Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok. Ved siste depresjon hadde kanskje ikke aktuell dose Lamictal rukket å virke. Men gradvis og ettersom depresjonen slapp, ble jeg mer ukritisk og til slutt så motorisk aktiv med så høyt tempo at det ikke var forenlig med å fungere i jobben min. Det har variert mellom normalt og bare litt over normalen siden. 

Jeg er rolig nå. Jeg kan sitte stille og konsentrere meg, men jeg kontakter folk litt ukritisk, kanskje i økende grad. Har samtidig en veldig lykkefølelse. Føler meg litt opprømt. Er kanskje litt grandios. Synes jeg har en fasit på mye, og at jeg takler vanskelige situasjoner mye bedre enn mange andre.

Hva er egentlig målet med stemningsstabiliserende? Om man unngår de dypeste dalene, er det kanskje ok med litt hypomani innimellom? Det er ikke hver gang det fører til like stort funksjonstap som det har gjort i år. Ofte et hypomanien fine også. Det et kanskje verd det, selv om jeg sender tekster litt ukritisk til folk som er på grensen å kontakte. Den perioden med så mye uro at jeg ikke fungerte i jobb kom i kjølevannet av en depresjon. Kanskje det ikke hadde blitt så ille om jeg ikke nettopp hadde vært så langt nede?

Kanskje jeg skal roe meg med disse medisinene. S-lamotrigin på 14, er ikke optimalt, og noen sier at ved noe effekt, fortsetter man doseøkningen inntil man vil stoppe på grunn av bivirkninger, men i ifølge NHD er 14 bedre enn ingenting. Man styrer jo også etter klinisk effekt, ikke bare målbare tall.

For noen uker siden var jeg så desperat at jeg ville ta hva som helst for å bli stabilisert,  og jeg glemte nok da at da jeg gikk inn i siste depresjonsperiode, hadde jeg nettopp økt dosen og virkningen nok ikke tredd i kraft.

Tror jeg må slå meg litt til ro. Tror ikke jeg skal prøve få time hos annen psykiater nå når jeg har tenkt meg om. Jeg kan vel vente og se om jeg unngår de verste depresjonene og hypomami med story funksjonstap nå når Lamictaldosen har fått tid på seg til å virke. 

Eller er det et mål at behandlingen også skal ta brodden av hypomanier?

Skrevet

Lamictal virker mye bedre på depresjon enn mani/hypomani

vet ikke nøyaktig svar på spm ditt... om den skal ta brodden av hypomanien, kanskje i høy nok dose. Men mange må nok ha tillegg av F.eks seroquel om de er veldig hypoman i den perioden?

selv ble jeg innlagt med mani og psykose på lamictal og da bare tok de den fra meg med påfølgende depresjon... og ga meg litium... den gir meg økt apetitt så jeg prøvde fontex ved siden av. Ny mani med nærpsykose og innleggelse! Selv på litium

Men jeg tror det ville vært verdt det å prøve høyere lamictal hvis du har type 2. Den hjelper Litt på oppover, 20% versus 80% på depresjon

synes det er trist og dumt de ikke øker den. Er jo bare å gå ned igjen om du får bivirkninger 

Skrevet
27 minutter siden, kovakova skrev:

Lamictal virker mye bedre på depresjon enn mani/hypomani

vet ikke nøyaktig svar på spm ditt... om den skal ta brodden av hypomanien, kanskje i høy nok dose. Men mange må nok ha tillegg av F.eks seroquel om de er veldig hypoman i den perioden?

selv ble jeg innlagt med mani og psykose på lamictal og da bare tok de den fra meg med påfølgende depresjon... og ga meg litium... den gir meg økt apetitt så jeg prøvde fontex ved siden av. Ny mani med nærpsykose og innleggelse! Selv på litium

Men jeg tror det ville vært verdt det å prøve høyere lamictal hvis du har type 2. Den hjelper Litt på oppover, 20% versus 80% på depresjon

synes det er trist og dumt de ikke øker den. Er jo bare å gå ned igjen om du får bivirkninger 

Ja.. Det har nesten blitt en tvangstanker dette. Og nå begynner rastløsheten. Skriver mer og mer til fler og fler. Mange idéer til tekster, men ikke ro til å bruke tid på dem. Fyker litt fra det ene til det andre og glemmer hva jeg egentlig holder på med. 

Skrevet
6 minutter siden, Villanda skrev:

Ja.. Det har nesten blitt en tvangstanker dette. Og nå begynner rastløsheten. Skriver mer og mer til fler og fler. Mange idéer til tekster, men ikke ro til å bruke tid på dem. Fyker litt fra det ene til det andre og glemmer hva jeg egentlig holder på med. 

Ved mani får jeg fullstendig hukommelsestap jeg

stjernestøv
Skrevet
10 minutter siden, Villanda skrev:

Husker jeg var mye oppe om nettene når ungene var små, jeg skrev og skrev til mange ulike folk og hadde mange svar på mye. Ikke var jeg trøtt heller, om dagene ringte jeg rundt og skulle få orden på alt. Trengte den energien da, men den forsvant og jeg ble dårlig igjen. Det bare minte meg om hvordan du har det. Lykke til :) 

Skrevet
5 minutter siden, stjernestøv skrev:

Husker jeg var mye oppe om nettene når ungene var små, jeg skrev og skrev til mange ulike folk og hadde mange svar på mye. Ikke var jeg trøtt heller, om dagene ringte jeg rundt og skulle få orden på alt. Trengte den energien da, men den forsvant og jeg ble dårlig igjen. Det bare minte meg om hvordan du har det. Lykke til :) 

Takk! 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...