Gå til innhold

Hva må til for å lande en hypomani?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Antipsykotika i tilstrekkelige doser.

Anonymkode: bd52f...a1d

Skrevet

Drittlei, faktisk. Kan ikke ha det sånn stort lenger, merker jeg. Jeg vil bli meg selv igjen. Synes å ha lest at Quetiapin kan brukes for å lande en hypomani. Jeg tar 100 mg, og det er nok for lite. Prøvde høyere dose på egenhånd, 200 mg, men turde ikke mer enn 1 kveld. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Antipsykotika i tilstrekkelige doser.

Jaha... Får vel dra på legevakta i løpet av helga da, kanskje. Eller så klarer jeg vel å vente til uka når fastlegen er på jobb.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Rådvilla skrev:

Drittlei, faktisk. Kan ikke ha det sånn stort lenger, merker jeg. Jeg vil bli meg selv igjen. Synes å ha lest at Quetiapin kan brukes for å lande en hypomani. Jeg tar 100 mg, og det er nok for lite. Prøvde høyere dose på egenhånd, 200 mg, men turde ikke mer enn 1 kveld. 

Ingen fare med å ta 300 mg i kveld.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ingen fare med å ta 300 mg i kveld.

Ok, takk for råd.

Så 300 mg 1 kveld vil ta knekken på det, eller må jeg bruke den dosen flere kvelder på rad?

Noe i meg vil ha slutt på dette, noe annet i meg vil fortsette. Så jeg kan ikke love at jeg gjør som du sier (selv om du kanskje er nhd? :wub:). 

AnonymBruker
Skrevet

Remeron sendte meg rett i drømmeland etter kort tid, og sov hele natten igjennom. Rivotril var effektivt på hypomani. Den virker ekstremt lenge. Men er kanskje ikke noe som blir gitt/noe man er anbefalt å ta, mot hypomanier, tror jeg. 

Anonymkode: 4a5ac...edd

Skrevet

Søvn! Så man trenger medikamenter som får en til å sove. Benzo, vallergan, imovane eller antipsykotika. Hør med legevakta, hypomani skal etter min mening behandles akutt, så man unngår at det eskalerer til en mani eller faller ned i en alvorlig depresjon. 

Skrevet

Fikk 5 mg zyprexa på legevakta da de trodde jeg var hypoman

(det hjalp ikke og jeg ble manisk psykotisk) så økte de dosen og jeg var fin etter kort tid 

da kom jeg meget raskt til behandling

har vært lagt inn for mani som hadde vart i mndsvis og da tok det to mnd med masse medisiner før det gikk over

Tror ikke medisinene hjalp en gang

måtte gå over selv?

AnonymBruker
Skrevet

For hjemmebehandling av hypomani har jeg fått beskjed om å ta 25 mg x 3 av Sobril, og 10 mg Zyprexa hver kveld. 

Anonymkode: fef73...efd

Skrevet
16 timer siden, Rådvilla skrev:

Er lei nå.

To ting:

- Tilstrekkelig dose AP (100 mg seroquel er for lite).

- Aktivitetsbegrensning. Hvis det er noe du har dilla på å gjøre for tiden, så skal du stoppe helt med å gjøre nettopp dette. Begrens antall aktiviteter og avtaler den kommende uken.

FjellOgDalar
Skrevet

Jeg vil ikke komme med doseanbefalinger til andre, siden jeg ikke er lege - men jeg har vært oppe på 800mg Quetiapin når jeg har vært på mitt høyeste. 

Søvn. Det er medisin når man får en hypomani, så om du har noe du sover på - ta det. Kontakt fastlegen din til mandag first thing in the morning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...