Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lyrica brukes jo mot epilepsi, nevropatisk smerte og generalisert angstlidelse, vet ikke om den virker på skjelvinger. Den har en veldig forskjellig virkningsmekanisme enn sobril. 

Når det gjelder nedtrapping er det sikkert veldig individuellt, men siden du har brukt de såpass lenge er det lurt å trappe ned veldig sakte for å unngå abstinenser. Har selv trappet ned på benzo for fort og det er ikke å anbefale.

En tommelfingerregel er ca. 10% reduksjon hver uke eller 10. dag.

Anonymkode: d67f0...4df

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, hege1000 skrev:

Hei

Jeg har gått på sobril i 20 år 2-3 25 mg om dagen - ikke øket dose siden dag 1( ja jeg vet det er vanedannende osv, men det er de eneste som får meg gjennom hverdagen. Jeg lider av sterk angst og tar jeg ikke sobril får jeg dette. Legen min sier nå jeg må ned til 25 mg pr dag ellers mister jeg førerkortet. Jeg kjører stort sett aldri etter å ha tatt mer enn 1 sobril, men trenger å ha sertifikatet og mannen min vet ikke at jeg tar så mye daglig. I alle disse årene har det vært opp til legen å vurdere om jeg kunne kjøre med medisinen eller ikke, men fra oktober så var det nye regler og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Mitt liv faller i grus og jeg kan ikke gå på 1 om dagen og jeg må kunne kjøre mine barn til skolen av og til .

Håper på noen konstruktive positive svar. Ikke døm meg for jeg vet om bivirkninger osv. Men etter å ha gått på dette i 20 år så fungerer jeg som en som ikke har sobril og ikke har angst.

Takk :-)

Hilsen meg

'

Siden du fortsatt går på sobril for angsten din etter 20år så hjelper det jo åpenbart ikke. Hva med å gå på SSRI isteden? Tenk på barna dine, og tenk på alle andre som du utsetter for fare i det du setter deg sløvende inn i bilen din (for ja du blir sløv av sobril, selv om du sikkert ikke merker det selv).

Anonymkode: baf3c...7ec

Skrevet

Jeg kjører ikke bil når jeg har tatt 3 stk , men legen kan ikke skrive ut at jeg kan ta opp til 3 uten å rapportere dette. Noen som har prøvd Lyrica og hvor mye tilsvarer en sobril

Skrevet

Jeg lurer på om legen kan skrive på pakningen at jeg kan ta inntil 1 ved behov for bilkjøring og opp til 3 ved mer angst ila dagen. Jeg har prøvde det meste av antidepressiva og det funker ikke. Sobril er det eneste som funker. Jeg har aldri kjørt med mer en 1 tablett før uansett, men det å ha muligheten til å ta mer om jeg får angst gjør at livet mitt blir lettere,

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Siden du fortsatt går på sobril for angsten din etter 20år så hjelper det jo åpenbart ikke. Hva med å gå på SSRI isteden? Tenk på barna dine, og tenk på alle andre som du utsetter for fare i det du setter deg sløvende inn i bilen din (for ja du blir sløv av sobril, selv om du sikkert ikke merker det selv).

Anonymkode: baf3c...7ec

Om det ikke skulle hjelpe noe i det hele tatt etter 20 år som du sier, så virker det nok neppe særlig sløvende heller. :P Vil uansett tro at det i utg.punktet er langt mer farlig å kjøre på diverse antipsykotika f.eks. Blokkade av ulike dopaminreseptorer gjør sitt ifht oppmerksomhet og årvåkenhet bl.a. I tillegg kan de ofte ha virkning på en del andre ulike reseptorer som også kan gjøre sitt ifht. skikkethet for å føre et kjøretøy i trafikken.

Anonymkode: 4021f...2de

Skrevet

Sobril hjelper meg med å takle angsten og sitasjoner som jeg ellers hadde holdt meg laaaangt borte fra.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, hege1000 skrev:

Sobril hjelper meg med å takle angsten og sitasjoner som jeg ellers hadde holdt meg laaaangt borte fra.

Har du prøvd kognitiv terapi?

Anonymkode: e4af0...23f

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det ikke skulle hjelpe noe i det hele tatt etter 20 år som du sier, så virker det nok neppe særlig sløvende heller. :P Vil uansett tro at det i utg.punktet er langt mer farlig å kjøre på diverse antipsykotika f.eks. Blokkade av ulike dopaminreseptorer gjør sitt ifht oppmerksomhet og årvåkenhet bl.a. I tillegg kan de ofte ha virkning på en del andre ulike reseptorer som også kan gjøre sitt ifht. skikkethet for å føre et kjøretøy i trafikken.

Anonymkode: 4021f...2de

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd kognitiv terapi?

