende positive, med store planer og ambisjoner. Og ha stort pengeforbruk.
Føler ikke at jeg får hjelpen jeg trenger (spesielt mtp. søvnstøtte). 

Sitte stille???????? LOL!!

Skrevet

Er lite som hjelper mot søvn når man er manisk 

sederende AP i store doser kan hjelpe

Skrevet

Synes det er rart legen din i det hele tatt er i tvil

Skrevet

Psykiateren min sa jeg var god med penger uten at han tvilte på diagnosen

noen år senere blåste jeg 800.000kr i mani så det kan forandre seg

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, kovakova skrev:

Psykiateren min sa jeg var god med penger uten at han tvilte på diagnosen

noen år senere blåste jeg 800.000kr i mani så det kan forandre seg

Sikkert stor forskjell på ulike psykologers erfaringer med hypomani og mani. Akkurat nå har jeg liksom følelsen av at psykologen tester meg for å se om jeg kan kontrollere dette, eller evt. se hvor det bærer. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert stor forskjell på ulike psykologers erfaringer med hypomani og mani. Akkurat nå har jeg liksom følelsen av at psykologen tester meg for å se om jeg kan kontrollere dette, eller evt. se hvor det bærer. 

Synes det er skikkelig unødvendig!!

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, kovakova skrev:

Enten det, eller så er det bare ikke kapasitet til å hjelpe meg nok.

AnonymBruker
Skrevet
27 minutes ago, kovakova said:

Helt enig! Og uforsvarlig!

Anonymkode: 11045...9d0

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hei, dere bipolare.

Jeg er under utredning for bipolar lidelse, men har et noe atypisk symptombilde, så behandler er usikker på hva det er. Hun sier det jeg har minner om hypomani, men at det ikke likner helt på det hun har sett før. Tror hun mistenker at jeg tar noe dop, men jeg har aldri rørt noe annet enn alkohol, og jeg drikker ca. 1 gang i året... 

Her er mine symptomer (1,5 måneds varighet):

- 0-4 timer søvn.
- Ikke sliten eller trøtt.
- Godt humør, men ikke euforisk. Ler og spøker, men kan være seriøs. Tuller og tøyser, synger og danser, men med de hjemme, ikke hos psykologen. 
- Effektive og fulle dager. Det går i trening, vasking, shopping, tegning og skriving omtrent hele dagen. Pluss at jeg bruker pc´n, da. 
- Gått ned i vekt. Mindre matlyst.
- Tankekjør. Musikk, lyder, stemmer i hodet. Snakker med meg selv og andre i hodet mitt. 
- Irritabel. Lett sint.
- Ukonsentrert (hvis ikke jeg gjør noe jeg selv er interessert i). Kan ikke gå på kino, feks.
- Klarer ikke sitte stille. Det er spesielt dette psykologen er usikker på, og ikke har sett før. Jeg har maur i hele kroppen. Puster fort. Hvis jeg skal sitte stille og ikke anstrenger hjernen veldig, så må jeg røre på hender og føtter, skifte sittestilling, stå litt osv. Jeg føler meg roligere med en gang jeg kan gå rundt. Hvis jeg feks. leser noe veldig interessant, kan jeg sitte stille. Selv tror jeg jeg sliter med å sitte stille fordi jeg har så mye energi som jeg må prøve å undertrykke mens jeg sitter og skal ha en samtale. Psykologen mistenker at det er dop eller noe nevrologisk som gjør det...
- Vil ha sex hele tiden, døgnet rundt. Like interessert i å please andre som meg selv. 
- Shopper mye, og liker å "henge" på kjøpesenteret, men bruker ikke urimelig (hehe) mye penger.
- I blant blir dagen litt rar. Muligens lette psykotiske symptomer (synsforstyrrelser og tankeforstyrrelser). 
- I blant paranoid. Tror alle er i mot meg/ikke liker meg/er ute etter meg, osv. 

Selv har jeg aldri sett noen med hypomani, så jeg vet ikke hvordan det liksom skal se ut/pleier å se ut. Tydeligvis oppfører jeg meg ikke som en typisk hypomani-pasient, da. Bare lurte på hva andre tenker ut fra dette jeg skriver. 

Jeg tror jeg fremstår omtrent slik hos psykologen: 
Glad, snakkesalig, litt fjern, også ganske alvorlig, veldig urolig, kanskje nervøs. Irritert. Alltid velstelt. Prøver å være høflig. Klarer å konse, og følger med på samtalen, selv med alt bråket i hodet. 

Masse av dette kjenner jeg igjen i mine hypomane perioder. Stusser litt over at du ikke nevner evt. nedturer og depresjonene (det har du kanskje?), som vanligvis er et veldig fremtredende bilde ved f.eks. bipolar 2.

Anonymkode: 11045...9d0

Skrevet

Man bare "check!", "check!", check!" På hvert punkt du kommer med!

AnonymBruker
Skrevet

Dette er uten tvil en hypomani. Og symptomene er faktisk ganske typiske.

Anonymkode: 95fea...077

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er på grensen mot mani. Når det gjelder den motoriske uro, bør psykologen kjenne til Young Mania rating scale. Se pkt 2.

YMRS

Det finnes ingen andre lidelser enn mani/hypomani der en har nedsatt søvnbehov. Dvs sover lite, men/og føler seg uthvilt.

Anonymkode: 95fea...077

Skrevet

Enig, man skal ikke ha psykotiske sympt ved hypomani sier min psykolog

FjellOgDalar
Skrevet

Det finnes ingen steriotyp hypomani, mani eller depresjon. Jeg bruker f.eks. ikke ukritisk mye penger, eller for økt sexlyst. Derimot kan jeg kjenne meg igjen i mye av det andre. Jeg blir heller irritabel enn euforisk f.eks. Slik jeg leser det du skriver, har ikke psykologen din kompetansen sin helt på riktig plass. Det er greit å spørre om stoffmisbruk en gang, men jeg reagerer på at psykologen ikke lar tilliten kommer deg til gode. Dette bør du til en psykiater for å få utredet skikkelig og evt. medisinert. Søvn og skjerming for mange inntrykk på en gang er den beste medisinen du kan få. Råder deg til å skrive ut innlegget ditt og ev. svarene du har fått her til psykologen din. Evt score på YMS om du tar den, og ta det med psykologen din. Hvis psykologen er privat og ikke tilknyttet DPS, kontakt fastlegen og få en henvisning til utredning der.

AnonymBruker
Skrevet

Wow, dere! Tusen takk for så mange gode råd og svar:):) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...