Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finner ingen dokumentasjon på at Lamictal som stemningsstabiliserende kan doseres høyere enn 400 mg.

Fant tvert imot en artikkel der det står at man ikke fant bedre effekt ved 400 mg enn ved 200 mg. Men tror ikke de tok hensyn til konsentrasjon i serum. De fleste er kanskje innen referanseområde på 200 mg. Eller? 

FinNes det bare EN studie som tar for seg terapeutisk vindu? Jeg kan forsåvidt forstå at psykiatere er skeptisk til å endre praksis utfra EN enkelt studie. Ikke var forsøkspersonene i denne studien så mange heller. Samtidig fortår jeg ikke hva som skremmer dem fra å gjøre det. Tenker de det er bortkasta? Bivirkninger (men det er jo rart, siden den doseres høyere mot epilepsi, og kan heller ikke tenke meg at f.e.600 mg Lamictal er farligere ennl lithium i sitt smale vindu)? 

Kan ikke noen som praktiserer å styre mot terapeutisk vindu på 20 Til 44 skrive en seriøs artikkel om dette? 

Hvordan skal behandler kunne tro at dette er vanlig praksis for noen når en ikke har noe å vise til?

Sorry folkens. Dette har satt seg helt fast i hodet mitt.

Skrevet
1 time siden, Villanda skrev:

Finner ingen dokumentasjon på at Lamictal som stemningsstabiliserende kan doseres høyere enn 400 mg.

Fant tvert imot en artikkel der det står at man ikke fant bedre effekt ved 400 mg enn ved 200 mg. Men tror ikke de tok hensyn til konsentrasjon i serum. De fleste er kanskje innen referanseområde på 200 mg. Eller? 

FinNes det bare EN studie som tar for seg terapeutisk vindu? Jeg kan forsåvidt forstå at psykiatere er skeptisk til å endre praksis utfra EN enkelt studie. Ikke var forsøkspersonene i denne studien så mange heller. Samtidig fortår jeg ikke hva som skremmer dem fra å gjøre det. Tenker de det er bortkasta? Bivirkninger (men det er jo rart, siden den doseres høyere mot epilepsi, og kan heller ikke tenke meg at f.e.600 mg Lamictal er farligere ennl lithium i sitt smale vindu)? 

Kan ikke noen som praktiserer å styre mot terapeutisk vindu på 20 Til 44 skrive en seriøs artikkel om dette? 

Hvordan skal behandler kunne tro at dette er vanlig praksis for noen når en ikke har noe å vise til?

Sorry folkens. Dette har satt seg helt fast i hodet mitt.

Jeg synes du skal forsøke å diskutere dette med din psykiater en gang til. Jeg gjorde et kjapt søk i pubmed og ser at det vil tid å lese seg opp på dette hvis man skal være grundig;-) Det kan jo hende at psykiateren din har rett; at det ikke finnes dokumentasjon for at det er noen vits i å øke dosen og at risiko for bivirkninger øker kraftig ved høy dose. Her på dol har det imidlertid alltid blitt sagt at antall mg ikke spiller noen rolle, og at doseringen skal styres etter serumkonsentrasjon.

Prøv å få psykiateren din til å forstå at du ønsker en åpen faglig begrunnelse for hennes standpunkt. Si at dette opptar deg og at du leser mye om det også. Jeg vet ikke hva som er best praksis ut i fra nåværende kunnskapsstatus, jeg vet bare at det aldri var noen bekymring knyttet til de høye dosene min mann fikk ( og jeg mener å huske at han tok 1200 mg pr døgn). Han trengte stort sett alltid høye doser av medikamenter for å få virkning.

AnonymBruker
Skrevet

Her bringes det inn nok et spørsmål, men som ikke er spesifikt for lamotrigin. Ja, det bør være grunnleggende kunnskap hos alle leger at det er serumkonsentrasjon og ikke dose tatt inn i munnen som er av betydning. Uten dette ville jo all måling av serumkonsentrasjon være meningsløs.

Det andre er grunnlaget for doseringsanbefalinger. Mayoklinikken Mayo er helt i toppen av verdens medisinske klinikker/sykehus. Når de i sin anbefaling skriver (20 -44 mikromol/l) er dette ikke et resultat av "tenk på et tall" på julebordet, men som en følge av litteraturgjennomgang og klinisk erfaring med egne pasienter. En skal ha et rimelig stort ego for å trumfe deres anbefalinger med egen synsing.

Anonymkode: 627d4...e3d

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her bringes det inn nok et spørsmål, men som ikke er spesifikt for lamotrigin. Ja, det bør være grunnleggende kunnskap hos alle leger at det er serumkonsentrasjon og ikke dose tatt inn i munnen som er av betydning. Uten dette ville jo all måling av serumkonsentrasjon være meningsløs.

Det andre er grunnlaget for doseringsanbefalinger. Mayoklinikken Mayo er helt i toppen av verdens medisinske klinikker/sykehus. Når de i sin anbefaling skriver (20 -44 mikromol/l) er dette ikke et resultat av "tenk på et tall" på julebordet, men som en følge av litteraturgjennomgang og klinisk erfaring med egne pasienter. En skal ha et rimelig stort ego for å trumfe deres anbefalinger med egen synsing.

Finnes en link til Mayo-klinikkens doseringsanbefalinger?

AnonymBruker
Skrevet

Her er den med amerikanske enheter. 20-44 som er skrevet om her på DOL er omregnet til SI-enheter som vi bruker i Norge.

Mayo, lamotrigin

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er den med amerikanske enheter. 20-44 som er skrevet om her på DOL er omregnet til SI-enheter som vi bruker i Norge.

Mayo, lamotrigin

? 10 til 60 står det, det er vel det samme som er referanseområdet her i landet ved bruk mot epilepsi 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...