Mailill Skrevet 22. mai 2017 Skrevet 22. mai 2017 Som dere vet så begynte jeg på seritralin for høy dose og fikk så mange bivirkninger at jeg rett og slett ble livredd den medisin. Etter jeg trappet ned på den fikk jeg endelig begynt på seroxat. Fikk vite da av legen at disse to preperatene er veldig lik, men hvordan kan man føle seg så mye bedre på den ene når dem er har så like virkestoffer i seg? Har gått på seroxat før, og kjenner allerde nu en liten bedring:) 0 Siter
ISW Skrevet 22. mai 2017 Skrevet 22. mai 2017 (endret) Det er ikke like virkestoffer. Det er helt ulike virkestoffer. Selv om virkningen teoretisk sett skal være den samme (hemming av reopptak av serotonin i nervesystemet) er det store individuelle forskjeller på hvordan vi reagerer på ulike medisiner. Forskjellen er som forskjellen på Ibux og Voltaren mot smerter. Hos noen virker den ene, og hos noen den andre. Hos noen virker ingen, og hos noen virker begge. Bra Seroxat virker for deg. Endret 22. mai 2017 av issomethingwrong 0 Siter
Mailill Skrevet 22. mai 2017 Forfatter Skrevet 22. mai 2017 Akkurat nå, issomethingwrong skrev: Det er ikke like virkestoffer. Det er helt ulike virkestoffer. Selv om virkningen teoretisk sett skal være den samme (hemming av reopptak av serotonin i nervesystemet) er det store individuelle forskjeller på hvordan vi reagerer på ulike medisiner. Forskjellen er som forskjellen på Ibux og Voltaren mot smerter. Hos noen virker den ene, og hos noen den andre. Hos noen virker ingen, og hos noen virker begge. Bra Seroxat virker for deg. Aha, da har jeg sikkert misforståt. Ja jeg er glad seroxat virker på meg. Har hørt om de som får masse bivirkning av seroxat, på samme måte som jeg fikk enormt mye bivirkning av sertralin. Hemming av serotoning? oyyy jeg trudde det var på den måten at man fikk for lite av det stoffet til hjernen. Alt jeg IKKE vet, hehe Så det er slik at når vi får angst , blir deprimert så skilles det for mye stoffer serotonin? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 Skrevet 22. mai 2017 Det er helt klart (individuelle) forskjeller på virkning/bivirkninger på de ulike SSRI'ene. Zoloft fungerte ikke på meg. De jeg har tolerert best, samt hatt mest nytte av mot depresjon/angst, er Cipralex og Seroxat. Mht å ta angst, følte jeg at Seroxat var "hakket vassere." Anonymkode: 27f5b...b75 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.