Gå til innhold

Hva kjennetegner en god lege fra pasientens ståsted?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fremtidsrettet med tro på forandring??

Slitesterk og aldri gi opp holdning?

Anonymkode: ab3bc...cbc

AnonymBruker
Skrevet

At vedkommende ikke sier ting som tyder på lav IQ.

Anonymkode: dd4ab...451

AnonymBruker
Skrevet

Det lar seg kanskje ikke gjøre å si stort om en sånn sak nei

Men mange har kanskje ønskelegen allerede som fastlege

Gjest Gargamel
Skrevet

Jeg setter pris på leger som virkelig er faglig oppdatert. Har en barnelege som er engasjer og drar på konferanser etc. Han kan fortelle masse om hva de vet, men også hva de ikke vet! Sånne stoler jeg på.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spør litt på bakgrunn av at jeg hørte at fler og fler leger vil jobbe på sykehus fremfor å praktisere som fastlege Må jo være veldig vanskelig å ha så mange pasienter selv om alle ikke er syke på en gang i normal praksis forhåpenlig

Jeg lurer på om vi med psykisk bagasje har vanskeligere for omstillinger Hva om fastleger bli virkelig knapp ressurs Kanskje det går spesielt utover dem med vanskelige sykdommer?Alle former for omstillinger er veldig vanskelige synes jeg

Min mor så på et program om ville dyr og slanger og var redd de kom hit Nei som jeg sa til henne Takke meg til en huggorm man sjelden ser

Omstillinger er vanskelig på alle plan og det har lite med IQ å gjøre om enn noen tror så

Håper vi holder oss så frisk vi kan

Man må være frisk for å være syk som man sa før

Skrevet

Jeg har funnet min "drømme" fastlege. Han er passe ung så jeg håper han forblir min fastlege i mange, mange år. Han vet hva han kan behandle og hva han bør sende videre.  Han virker trygg og kunnskapsrik, han har empati, men er også streng. Han skriver ikke ut piller uten at jeg virkelig trenger det. Føler at han virkelig ser hele meg. Føler også at han har lyst til å bli kjent med meg (som pasient) Ser at han virkelig bryr seg og så virker det som at han har tid nok til hver pasient (han er alltid forsinket, men heller det enn en som kommer på slaget) En virkelig god fastlege for meg.

AnonymBruker
Skrevet

En lege med medmenneskelighet og som har evnen til å lytte. Som henviser videre hvis det er problemstillinger h'n ikke har kompetanse til å hjelpe med. Som aldri gir opp en pasient uansett hvor lenge pasienten har vært i "systemet"

Digger fastlegen min! 

Anonymkode: 04232...a7f

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, emilie321 skrev:

Jeg har funnet min "drømme" fastlege. Han er passe ung så jeg håper han forblir min fastlege i mange, mange år. Han vet hva han kan behandle og hva han bør sende videre.  Han virker trygg og kunnskapsrik, han har empati, men er også streng. Han skriver ikke ut piller uten at jeg virkelig trenger det. Føler at han virkelig ser hele meg. Føler også at han har lyst til å bli kjent med meg (som pasient) Ser at han virkelig bryr seg og så virker det som at han har tid nok til hver pasient (han er alltid forsinket, men heller det enn en som kommer på slaget) En virkelig god fastlege for meg.

Som jeg skulle skrevet det selv!

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme her

Anonymkode: 2e2bb...476

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme her

Så godt at det er flere som har en trygg og god fastlege. Det betyr så mye.

Jo tryggere jeg er på at fastlege virkelig er der for meg når jeg enn skulle trenge det, jo mindre føler jeg at jeg trenger å gå ditt.  Feks har jeg veldig vondt i ørene så drøyer jeg med å bestille time fordi jeg vet at jeg blir tatt på alvor når jeg ringer. (Kanskje et dumt eksempel for øreverk skal en jo helst ikke bruke antibiotika på.) Nå er jeg nok en av de som kan ringe litt i seneste laget. Uansett så er det gull verdt å ha en god fastlege.

Skrevet

H*n bør være kunnskapsrik, empatisk og tilstedeværende.

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt en grei fastlege. Kunnskapsrik og empatisk. Men kanskje litt usikker på psykiske lidelser.... Men det siste året har hun vært i praksis på en psykiatrisk avdeling for å få mer kunnskap om dette. Det har jeg stor respekt for....

Anonymkode: 33b7b...0a5

Skrevet

Nå tenker jeg mest på fastlegen. Man har gjerne andre forventninger til spesialister. 

