Gå til innhold

Nozinan som smertestillende

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går nå på 150 mg Nozinan som smertestillende. Jeg blir veldig tett i nesa og får høy puls. Selv om jeg tok 45 mg Remeron + 22,5 mg Zyprexa, har jeg kun sovet i 4 timer i natt. Hva skjeer egentlig?

Anonymkode: ed5b0...748

Andreaswell
Skrevet

Høy puls står i hvertfall som en vanlig bivirkning. Gått på de lenge? Og hvorfor akkurat de? Er ikke akkurat førstevalget ved smerter.

Skrevet

Tett nese er ikke oppført som bivirkning på Nozinan, men er ikke umulig en kan få det likevel. Jeg bruker Sarotex i små dose som smertestillende og vet andre har brukt de med god effekt. Sarotex hjelper også søvnen så de og Seroquel sammen har fungert veldig bra på søvnen min, men i det siste har jeg sovet i ca 5 timer. Er ganske frustrerende. 

Andreaswell
Skrevet
3 minutter siden, aa-k-j skrev:

Tett nese er ikke oppført som bivirkning på Nozinan, men er ikke umulig en kan få det likevel. Jeg bruker Sarotex i små dose som smertestillende og vet andre har brukt de med god effekt. Sarotex hjelper også søvnen så de og Seroquel sammen har fungert veldig bra på søvnen min, men i det siste har jeg sovet i ca 5 timer. Er ganske frustrerende. 

Sarotex tok ikke mine smerter, og jeg fikk helt sinnsyke mareritt av dem. Men Sarotex ef ofte noe man forsøker før Nozinan i følge smerteteamet rundt meg, så mulig TS har forsøkt det?

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Andreaswell skrev:

Sarotex tok ikke mine smerter, og jeg fikk helt sinnsyke mareritt av dem. Men Sarotex ef ofte noe man forsøker før Nozinan i følge smerteteamet rundt meg, så mulig TS har forsøkt det?

Jeg har tidligere gått på Trampalgin og OxyContin, men jeg vet jo at legen helst ikke vil at jeg skal ta for mye av dette. Da jeg nå har fått beskjed om at smertene mine er kroniske og jeg vet at om jeg skal leve det aktive livet jeg ønsker, må jeg ha en medisinering jeg ikke blir avhengig av. Legen har skrevet ut Nozinan til sovemedisin, men de virket ikke til det... Og siden det sto i Felleskatalogen at den kunne brukes som smertestillende, ville jeg forsøke. Smertene har blitt dempet, men jeg tviler på at jeg kommer til å fortsette... Men om Sarotex også kan brukes, var nytt for meg. Jeg skal ta det med til legen. Jeg burde kanskje få et smerteteam rundt meg? Jeg vet ikke hvordan det fungerer, men har slitt med smerter siden 2015.

Skrevet (endret)

Du blir tett i nesa og får høy puls av Nozinan. Det skyldes at medisinen utvider blodårene kraftig, og det gjør hhv at neseslimhinnen hovner opp og at hjertet slår raskere for å opprettholde blodtrykket. Denne effekten forsterkes egentlig av Remeron. Du sover neppe bedre av å både ta Nozinan og Remeron, da de bidrar til søvn gjennom samme mekanisme, og med 150 mg Nozinan har du makset ut denne effekten og vel så det. Det eneste mer medisin da fører til er mer bivirkninger.

Da må man heller bruke et annet medikament for søvn. Jeg ville heller forsøkt Circadin da, eller om nødvendig B-preparater. 

