Gå til innhold

Viktig!

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet

Det er nok ganske vanlig å føle skyld og å skamme seg, det er en tung bør å bære for mange :( Å føle at en var med på det, det føler jeg. Det er noe mørkt inni meg som jeg bærer med meg, det vil vel alltid være der. Å føle seg alene i hele verden, men nå er jeg voksen :) Men kan dette gjøre meg dårlig i dag? Føler jeg har jobbet nok med det, er ferdig med det. Men når jeg leser om sånn kommer det tilbake på en måte. 

stjernestøv
Skrevet

Men men jeg lærte iallefall mye i min oppvekst, hvordan man ikke skal behandle barn og hva jeg egentlig hadde trengt :) Hadde masse alternative virkeligheter heldigvis.

Skrevet

Venninner opplevde overgrep og de har utviklet alvorlig dissosiasjon der de skader seg alvorlig uten å huske det:(

Andreaswell
Skrevet

Godt forsøk, men syns ikke filmen var noe særlig.

stjernestøv
Skrevet
12 minutter siden, kovakova skrev:

Venninner opplevde overgrep og de har utviklet alvorlig dissosiasjon der de skader seg alvorlig uten å huske det:(

Det var fælt. Jeg har også slitt med dissosiasjon, men mer sånn at jeg forsvinner på en måte. 

stjernestøv
Skrevet
9 minutter siden, Andreaswell skrev:

Godt forsøk, men syns ikke filmen var noe særlig.

Å, skulle ønske jeg hadde sett den da jeg var barn. 

Andreaswell
Skrevet
6 minutter siden, stjernestøv skrev:

Å, skulle ønske jeg hadde sett den da jeg var barn. 

Ja, altså vi trenger slike. Men håper absolutt det kommer noe bedre. Heller noe enn ingenting da :) 

stjernestøv
Skrevet
Akkurat nå, Andreaswell skrev:

Ja, altså vi trenger slike. Men håper absolutt det kommer noe bedre. Heller noe enn ingenting da :) 

Ja bedre med noe enn ingenting :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var tenåring og burde jo skjønne hva overgrep var. Men når det var en far jeg stolte  på og beundret som forgrep seg da betydde  det liksom Ikke så mye å vite hva som var rett.... Jeg latet som om det ikke hadde skjedd fordi jeg ville at alt skulle være som før mellom oss. Jeg er litt glad jeg ikke sa noe til noen, tror konsekvensene av å måtte se min far bli hengt ut ville være en enorm ekstra belastning ..... 

Selvfølgelig bør barna gi beskjed men ofte er ting mer komplisert enn bare å få de til å si fra. Kjenner flere som gar blitt traumatisert av oppstyret rundt en slik betroelse... Dette må gjøres med stor varsomhet.... 

Anonymkode: b6b45...ee8

Andreaswell
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var tenåring og burde jo skjønne hva overgrep var. Men når det var en far jeg stolte  på og beundret som forgrep seg da betydde  det liksom Ikke så mye å vite hva som var rett.... Jeg latet som om det ikke hadde skjedd fordi jeg ville at alt skulle være som før mellom oss. Jeg er litt glad jeg ikke sa noe til noen, tror konsekvensene av å måtte se min far bli hengt ut ville være en enorm ekstra belastning ..... 

Selvfølgelig bør barna gi beskjed men ofte er ting mer komplisert enn bare å få de til å si fra. Kjenner flere som gar blitt traumatisert av oppstyret rundt en slik betroelse... Dette må gjøres med stor varsomhet.... 

Der er jeg så uenig som jeg kan bli. Og akkurat det du sier her er mye av problemet; barn er lojale mot foreldre/andre de er glad i. Uansett hvem som er overgriper, så skal faen ikke denne personen beskyttes! En ting er at du kanskje (?) takler det, men hva med neste person? Hva med resten av familien din? En overgriper er en overgriper, og skal dømmes derretter. Men en slik lojal mentalitet kan i prinsippet alle beskytte overgripere, og det er vel ikke riktig?

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, Andreaswell skrev:

Der er jeg så uenig som jeg kan bli. Og akkurat det du sier her er mye av problemet; barn er lojale mot foreldre/andre de er glad i. Uansett hvem som er overgriper, så skal faen ikke denne personen beskyttes! En ting er at du kanskje (?) takler det, men hva med neste person? Hva med resten av familien din? En overgriper er en overgriper, og skal dømmes derretter. Men en slik lojal mentalitet kan i prinsippet alle beskytte overgripere, og det er vel ikke riktig?

Men egentlig tror jeg vi er enige .... Prøver å si at det ikke alltid er så svart - hvitt .... 

Selvfølgelig skal barn bedkyttes!!! Egentlig legger du bør til byrden min ved å være så skråsikker i dine dommer. Min skyldfølelse har vært ENORM . Nå gir du meg bare dobbelt skyld og ansvar . Husk at ikke alle saker er like.... 