Anonymkode: e4af0...23f

Ja det har jeg . Har prøvd psykolog, psykiater, healing og diverse terapier

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, hege1000 skrev:

Jeg lurer på om legen kan skrive på pakningen at jeg kan ta inntil 1 ved behov for bilkjøring og opp til 3 ved mer angst ila dagen. Jeg har prøvde det meste av antidepressiva og det funker ikke. Sobril er det eneste som funker. Jeg har aldri kjørt med mer en 1 tablett før uansett, men det å ha muligheten til å ta mer om jeg får angst gjør at livet mitt blir lettere,

Det vil ikke hjelpe, pga halveringstiden på sobril som er ganske lang. Det tar lang tid før den er ute av kroppen din, samlet sett blir det rett og slett for mye. Og blir du tatt i en kontroll vil det vises på prøven din.

Anonymkode: 76393...851

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vil ikke hjelpe, pga halveringstiden på sobril som er ganske lang. Det tar lang tid før den er ute av kroppen din, samlet sett blir det rett og slett for mye. Og blir du tatt i en kontroll vil det vises på prøven din.

det er 10 timer halveringstid

AnonymBruker
Skrevet

Disse nye reglene har gjort liver surt for mange. Når det kommer til Sobril så er jo det den benzoen med kortest halveringstid, den vil være ute av systemet etter 20 timer, hvis du vet når du skal kjøre kan det jo planlegges etter dette. Man skal vel også vente 8 timer etter inntak før man kjører. Vet ikke hvordan de nye maskinene til UP viker, men mener å ha lest at benzo er veldig vaskelig å teste i spyttprøver, tror heller ikke denne skiller imellom de forskjellige typene eller viser mengde. Viser vel bare om det er utslag eller ikke. Vet ikke hva prosedyren er hvis det gir utslag, om man da må ta blodprøve eller om de tester deg på stedet med tanke på reaksjonsevne etc. Uansett burde jo ikke folk som bruker benzo som foreskrevet av lege i lave doser være fokus, må jo heller være de som kjører i farlig rus. 

Skrevet

Tror du legen går med på det ?? 

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, hege1000 skrev:

Tror du legen går med på det ?? 

Aner ikke, men vil jo oppfylle kravene hvis man tar fast 30mg og hvis du ikke kjører med høyere konsentrasjon enn det vil være 8 timer etter inntak av 30mg. Tar man f.eks 60mg på en mandag, 30mg på tirsdag og kjører på onsdag før du har tatt noe bør du jo være innefor. 

Worrisome Plenty
Skrevet

Lyrica funker ikke som benzo. Det gir en annen følelse enn benzo. Synes jeg. Vil heller sammenligne det med å ta 3-4 øl. Og det blir eller burde nok være forbudt å kjøre med...

Men rusfølelsen av lyrica skal vistnok gå fort over, så da er man sikkert ikke så sløv som jeg ble, da jeg prøvde det i to dager. Det er også en dyr medisin som ikke gis på blå resept for angst. Men det hjalp veldig på bekymringsangst ja.

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Disse nye reglene har gjort liver surt for mange. Når det kommer til Sobril så er jo det den benzoen med kortest halveringstid, den vil være ute av systemet etter 20 timer, hvis du vet når du skal kjøre kan det jo planlegges etter dette. Man skal vel også vente 8 timer etter inntak før man kjører. Vet ikke hvordan de nye maskinene til UP viker, men mener å ha lest at benzo er veldig vaskelig å teste i spyttprøver, tror heller ikke denne skiller imellom de forskjellige typene eller viser mengde. Viser vel bare om det er utslag eller ikke. Vet ikke hva prosedyren er hvis det gir utslag, om man da må ta blodprøve eller om de tester deg på stedet med tanke på reaksjonsevne etc. Uansett burde jo ikke folk som bruker benzo som foreskrevet av lege i lave doser være fokus, må jo heller være de som kjører i farlig rus. 

Det du skriver her er jo helt feil. Den er ikke ute av kroppen etter 20 timer. Den har en halveringstid på 10-15 timer. Så må du gange det med fem før det er ute av kroppen.

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det du skriver her er jo helt feil. Den er ikke ute av kroppen etter 20 timer. Den har en halveringstid på 10-15 timer. Så må du gange det med fem før det er ute av kroppen.

Beklager det, men man vil vel ha lovelige verdier etter denne tiden ?. Man er vel uansett ikke påvirket 50-75 timer etter inntak av sobril.

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beklager det, men man vil vel ha lovelige verdier etter denne tiden ?. Man er vel uansett ikke påvirket 50-75 timer etter inntak av sobril.

