Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har gått på sobril i 20 år 2-3 25 mg om dagen - ikke øket dose siden dag 1( ja jeg vet det er vanedannende osv, men det er de eneste som får meg gjennom hverdagen. Jeg lider av sterk angst og tar jeg ikke sobril får jeg dette. Legen min sier nå jeg må ned til 25 mg pr dag ellers mister jeg førerkortet. Jeg kjører stort sett aldri etter å ha tatt mer enn 1 sobril, men trenger å ha sertifikatet og mannen min vet ikke at jeg tar så mye daglig. I alle disse årene har det vært opp til legen å vurdere om jeg kunne kjøre med medisinen eller ikke, men fra oktober så var det nye regler og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Mitt liv faller i grus og jeg kan ikke gå på 1 om dagen og jeg må kunne kjøre mine barn til skolen av og til .

Håper på noen konstruktive positive svar. Ikke døm meg for jeg vet om bivirkninger osv. Men etter å ha gått på dette i 20 år så fungerer jeg som en som ikke har sobril og ikke har angst.

Takk :-)

Hilsen meg

'

AnonymBruker
Skrevet

Dessverre er maksdosen 30 mg per døgn.

Anonymkode: d47d0...132

Skrevet

Er det ikke noe vei utenom . Har jo kjørt med dette i 20 år

AnonymBruker
Skrevet
32 minutes ago, hege1000 said:

Ingen fornuft i dette dessverre. Alt er blitt ruspolitikk med benzo. Antipsykotika kan man derimot kjøre på. 

Anonymkode: 4021f...2de

Skrevet

Du må ned til 30 mg, altså 10 mg tre ganger om dagen. 

Jeg ville forsøkt ut Lyrica mot angsten evt som et tillegg. Den har en dempende virkning og man kan kjøre med den. Den omfattes ikke av reglene for førerkort.

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, hege1000 skrev:

Nei det er ikke noen vei utenom. Og du burde ikke kjørt med dette i alle disse årene, selv om du mener det har gått greit. Det er en altfor høy dose.

Anonymkode: 76393...851

AnonymBruker
Skrevet
1 minute ago, issomethingwrong said:

Du må ned til 30 mg, altså 10 mg tre ganger om dagen. 

Jeg ville forsøkt ut Lyrica mot angsten evt som et tillegg. Den har en dempende virkning og man kan kjøre med den. Den omfattes ikke av reglene for førerkort.

Akkurat. Så man kan kjøre på x 100 mg Lyrica også ja, men ikke over 30 mg Sobril. ;) Må være Supperådet som sitter og koker sammen disse reglene. 

Skrevet

Hvordan virker Lyrica? Hjelper det mot skjelvinger ?? Jeg er plaget med det som da blir angst 😢

AnonymBruker
Skrevet
8 minutes ago, hege1000 said:

Hvordan virker Lyrica? Hjelper det mot skjelvinger ?? Jeg er plaget med det som da blir angst 😢

Ja. Men for skjelvinger virker vel også diverse betablokkere godt?

AnonymBruker
Skrevet
10 minutes ago, hege1000 said:

De virker vel sterkt angstdempende. Skal hjelpe godt på generell angst f.eks., som de også har indikasjon på. Men jeg følte meg rusa og "høy" på dem. (Er det derfor de heter Lyrica mon tro? ;) ) 

Jeg har ikke hatt samme følelsen på benzo Stusser derfor over at det er lov å kjøre på max dose Lyrica, men ikke over 30 mg Sobril. Sobril hadde knapt noen effekt på meg. ;) 

Skrevet

Jeg har prøvd betablokker og null effekt 

Skrevet
1 time siden, hege1000 skrev:

Da er Pranolol suverent best. Langt bedre enn Sobril. 

Skrevet
16 minutter siden, hege1000 skrev:

Jeg har prøvd betablokker og null effekt 

Hvilken betablokker og hvilken dose?

Hjerteselektive betablokkere (Selozok, Atenolol, Emconcor m.flere) hjelper ikke der.

Skrevet

Jeg har prøvd pranolol tror jeg . Hva hjelper da? Og jeg kommer vel til å få abstinenser 

Skrevet
2 minutter siden, hege1000 skrev:

Jeg har prøvd pranolol tror jeg . Hva hjelper da? Og jeg kommer vel til å få abstinenser 

Hvilken dose?

Som sagt er Lyrica ofte en god erstatning for Sobril. 

Skrevet

Men leser mange blir avhengige av det også . Har du gått på sobril selv og gått over til Sobril ?

AnonymBruker
Skrevet

Lyrica er en ganske heftig medisin med en ganske omfattende bivirkningsprofil, er jo bare å prøve bare vær obs på det.

Ellers virker det jo nesten som om myndighetene heller vil at folk som har trengt moderate mengder beroligende å gå over til å drikke alkohol i stedet. En flaske vin og en sixpack øl er tydeligvis mye bedre enn litt benzo.

Anonymkode: d67f0...4df

Skrevet

Men har det samme virkning som sobril ?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, hege1000 skrev:

Men har det samme virkning som sobril ?

Nei, det har de ikke. Skal du redusere Sobrilen bør du trappe langsomt ned.

Anonymkode: d67f0...4df

Skrevet

Men de virker på skjelving ? Hva er langsomt ned når jeg har tatt opp til 3 om dagen i 20 år? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...