Gå til innhold

Har du blitt bedre ved hjelp av psykiatrien?

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet

"Nå er det på tide du lar psykiatrien hjelpe deg, nå har du prøvd det alternative lenge nok" sa en psykolog en gang til meg.Men kan ikke si psykiatrien har gjort meg bedre heller, har du blitt bedre?

stjernestøv
Skrevet
12 minutter siden, kovakova skrev:

Ja

Virker som du sliter med mye fremdeles. 

AnonymBruker
Skrevet

Både ja og nei. Det har vært en støtte. Enkelte medisiner har hatt litt effekt en stund. Men jeg vil ikke si jeg er blitt bedre. Livet er vanskelig.

Anonymkode: 6e309...4b1

stjernestøv
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Både ja og nei. Det har vært en støtte. Enkelte medisiner har hatt litt effekt en stund. Men jeg vil ikke si jeg er blitt bedre. Livet er vanskelig.

Anonymkode: 6e309...4b1

Ja det er vel når man må leve med det man burde oppsøke en dyktig healer.

Skrevet

Interessant spørsmål.. Svaret mitt er at ja har på en måte blitt friskere, men også mye tjukkere, mer passiv og skeptisk til medisinene de deler ut! Over medisinering stjal noen år.. Så alt i alt, friskere nå, men med en noen nye problemer 😉!!

stjernestøv
Skrevet
16 minutter siden, Kb.heum skrev:

Interessant spørsmål.. Svaret mitt er at ja har på en måte blitt friskere, men også mye tjukkere, mer passiv og skeptisk til medisinene de deler ut! Over medisinering stjal noen år.. Så alt i alt, friskere nå, men med en noen nye problemer 😉!!

Ja når noe forsvinner dukker noe annet opp...

Skrevet
1 time siden, stjernestøv skrev:

Virker som du sliter med mye fremdeles. 

Har ikke selvmordstanker, skader meg aldri

stjernestøv
Skrevet
3 minutter siden, kovakova skrev:

Har ikke selvmordstanker, skader meg aldri

Det er bra. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, stjernestøv skrev:

"Nå er det på tide du lar psykiatrien hjelpe deg, nå har du prøvd det alternative lenge nok" sa en psykolog en gang til meg.Men kan ikke si psykiatrien har gjort meg bedre heller, har du blitt bedre?

Litt bedre. Frisk og velfungerende? På ingen måte.

Anonymkode: 09d0f...b47

stjernestøv
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt bedre. Frisk og velfungerende? På ingen måte.

Anonymkode: 09d0f...b47

Ok. Virker som noen må ta til takke med "litt bedre". 

Worrisome Plenty
Skrevet

Bedre ja. Helt sinnsfrisk? nei....

Mange fine personer som jeg har møtt som har hjulpet meg. Men også noen som ikke har hjulpet. Jeg føler jeg blir tatt på alvor, av de fleste. Zyprexa har vert god hjelp, men jeg har blitt tjukk ja. men jeg er heller tjukk enn å ha en schizofren psykose. 

stjernestøv
Skrevet
1 minutt siden, Worrysome plenty skrev:

Bedre ja. Helt sinnsfrisk? nei....

Mange fine personer som jeg har møtt som har hjulpet meg. Men også noen som ikke har hjulpet. Jeg føler jeg blir tatt på alvor, av de fleste. Zyprexa har vert god hjelp, men jeg har blitt tjukk ja. men jeg er heller tjukk enn å ha en schizofren psykose. 

Nei ikke alle blir helt frisk visst...

FjellOgDalar
Skrevet

Ja jeg har fått hjelp og blitt bedre på mange måter. Dog er noe av det jeg sliter med dyptgripende og kronisk, så kvitt mine problemer og dermed 100% frisk vil jeg aldri bli. Men jeg er rusfri fra et alkoholmisbruk jeg strevde med i noen år og selvskader ikke lengre. Selv jeg, som trodde det var totalt umulig å komme ut av selvskading, har klart det. Forhåpentligvis. Mye av det jeg lærte i rusbehandling kunne jeg og bruke i forhold til selvskading.