Det handler jo ikke bare her om å bli tatt eller ikke tatt i en ruskontroll. Skjer det en ulykke, vil de måle hvor mye påvirkning det er i kroppen din alt etter hvor lenge det er siden inntak og hvor stor mengde du da har tatt. Er det som her snakk om 75 mg i løpet av et døgns tid vil det hele tiden fylles på sobril og det vil være altfor høye verdier i blodet til at det vil godkjennes og du vil dømmes til fengsel for kjøring i ruspåvirket tilstand. For ikke å snakke om forsikringsspørsmålet. Jeg vil anta at en ikke er forsikret når en kjører i ruspåvirket tilstand og det kan koste en meget dyrt. Da snakker jeg om den økonomiske biten i det hele. Å skade andre mennesker ved å kjøre i ruspåvirket tilstand vil en jo heller ikke. Hverken sine egne barn i bil eller andre mennesker. 

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, Worrysome plenty skrev:

Lyrica funker ikke som benzo. Det gir en annen følelse enn benzo. Synes jeg. Vil heller sammenligne det med å ta 3-4 øl. Og det blir eller burde nok være forbudt å kjøre med...

Men rusfølelsen av lyrica skal vistnok gå fort over, så da er man sikkert ikke så sløv som jeg ble, da jeg prøvde det i to dager. Det er også en dyr medisin som ikke gis på blå resept for angst. Men det hjalp veldig på bekymringsangst ja.

Du har rett i at det kjennes slik ut helt i starten, men min erfaring er at det gir seg temmelig raskt. Men en bør ikke kjøre bil i en opptrappingsfase på lyrica, og en bør trappe opp veldig sakte. 

Skrevet
På 12.5.2017 den 15.39, hege1000 skrev:

Hei

Jeg har gått på sobril i 20 år 2-3 25 mg om dagen - ikke øket dose siden dag 1( ja jeg vet det er vanedannende osv, men det er de eneste som får meg gjennom hverdagen. Jeg lider av sterk angst og tar jeg ikke sobril får jeg dette. Legen min sier nå jeg må ned til 25 mg pr dag ellers mister jeg førerkortet. Jeg kjører stort sett aldri etter å ha tatt mer enn 1 sobril, men trenger å ha sertifikatet og mannen min vet ikke at jeg tar så mye daglig. I alle disse årene har det vært opp til legen å vurdere om jeg kunne kjøre med medisinen eller ikke, men fra oktober så var det nye regler og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Mitt liv faller i grus og jeg kan ikke gå på 1 om dagen og jeg må kunne kjøre mine barn til skolen av og til .

Håper på noen konstruktive positive svar. Ikke døm meg for jeg vet om bivirkninger osv. Men etter å ha gått på dette i 20 år så fungerer jeg som en som ikke har sobril og ikke har angst.

Takk :-)

Hilsen meg

'

Jeg har lest tråden din. Og du har lagt den ut på flere forum her. Jeg har vondt av deg, du virker svært engstelig.

Men det jeg må si er at du argumenterer som de fleste brukere av benzo, spesielt de som har bruket det over tid. De fleste sier at benzo er det eneste som hjelper. De har forsøkt alt annet. Ingen terapi hjelper, ingen annen type medisin hjelper.

Sannheten er at det etter 20 års bruk trolig faktisk bare er benzo som hjelper. Men du må vite hvorfor. Etter lengre tids bruk får man angst av å bruke benzo. Man våkner kanskje med angst, fordi serumkonsentrasjonen har sunket gjennom natten. Lavere innhold av benzo gir angst og det eneste som da hjelper er å ta mer benzo. Det samme utover dagen, angsten stiger i takt med synkende benzo "innhold" i blodet og det eneste som hjelper er ny dose. Legen min kaller angst man får av benzo bruk for kjemisk angst. Det synes jeg er treffende.

Samtidig har du "lært" deg selv at det er situasjoner du ikke kan gjennomføre i livet uten benzo. Dette kan avlæres. Det ER hjelp å få, selv for deg, det må du ikke glemme.

10mg Sobril 3 gng om dagen er faktisk er real dose, selv om du ikke tenker det. 25mg 2-3 gng daglig er høy dose, og jeg tipper på at du ved å redusere til 30mg etterhvert vil føle deg svært annerledes. Man blir faktisk sløvet, på flere måter, av såpass høy dose, selv om du sier at du ikke blir det. Det er en grunn til at maks dose ved bilkjøring nå er 30mg.

Godta at du må velge å enten sløve deg ned med høye doser Sobril eller å kjøre bil. Du kommer til å klare å trappe ned til 30mg. Tipper det blir lettere enn du tror. Det er jo ikke engang snakk om å slutte, men kun redusere! Og bonusen blir antagelig mindre angst. Ihvertfall hvis du slutter helt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...