Først i godt voksen alder kunne jeg nevne dette til noen med taushetsplikt. Det tok laaaang tid før jeg klarte å innrømme for meg selv at det min far gjorde mot meg var galt. Har ikke bearbeidet det med en behandler. 

Jeg føler ikke noe hat mot han. Bare sorg og skyld ... 

Andreaswell
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men egentlig tror jeg vi er enige .... Prøver å si at det ikke alltid er så svart - hvitt .... 

Selvfølgelig skal barn bedkyttes!!! Egentlig legger du bør til byrden min ved å være så skråsikker i dine dommer. Min skyldfølelse har vært ENORM . Nå gir du meg bare dobbelt skyld og ansvar . Husk at ikke alle saker er like.... 

Først i godt voksen alder kunne jeg nevne dette til noen med taushetsplikt. Det tok laaaang tid før jeg klarte å innrømme for meg selv at det min far gjorde mot meg var galt. Har ikke bearbeidet det med en behandler. 

Jeg føler ikke noe hat mot han. Bare sorg og skyld ... 

Ingen saker er like nei, absolutt ikke. Og skyld er det siste du skal føle. Det vet du nok godt. Hvorfor har du skyldsfølelse? Fordi du "beskytter" han?

Jeg er skråsikker/bastant i det jeg skrev, og det står jeg for 100%. Ikke ETT menneske i denne verden fortjener å beskyttes for noe slikt. Ikke engang min egen sønn når han er gammel nok. 

Jeg har selv opplevd overgrep, heldigvis ikke av familie, men en barnevakt og en lærer. Jeg sa heller ingenting før i voksen alder, og det har slitt på meg noe helt sinnsykt, da denne læreren gjorde dette mot flere barn i ettertid. Dette føler jeg er på min kappe. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke betroelser som skal holdes igjen men måten betroelser blir tatt imot på. Barnets opplevelse av å dele hemmeligheter omkring overgrep på er viktig og ikke alle voksne klarer å reagere på en hensiktsmessig måte for barnet. Noen lukker ørene i håp om at det skal forsvinne eller at barnets utsagn/uttrykk er fantasi og tøys uten rot i virkeligheten. Andre voksne roper og skaper så mye drama at barnet ikke vil si mere, opplevelsen bekrefter for barnet at hemmeligheten må fortsette å være hemmelig. Så har vi de voksne som lytter, holder hodet kaldt og tar grep om saken uten å skremme.

Vi er vel ikke uenige om at slike saker skal anmeldes og at barn skal bli beskyttet? 

Anonymkode: 6c754...b09

Andreaswell
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er vel ikke uenige om at slike saker skal anmeldes og at barn skal bli beskyttet? 

Anonymkode: 6c754...b09

Etter hva jeg leser over er vi jo tydeligvis det :( Jeg er som sagt for snmeldelse av ALLE slike saker, om det så hadde vært min egen sønn. 

stjernestøv
Skrevet (endret)
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er ofte noen man stoler på, det er som er så vondt. Ja det er nok en belastning å si ifra og, det er vel mye som skjer da. Snakket om det til noen venninner i min ungdom, og en fjær ble til ti høns. Det gikk rykter om at jeg hadde ligget med alle mine brødre, og at jeg hadde blitt voldtatt i en kjeller av 16 stk...og jeg likte det. Bare tull! Fikk vondt av disse ryktene. 

Fikk høre det i voksen alder og, var i et selskap og da sa en dame"Du vet hva de sier, at du har ligget med alle dine brødre". Så hvem vet hva folk tror om meg her? 

Endret av stjernestøv
Skrevet
23 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja det er ofte noen man stoler på, det er som er så vondt. Ja det er nok en belastning å si ifra og, det er vel mye som skjer da. Snakket om det til noen venninner i min ungdom, og en fjær ble til ti høns. Det gikk rykter om at jeg hadde ligget med alle mine brødre, og at jeg hadde blitt voldtatt i en kjeller av 16 stk...og jeg likte det. Bare tull! Fikk vondt av disse ryktene. 

Fikk høre det i voksen alder og, var i et selskap og da sa en dame"Du vet hva de sier, at du har ligget med alle dine brødre". Så hvem vet hva folk tror om meg her? 

Huff!! Folk altså!!! :(

stjernestøv
Skrevet
4 minutter siden, kovakova skrev:

Huff!! Folk altså!!! :(

Ja det sier jeg og, skammet meg jo over å gå ute. Håper de ikke sier sånt i dag, det er jo gamle rykter. Men jeg blir trist av å tenke på det :( Og på ungdomsskolen kalte de meg og min venninne for horer, min far fikk høre dette på jobbet...at vi var horer. Han var rasende på meg. 

stjernestøv
Skrevet

Husker en healer sa til meg "Du må komme deg ut av offerrollen", men kan ikke si jeg har sett på meg selv som et offer. Så da ble jeg skuffa,jeg trodde jo jeg fortjente alt. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...