Jeg tror det er sunt å være medisinskeptisk - innen rimelighetens grenser. Man skal tilstrebe å ta bare det man trenger, og ikke ende opp i et system der ørten forskjellige psykiatere etter tur setter en på forskjellige saker uten noen grundig gjenomgang av hva som har vært gjort, hvorfor og hva man tenker for framtida. Man skal så langt man kan kunne ha en dialog og gjøre informerte avgjørelser sammen.

AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ikke

Kun bidratt i stort monn til forverring føler jeg og indirekte er det skade meg selv i frustrasjon jeg ofte agerer med da med sigarettrøyking og vektøkning Ortenlig stilling til medisiner selv i mitt eget tilfelle er vanskelig Men jeg tar en ting av gangen og ser fremover og håper neste dag rommer større innsikt etter forhåpentlig litt søvn.

Antar det bare er sånn at enkelte mennesker bare er utvalgte som det stod om i en bok fra en politikers hånd ca 1980 Finn Gustavsen (SV )" Kortene på bordet tror jeg den het" Han hadde vært i en veldig anstrengt periode i kontakt med psykiatrien og en liten del av boka hans handler om hans erfaring dengang

Det med psykiatrien tror jeg i dypeste grunn handler om at det er så enorm stor konkurranse om ressursene spesielt innen helse

Fagpersonene flest tror jeg er mer enn samvittighetsfulle men det er bare så stor konkurranse om midlene Tror også det er et fag med mye interne drakampen i form av misunnelse og sjalusi på bakrommet og det er jo aldri noe pluss Nei vi har alle vårt å tenke på..

Anonymkode: a4a31...27a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått min livskvalitet betydelig forbedret, og jeg har lært mye om meg selv og om livet sllk at jeg har lært meg å sette pris på livet - livet jeg tidligere ville gjøre slutt på. Men det ligger mye jobbing bak. 

Anonymkode: c75f3...ae4

Skrevet

Ja, har fått livskvaliteten min veldig mye forbedret, men frisk, nei det kommer jeg nok aldri til å bli.

Har som mange andre lyst til å kutte ut medisinene i perioder, er lei bivirkninger som bla tung i kroppen og stor sultfølelse. Er nå i en slik periode, men vet jo at jeg blir svært dårlig hvis jeg kutter ut. 

Selv er jeg en av de som har fått mye og god hjelp av psykiatrien (tidligere) og har idag en fastlege som virkelig følger opp (håper han ikke gir meg opp) Går også til en privat terapeut som hjelper meg.

AnonymBruker
Skrevet

En psykolog på et behandlingssted jeg var hjalp meg mye i forhold til hvordan jobbe med meg selv og utfordringene jeg har.  Og jobben har jeg da gjort selv. Men hun satte meg definitivt på sporet.

Anonymkode: 04926...972

Skrevet

Jeg er blitt bedre; men har langt igjen enda og kommer nok fortsatt i mange år til å være i psykiatrisystemet på en eller annen måte. Men har lært mye om meg selv og diagnoser jeg har og fått etterhvert bedre oppfølging. 

AnonymBruker
Skrevet

Begge deler. Noen sier at ca 15 % blir verre av å gå i terapi. Jeg tror jeg tilhører disse... Av de tre terapeutene jeg har vært bort i var heldigvis en til stor nytte. Men henne fikk jeg bare gå til en kort periode. Det reddet min situasjon ... 

Medisiner har vært en skuffelse. Kanskje jeg har hatt feile forventninger. Skulle ønske legen var mer ærlig og lydhør i forhold til hva jeg opplevde som bivirkninger. At han ikke antydet at bivirkningene nesten var noe jeg innbilte meg. Derfor gikk jeg altfor lenge med medisiner som forverret situasjonen og satte meg ut av spill sosialt så lenge at jeg enda har problemer med å bli sosial igjen. 

Men det at jeg endelig har turt å fortelle hvordan jeg har hatt det i åresvis har hjulpet meg til å få uføretrygd. Noe jeg absolutt trengte. 

Nå må jeg lære meg å leve igjen på en måte . Har tross alt håp for fremtiden og er takknemmelig for hjelpen jeg har fått..Tror gode relasjoner i hverdagen og det å ha noe meningsfullt å gjøre er god terapi . 

Anonymkode: 991aa...9ad

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...