Jeg tror det kan være individuelt. Eller kanskje har mange en felles mening om egenskaper en lege bør ha, men så er det så forskjellig hvordan vi tolker, og hva vi legger i de ulike begrepene. Se bare på www.legelisten. no. Utfra det jeg leser der, blir man misfornøyd med legen om man er uenig i diagnosen en får.

Jeg er stort sett fornøyd med min fastlege. 

Jeg opplever at hun tar seg den tiden som trengs. Hun er ofte forsinket, men er greit for meg.

Hun tar meg på alvor. Jeg ved selv at jeg noen ganger får litt hypokondri tendenser, men hun avfeier meg ikke med det, og hun undersøker meg. Hun sier jeg ikke er hypokonder,  men sensitiv for kroppens signaler. 

Jeg har kranglet med henne, men det er greit i ettertid. Det viser kanskje at hun ikke er likegyldig.

Hun lar meg få nokså stor grad av brukermedvirkning, men ikke utover det hun mener er forsvarlig.

Hun snakker norsk. Mener ikke leger må være norske, men de må snakke forståelig og forstå hva jeg sier.

Jeg mener ikke at en lege må ha mye kunnskap om alt, men være villig til å sette seg inn i ting etterhvert. Legen bør kjenne sine begrensninger,  og henvise videre om han kommer til kort.

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, emilie321 skrev:

Så godt at det er flere som har en trygg og god fastlege. Det betyr så mye.

Jo tryggere jeg er på at fastlege virkelig er der for meg når jeg enn skulle trenge det, jo mindre føler jeg at jeg trenger å gå ditt.  Feks har jeg veldig vondt i ørene så drøyer jeg med å bestille time fordi jeg vet at jeg blir tatt på alvor når jeg ringer. (Kanskje et dumt eksempel for øreverk skal en jo helst ikke bruke antibiotika på.) Nå er jeg nok en av de som kan ringe litt i seneste laget. Uansett så er det gull verdt å ha en god fastlege.

Bra det finnes flere slike fastleger der ute, men tror ikke de vokser på trær dessverre. Har hatt mange fastleger i livet og hun jeg har nå er bare helt fantastisk. Gull verdt. 

Dessverre får jeg ikke beholde henne fordi jeg flytter. Er redd jeg aldri vil få en så fantastisk fastlege igjen. Hun var faktisk med i vurderingen da jeg skulle ta avgjørelsen om flytting. Ny jobb veide tyngst. 

Andreaswell
Skrevet

En lege som har empati, viser at han bryr seg og prøver å sette seg inn i pasientens ståsted. Men samtidig en lege som ikke er for slapp og som tørr å si ifra. 

Følger det som er lovet av f.eks. henvisninger, holder seg faglig oppdatert og bare er der når det trengs. Selv om legen har 2000 pasienter er det ikke alle som trenger/krever like mye. I hvertfall ikke hele tiden. Så det å ta litt ekstra vare på de som trenger det i en sårbar situasjon setter jeg pris på. 

Nicklusheletida
Skrevet

Resultater og kun det. 

påskelilje
Skrevet

Jeg har hatt min fastlege i 18 år, fra eldstemann var nyfødt. Hun er fantastisk! Utrolig faglig dyktig, trygg, ikke redd for å henvise videre, lytter og gir gode råd. Hele familien har henne - og jeg gruer meg til hun blir pensjonist - det er ikke så veldig mange år til, regner jeg med, tipper hun er ca 60 år.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er superfornøyd med min fastlege! Nå er hun riktignok i permisjon, men vikaren er minst like god. De er begge to veldig empatiske og tålmodige, og de gir meg følelsen av at de virkelig bryr seg om meg og vil at jeg skal ha det bra. Hun som er den egentlige fastlegen min tilbød seg f.eks å ringe meg fra sin private mobil en dag hun ikke var på jobb, og det er sånt jeg blir helt varm i hjertet av. Så utrolig fint gjort av henne! Dessuten virker de å ha mye kunnskap om PTSD og spiseforstyrrelser som jeg sliter med, og de tar også veldig på alvor når jeg er dårlig fysisk av anoreksi og følger opp med blodprøver +++.

Det er også et stort pluss at de har et godt samarbeid med psykologen min sånn at alle er oppdatert på tingenes tilstand. Kunne sikkert skrevet en hel bok om behandlerteamet mitt, så tror jeg avslutter her :P 

Anonymkode: 25133...b91

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...