Gå til innhold

Meditasjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan meditasjon forebygge depresjon og manisk psykose? Ble anbefalt å kutte ut medisiner og starte med meditasjon på et bipolarforum

Anonymkode: 1a791...8f6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke noe om meditasjon . Vet bare at jeg gikk til psykomotorik fysio en periode. Skulle sitte på spesielle måter , si spesielle ord og fokusere på spesielle ting. Jeg klarte ikke dette.... Men instruktøren sa at med laaaang øvelse og rett innstilling skulle dette ta vekk PTSD , GAD , OCD og depresjon !!!! 

Jeg ble bare lei meg fordi dette ble enda en ting jeg ikke fikk til.

Men kan jo hende at du får det til ?? 

Anonymkode: d252f...80a

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke noe om meditasjon . Vet bare at jeg gikk til psykomotorik fysio en periode. Skulle sitte på spesielle måter , si spesielle ord og fokusere på spesielle ting. Jeg klarte ikke dette.... Men instruktøren sa at med laaaang øvelse og rett innstilling skulle dette ta vekk PTSD , GAD , OCD og depresjon !!!! 

Jeg ble bare lei meg fordi dette ble enda en ting jeg ikke fikk til.

Men kan jo hende at du får det til ?? 

Jeg gidder ikke prøve en gang. Moren min var bipolar og drev med meditasjon og var innlagt med psykose flere ganger

men koselog å nærmest bli hetset fordi en ikke vil drive med meditasjon istedenfor medisiner slik jeg ble på forumet 

stjernestøv
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan meditasjon forebygge depresjon og manisk psykose? Ble anbefalt å kutte ut medisiner og starte med meditasjon på et bipolarforum

Jeg vet ikke, men jeg vet om en visualisering. 

Andreaswell
Skrevet

Hvorfor ikke forsøke? Skader da ikke det :) 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Andreaswell skrev:

Det kan skade hvis det blir erstatning for medisin. Men jeg tror det er godt for alle å kunne finne måter å slappe av på og finne roen . Være fokusert på her og nå .... 

Ikke alt som er like sunnt innen new Age .... 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mindfullness er påvist å kunne virke forebyggende på tilbakevendende depresjoner, men det er noe helt annet enn bipolar type 1 Du skal selvfølgelig ikke slutte med medisinene dine, du må bare gi blaffen i slik feilinformasjon.

Skrevet
27 minutter siden, Andreaswell skrev:

Det mener du da ikke? At det ikke skader å slutte med medisiner mot bipolar lidelse type 1 og i stedet begynne med meditasjon?

En ting er at mange kan ha nytte av meditasjon, en annen ting er å foreslå seponering av viktige medisiner.

yellow ledbetter
Skrevet

Har aldri forstått meditasjon, men for de som fikser det og synes det hjelper for noe som helst, så hvorfor ikke? Men det erstatter ikke medisiner.

Andreaswell
Skrevet
24 minutter siden, frosken skrev:

Det mener du da ikke? At det ikke skader å slutte med medisiner mot bipolar lidelse type 1 og i stedet begynne med meditasjon?

En ting er at mange kan ha nytte av meditasjon, en annen ting er å foreslå seponering av viktige medisiner.

Ikke slik jeg mente det. Jeg mente å gi meditasjon en sjangse, men fortsette med medikamentene.

stjernestøv
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan skade hvis det blir erstatning for medisin. Men jeg tror det er godt for alle å kunne finne måter å slappe av på og finne roen . Være fokusert på her og nå .... 

Man trenger ikke slutte med medisiner for å bruke medisinrommet, du kan bare gi deg selv påfyll av det du føler du trenger. Hva som helst...

Andreaswell
Skrevet
8 minutter siden, yellow ledbetter skrev:

Har aldri forstått meditasjon, men for de som fikser det og synes det hjelper for noe som helst, så hvorfor ikke? Men det erstatter ikke medisiner.

Hvordan kan du være så sikker på det? Jeg vet ikke svaret, det gjør vel ingen 100% så kanskje dumt å være så påståelig?

Utrolig hva kroppen er i stand til, og det er mye innen vestlig medisin som er helt sjokkerende for leger i f.eks. Asia. 

Andreaswell
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Meditasjon er ikke New Age, bare så det er sagt. 

Nei, ingen bør slutte med medisiner bare for å teste. Jeg ser jeg ordla meg litt feil. OM det kan bli en erstatning for medisiner er jo kjempeflott! Men er ingen selvfølge det, absolutt ikke. 

stjernestøv
Skrevet
9 minutter siden, Andreaswell skrev:

Hvordan kan du være så sikker på det? Jeg vet ikke svaret, det gjør vel ingen 100% så kanskje dumt å være så påståelig?

Utrolig hva kroppen er i stand til, og det er mye innen vestlig medisin som er helt sjokkerende for leger i f.eks. Asia. 

Ja ta Betty Shine f.eks, hun healet personer legene hadde gitt opp, de sa pasientene måtte leve med smerter. Men det ordnet hun, en fantastisk flink dame :) 

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, Andreaswell skrev:

Meditasjon er ikke New Age, bare så det er sagt. 

