Gå til innhold

Når psyke blir gravid

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. En ungdom på 18 år har hatt en  schizofrenidiagnose noen år. Eg betydelig bedre nå. Men er plaget med depresjon og angst og trenger mye hvile. Har veldig tett oppfølging av DPS og ekstra oppfølging i hverdagen... Står på medisiner men jeg vet ikke hvilke.

Hun er nå gravid. Hun har ikke sagt noe til foreldre eller DPS.... Hun ønsker å beholde det.. 

Hvordan vil man forholde seg til dette. Kan medisiner være skadelig. Hva bør hun gjøre ?. 

Anonymkode: 8431c...116

Skrevet

Selv gikk jeg på medisiner i svangerskapet. De ble sjekket av flere leger og de jeg brukte da var ikke skadelig for fosteret, men det kan jo hende at hun går på noe annet. Det vet legene.

Synes hun bør si ifra til legen sin at hun er gravid. Da sjekker legen om medisinene hun bruker kan være skadelig for fosteret. Hvis hun velger å beholde barnet kan hun få hjelp og avlastning, kan nok hende at hun trenger det. 

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. En ungdom på 18 år har hatt en  schizofrenidiagnose noen år. Eg betydelig bedre nå. Men er plaget med depresjon og angst og trenger mye hvile. Har veldig tett oppfølging av DPS og ekstra oppfølging i hverdagen... Står på medisiner men jeg vet ikke hvilke.

Hun er nå gravid. Hun har ikke sagt noe til foreldre eller DPS.... Hun ønsker å beholde det.. 

Hvordan vil man forholde seg til dette. Kan medisiner være skadelig. Hva bør hun gjøre ?. 

Hun bør umiddelbart si fra til sin fastlege eller behandler på DPS. Enkelte medikamenter kan være skadelig for et foster, andre går greit. Ved å si fra nå, kan hun få hjelp til å styre medisineringen slik at fosteret utsettes for minst mulig risiko.

Hun bør også gis særskilt oppfølgning både i svangerskapet og i tiden etterpå.

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, frosken skrev:

Hun bør umiddelbart si fra til sin fastlege eller behandler på DPS. Enkelte medikamenter kan være skadelig for et foster, andre går greit. Ved å si fra nå, kan hun få hjelp til å styre medisineringen slik at fosteret utsettes for minst mulig risiko.

Hun bør også gis særskilt oppfølgning både i svangerskapet og i tiden etterpå.

Siden denne personen har sagt dette i fortrolighet til min datter må jeg gå litt varsomt frem her. Jeg kjenner jo moren men føler det ikke er min oppgave å fortelle henne. Kanskje jeg kan ta kontakt med helsesøster på skolen på mandag og forklare situasjonen. Takk for svar. 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden denne personen har sagt dette i fortrolighet til min datter må jeg gå litt varsomt frem her. Jeg kjenner jo moren men føler det ikke er min oppgave å fortelle henne. Kanskje jeg kan ta kontakt med helsesøster på skolen på mandag og forklare situasjonen. Takk for svar. 

Kan datteren din anbefale henne å ta kontakt m lege el helsesøster? Eller fortelle det hjemme? Hun kan si at å stresse med dette på egenhånd ikke er bra for babyen. 

AnonymBruker
Skrevet

Hun bør saklig informeres om abort som et realistisk alternativ.

Anonymkode: d510d...33e

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes dette er en situasjon som er altfor alvorlig til at du kan sitte med informasjonen uten å handle på den. Dersom jenta i flere år har vært behandlet for schizofreni, til tross for at hun kun er 18 år gammel, så er det også relativt liten sannsynlighet for at barnevernet vil vurdere hennes omsorgsevne som god nok.

Det haster med hjelp til å finne ut av hva hun skal gjøre i denne situasjonen.

stjernestøv
Skrevet

Jeg ville ringt å snakket med dps, det gjorde utekontakten flere ganger bak min rygg da jeg var ung. Men ble ikke gravid før jeg var tjue, da sluttet jeg å røyke og ruse meg. Gikk på sosialen da, og når det ble synlig at jeg var gravid meldte de meg til BV. De var ikke greie, beskyldte meg for å ha rusproblemer og nervetrøbbel. Men utekontakten snakket med de etterpå, BV trodde jeg skulle bli alenemor. Skal hun være alene om det? 

Jeg holdt avstand til psykiatrien da, men ser i ettertid at det var dumt. Tenker det er godt hun har hjelp på veien. BV kom inn i bildet senere da vi selv ba om avlastning, det var en fiasko. De hjalp også til økonomisk med barnehage, sfo, støttekontakt og leksehjelp. Men jeg var veldig dårlig psykisk i mine svangerskap, så hadde trengt litt støtte da og. Så det er bedre å være forberedt og ha hjelp på veien, jeg trodde jo BV skulle ta babyen fra meg. Jeg fikk god kontakt med ei helsesøster, de var greie på helsestasjonen. 

Ville bare dele litt av min egen erfaring med å bli gravid,jeg tror det kan gå bra med henne men at hun trenger ekstra hjelp og avlastning. Det er veldig tungt å ta vare på en baby å være syk, men hun tar jo medisiner og det er bra. Jeg ønsker henne iallefall lykke til :) 

Om min sønn har blitt far, han har autisme og har slitt hele livet. Han er en fantastisk far, hvem skulle trodd det? Folk kan overraske ;) 

AnonymBruker
Skrevet

Eier ikke folk selvinnsikt?

Anonymkode: ec276...58c

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eier ikke folk selvinnsikt?

Anonymkode: ec276...58c

Det er nettopp en av de alvorligste utfordringene ved alvorlige sinnslidelser - mangelen på sykdoms- og selvinnsikt.

Anonymkode: d510d...33e

AnonymBruker
Skrevet

Bør snakke med noen som virkelig har god greie på muligheter og hva hun tenker selv Håper det går godt og at man går forsiktig frem Kanskje er det en mulighet som aldri kommer igj😊Viktig å snakke med ekspert i så viktige ting En slik diagnose kan vel også være forskjellig fra person til person

Jeg har ikke selv barn men har igrunnen hatt mye annet bra i livet

Alle barn er smerte synes jeg

Lykke til også fra meg😊

Anonymkode: 518f5...485

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er trådstarter. Nå er det avtalt snarlig legetime og min datter skal følge henne ...  Takk for råd fra dere . Fikk meg til å forstå alvoret i situasjonen..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...