Gå til innhold

Bytte SSRI

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser at det er stilt et lignende spørsmål her inne for ikke lenge siden, men siden jeg følte at jeg ikke ble så mye klokere av å lese de svarene, så spør jeg igjen.

Jeg vurderer å bytte mellom to SSRI. Må jeg vente flere uker på virkningen av den nye medisinen, og vil jeg i mellomtiden bli veldig mye dårligere? Har det noe å si at jeg har stått på SSRI fra før av, eller har ikke det noe å si, og jeg vil få forverret angst og depresjon i oppstarsfasen? Er redd for å bytte, selv om jeg ikke er helt fornøyd med den medisinen jeg går på nå :-(

Anonymkode: 2eaf3...edd

Skrevet

Hei, Hvilken SSRI går du på nå:)? hvor lenge har du stått på den?

hvorfor er du ikke fornøyd med den du bruker nå? bivirkninger?

Det tar noe tid før ny medisin fungerer, hvor dårlig man blir, eller ikke blir er veldig individuelt.

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, Sunset90 skrev:

Hei, Hvilken SSRI går du på nå:)? hvor lenge har du stått på den?

hvorfor er du ikke fornøyd med den du bruker nå? bivirkninger?

Det tar noe tid før ny medisin fungerer, hvor dårlig man blir, eller ikke blir er veldig individuelt.

Jeg står på Sentraline. Har gjort det i ett år nå. Jeg synes den hjelper noe på angsten, men ikke noe på depresjonen. Jeg er redd for å begynne på noe nytt, redd for bivirkninger. Hvilken SSRI er best for depresjon?

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes ingen dokumentasjon på at en SSRI er bedre enn en annen på gruppenivå. På individnivå kan det være forskjell, men det vet en ikke før en har prøvd. Alt for mange blir stående på for lave doser når de ikke har bra nok effekt.

PS. Sertralin = Zoloft.

Anonymkode: 624b2...7de

Skrevet

Å bytte SSRI er en prosess som KAN gå bra og som KAN gå rett vest. 

Det finnes ingen korrekt universell tabell som viser hvor mye av det ene stoffet som tilsvarer hvor mye av det andre. Det mange allmennleger gjør, er å lage et slags "best guess" for hvilken dose du skal begynne med av det nye. Det kan gå bra, og det kan gå dårlig. De ulike stoffene brytes ned av ulike enzymer i kroppen. Noen av de har vi mye av og andre har vi færre av.

For å kvalitetssikre:

1. Ta serumkonsentrasjonsprøve av sertralin. Da finner du ut hvor høy konsentrasjonen er relativt til maks.

2. Bruk en dose av det nye stoffet som tilsvarer serumkonsentrasjonen av det forrige og få legen din til å følge opp med hyppige målinger.

Personlig tror jeg, hvis jeg hadde hatt effekt på angst men ikke på depresjon, at jeg heller hadde lagt på Wellbutrin enn å bytte SSRI. Du trenger da tydeligvis noen andre nevrotransmittere i tillegg. Men det er bare mine tanker..

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken dose sertralin bruker du nå?

AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken dose sertralin bruker du nå?

Jeg bruker 200 mg nå. 

Hmm.. har ikke hørt noe om Wellbutrin, men det var legen som foreslo for eg å prøve en annen SSRI. Ble foreslått Cipralex av legen, men har foreløpig avventet. Noen som har noen formening om hva som er best for GAD? Sertraline eller Cipralex? 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har noen formening om hva som er best for GAD? Sertraline eller Cipralex? 

Som sagt flere ganger har på DOL: På gruppenivå er det ikke vist noen forskjell. På individnivå KAN det være en forskjell (husk at den kan gå begge veier). Svaret for deg får du kun ved å prøve.

AnonymBruker
Skrevet

Ok, takker for svar :-)

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker 200 mg nå. 

Hmm.. har ikke hørt noe om Wellbutrin, men det var legen som foreslo for eg å prøve en annen SSRI. Ble foreslått Cipralex av legen, men har foreløpig avventet. Noen som har noen formening om hva som er best for GAD? Sertraline eller Cipralex? 

Er depresjonen din en følge av angsten eller er angsten en følge av depresjonen?

Hvis du har GAD og har effekt av et SSRI, synes jeg du skal fortsette med Sertralin. Det er heller få med GAD som får effekt av SSRI i det hele tatt. Med GAD må du utfordre ditt eget syn på bekymringene dine (av typen: "hvis jeg bekymrer meg for at flyet mitt skal styrte, hjelper det? Greier jeg å holde flyet i lufta med tankene mine?). Jeg synes du skal benytte anledningen mens du har effekt av Sertralin til å snakke med en dyktig behandler som kan jobbe med tankene dine om tankene dine. 

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Er depresjonen din en følge av angsten eller er angsten en følge av depresjonen?

Hvis du har GAD og har effekt av et SSRI, synes jeg du skal fortsette med Sertralin. Det er heller få med GAD som får effekt av SSRI i det hele tatt. Med GAD må du utfordre ditt eget syn på bekymringene dine (av typen: "hvis jeg bekymrer meg for at flyet mitt skal styrte, hjelper det? Greier jeg å holde flyet i lufta med tankene mine?). Jeg synes du skal benytte anledningen mens du har effekt av Sertralin til å snakke med en dyktig behandler som kan jobbe med tankene dine om tankene dine. 

Jeg tror depresjonen min er som følge av angsten. Det er etter at jeg fikk angst, at jeg samtidig begynte å bli veldig deprimert. Det er GAD jeg har ja. Jeg kan ha gode dager hvor angsten nesten er til stede, men da er jeg ofte veldig deprimert i stedet. Psykolog foreslo derfor å prøve å bytte ssri (til cipralex), og lege var også enig... vet ikke jeg.. ??

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...