Nei, ingen bør slutte med medisiner bare for å teste. Jeg ser jeg ordla meg litt feil. OM det kan bli en erstatning for medisiner er jo kjempeflott! Men er ingen selvfølge det, absolutt ikke. 

Dette er nok en egen diskusjon men du er litt bastant i din  uttalelse. Meditasjon kan absolutt være inspirert av NewAge. Kommer fra østens religioner . Men mange i dag bruker det uten noen bevisst religiøs tanke. Feks dette å gå inn i seg selv og finne kraften i seg selv osv er typis nyreligiøsitet .... 

Andreaswell
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er nok en egen diskusjon men du er litt bastant i din  uttalelse. Meditasjon kan absolutt være inspirert av NewAge. Kommer fra østens religioner . Men mange i dag bruker det uten noen bevisst religiøs tanke. Feks dette å gå inn i seg selv og finne kraften i seg selv osv er typis nyreligiøsitet .... 

Vestens måte å meditere på er som regel basert på religion, ja. Men den opprinnelige meditasjonen fra India er ikke det. 

Min uttalelse handler ikke om å være bastant eller ikke, det er historie. Men at meditasjon i vesten kan være/ er ofte inspirert av New Age er jeg delvis enig i. 

Skrevet
26 minutter siden, Andreaswell skrev:

Det er dokumentert positive effekter av mindfulness som supplement til medikamentell behandling ved bipolar lidelse.

Jeg er jo enig i att er mye som kan endre seg ettersom mer kunnskap oppnås om ulike tilnærminger, men samtidig er det også stor risiko forbundet med seponering av medikamenter ved bipolar type 1. Derfor synes jeg at de som promoterer mindfulness og tilsvarende metoder, skal være svært forsiktige. For meg blir dette en parallell til at kreftpasienter får forslag om å slutte med medisin av en alternativ behandler. Men som sagt, - da tenker jeg på de som har en alvorlig variant av biplar type 1 - og erfaringsmessig fort går inn i en mani og psykose.

Andreaswell
Skrevet
Akkurat nå, frosken skrev:

Det er dokumentert positive effekter av mindfulness som supplement til medikamentell behandling ved bipolar lidelse.

Jeg er jo enig i att er mye som kan endre seg ettersom mer kunnskap oppnås om ulike tilnærminger, men samtidig er det også stor risiko forbundet med seponering av medikamenter ved bipolar type 1. Derfor synes jeg at de som promoterer mindfulness og tilsvarende metoder, skal være svært forsiktige. For meg blir dette en parallell til at kreftpasienter får forslag om å slutte med medisin av en alternativ behandler. Men som sagt, - da tenker jeg på de som har en alvorlig variant av biplar type 1 - og erfaringsmessig fort går inn i en mani og psykose.

Kunne ikke vært mer enig. Men dette gjelder begge veier, at leger også må se på muligheten for andre utradisjonelle behandlingsformer. Det siste året har jeg vært innom fire nevrologer, to av dem nesten nektet meg å drive med yoga mens de to andre anbefalte meg det. Det er ikke lett å være pasient i en drakamp mellom leger og det de ofte ser på som alternativt.

Men selvfølgelig, de som driver mindfulness og/eller meditadjonspraksis må være ydmyke og forsiktige. Absolutt ikke overkjøre hva legene mener.

Skrevet
2 minutter siden, Andreaswell skrev:

Kunne ikke vært mer enig. Men dette gjelder begge veier, at leger også må se på muligheten for andre utradisjonelle behandlingsformer. Det siste året har jeg vært innom fire nevrologer, to av dem nesten nektet meg å drive med yoga mens de to andre anbefalte meg det. Det er ikke lett å være pasient i en drakamp mellom leger og det de ofte ser på som alternativt.

Men selvfølgelig, de som driver mindfulness og/eller meditadjonspraksis må være ydmyke og forsiktige. Absolutt ikke overkjøre hva legene mener.

Rart at nevrologene frarådet yoga, - det er jo omtrent ingen annen aktivitet/metode som i så stor tilnærming kan tilpasses den enkeltes utgangspunkt. Så lenge den som praktiserer yoga oppfordres til å kjenne på egen kropp og ta hensyn til hva kroppen "forteller", så synes jeg det er usedvanlig merkelig å fraråde yoga.  Det som er dumt, er at enkelte jo fraråder for eksempel yoga uten at de egentlig vet hva det er de fraråder.

stjernestøv
Skrevet
1 minutt siden, frosken skrev:

Rart at nevrologene frarådet yoga, - det er jo omtrent ingen annen aktivitet/metode som i så stor tilnærming kan tilpasses den enkeltes utgangspunkt. Så lenge den som praktiserer yoga oppfordres til å kjenne på egen kropp og ta hensyn til hva kroppen "forteller", så synes jeg det er usedvanlig merkelig å fraråde yoga.  Det som er dumt, er at enkelte jo fraråder for eksempel yoga uten at de egentlig vet hva det er de fraråder.

Enkelte leger får hetta bare de tror det er noe alternativt, psykiateren her oppmuntret meg til å visualisere. Men det er ikke så lett når man går på ap, men jeg prøver. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...