Gå til innhold

Luftveisproblemer og idrett


janek

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en idrettsutøver på 28 år som gjennom det siste året har slitt med luftveisproblemer. Det hele begynte i fjor høst foran et par viktige konkurranser, da jeg ofte trente i en litt stresset tilstand. Etter hvert merket jeg at jeg ble hes og at det ble mer ubehagelig å trekke pusten dypt. Jeg merker at symptomene forverres ved stress. Noen ganger føles det som om jeg har en infeksjon i lungene som jeg ikke blir kvitt eller får "hostet opp" (tørre slimhinner). Jeg har vært hos halsspesialist, og han sa jeg hadde kronisk halskatarr som ikke gikk an å behandle.

Når jeg løper rolig og avslappet kan jeg av og til føle en stor forbedring, og jeg føler vel at jeg ellers er i relativt god fysisk form. Har noen av dere erfaring med slike problemer ifm idrett og hvilke råd kan dere gi ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wenke Lunde, Sykepleier

Hei

Beklager sent svar. Mitt råd til deg er å oppsøke lege og be om å få tatt lungefunksjonsprøver, da dette kan høres ut som anstrengelsesutløst astma. Det er mange idrettsfolk som sliter med dette, men heldigvis har man i dag gode muligheter til å behandle sykdommen slik at du fortsatt kan drive idrett. Hvis legen din er enig i at du bør foreta disse undersøkelsene, betyr det at du skal puste i et spesielt apparat før og etter anstrengelse.Det er en enkel undersøkelse, men den tar litt tid.

Lykke til.

Informasjon via Internett kan ikke erstatte konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...