Sarotex gir også rask puls og tett nese. Men den har en annen smertestillende effekt enn Nozinan

Endret av issomethingwrong
Andreaswell
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tidligere gått på Trampalgin og OxyContin, men jeg vet jo at legen helst ikke vil at jeg skal ta for mye av dette. Da jeg nå har fått beskjed om at smertene mine er kroniske og jeg vet at om jeg skal leve det aktive livet jeg ønsker, må jeg ha en medisinering jeg ikke blir avhengig av. Legen har skrevet ut Nozinan til sovemedisin, men de virket ikke til det... Og siden det sto i Felleskatalogen at den kunne brukes som smertestillende, ville jeg forsøke. Smertene har blitt dempet, men jeg tviler på at jeg kommer til å fortsette... Men om Sarotex også kan brukes, var nytt for meg. Jeg skal ta det med til legen. Jeg burde kanskje få et smerteteam rundt meg? Jeg vet ikke hvordan det fungerer, men har slitt med smerter siden 2015.

Langvarig smertebehandling krever ofte et smerteteam ja. Få henvisning til en nevrolog på sykehuset om du ikke allerede har en (om det er nevrologisk) Jeg ringte min nevrolog direkte, da gikk det mye fortere. I løpet av 2 uker ble jeg innlagt og fikk et smerteteam rundt meg som skal finne optimal medisinering som jeg kan leve med. Har også gått med smerter siden tidlig i 2015, som er kroniske. Har du forsøkt neurontin/lyrica? 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Du blir tett i nesa og får høy puls av Nozinan. Det skyldes at medisinen utvider blodårene kraftig, og det gjør hhv at neseslimhinnen hovner opp og at hjertet slår raskere for å opprettholde blodtrykket. Denne effekten forsterkes egentlig av Remeron. Du sover neppe bedre av å både ta Nozinan og Remeron, da de bidrar til søvn gjennom samme mekanisme, og med 150 mg Nozinan har du makset ut denne effekten og vel så det. Det eneste mer medisin da fører til er mer bivirkninger.

Da må man heller bruke et annet medikament for søvn. Jeg ville heller forsøkt Circadin da, eller om nødvendig B-preparater. 

Takk for et godt og fyldig svar! :)

Jeg har forsøkt Cirkadin, men fikk motsatt effekt og angst av den. Jeg har forsøktt Imovane, stilnoct og Apodorm, men liten effekt. Vanskelig tilfelle :( Jeg vet at jeg også bør være forsiktig med Nozinan siden jeg har epilepsi...

Andreaswell
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for et godt og fyldig svar! :)

Jeg har forsøkt Cirkadin, men fikk motsatt effekt og angst av den. Jeg har forsøktt Imovane, stilnoct og Apodorm, men liten effekt. Vanskelig tilfelle :( Jeg vet at jeg også bør være forsiktig med Nozinan siden jeg har epilepsi...

Quetiapin, forsøkt det?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Andreaswell skrev:

Quetiapin, forsøkt det?

Mot smerter? Nei, men har brukt 1200 mg for noen år siden i forsøk på å dempe stemmer.

Nevrologen min er skeptisk til å "fylle på" med flere epilepsimedisiner  (som neurontin og Lyrica er). siden jeg går på tre epilepsimedisiner allerede.

Andreaswell
Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mot smerter? Nei, men har brukt 1200 mg for noen år siden i forsøk på å dempe stemmer.

Nevrologen min er skeptisk til å "fylle på" med flere epilepsimedisiner  (som neurontin og Lyrica er). siden jeg går på tre epilepsimedisiner allerede.

Asah okey, da skjønner jeg.

Nei, lav dose Quetiapin for søvn. Jeg bruker 50mg en time før leggetid og sover relativt godt på det.

Cymbalta er også et legemiddel som brukes mot smerter.

Endret av Andreaswell
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Andreaswell skrev:

Asah okey, da skjønner jeg.

Nei, lav dose Quetiapin for søvn. Jeg bruker 50mg en time før leggetid og sover relativt godt på det.

Cymbalta er også et legemiddel som brukes mot smerter.

Jeg sover vanligvis godt på Remeron og 50 mg Truxal

Takk igjen for tips ang. medisin... :) Jeg vet bare at jeg ikke vil være avhengig av rullestol om jeg skal gå mer enn 200 m. resten av livet, når beina fungerer fint, men hindrer meg pga. smerter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...