Gå til innhold

Hvor mye tilsvarer...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye tilsvarer 100 mg sertralin i seroxat.. Jeg har begynt på seroxat 10 mg ( øker til 20 snart)  Hvor mye er feks 20 mg seroxat i forhold til Sertralin 100 mg

Skrevet (endret)

maxdose anbefalt på Seroxat er 50-60mg, startdose 10/20mg.

maxdose Setralin Zoloft er 200mg, startdose 50mg.

men det finnes sikkert unntak, noen går på mere eller mindre.

En medisin styrke i mg varrier fra medisin til medisin, og sammenligne 2 medisiner i styrkeforhold tror jeg blir litt vanskelig.

Hva som funker for noen og andre, er helt individuelt, det er en prøv og feil sak detsverrre.

Endret av Sunset90
Skrevet (endret)

Ref annen tråd så er det umulig å svare på, siden vi bryter ned medisinen ulikt. 

Men veiledende er det vel ca 30 mg Seroxat som tilsvarer 100 mg sertralin.

Endret av issomethingwrong
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sagt at Seroxat 20 mg tilsvarer Sertralin/Zoloft 100 mg.

Anonymkode: 69de4...5f8

Skrevet

Fant dette da jeg googlet..  paroxetin( seroxat)  i doser på henholdsvis 20, 30 og 40 mg/d, og sammenlignet med 11%, 16% og 36% på sertralin i doser på henholdsvis 50, 100 og 200 mg

Betyr det at 20 mg seroxat kan være lik 50mg sertralin?

AnonymBruker
Skrevet

Erfaring fra praktisk behandling tilsier at 20 mg Seroxat/paroxetin tilsvarer 100 mg Zoloft/sertralin. Men som ISW korrekt påpeker, er det store individuelle forskjeller slik at en slik sammenligning ikke gir så mye.

Har du GAD siden du må spørre så mye om dette i stedet for "Just do it"?

Skrevet (endret)

Hvorfor lurer du på det egentlig?

selv om du har kansje brukt høyere dose på 1 annen medisin, så vil ikke det si at du må være tilsvarende en annen.

hvilken dosering som passer deg må du prøve deg fram til, og kjenne på kroppen, om det hjelper med dine problemer.

Det er rimelig normalt og begynne på anbefalt dosering innenfor det den skal hjelpe imot. og øke etterhvert om det ikke hjelper.

Endret av Sunset90
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Erfaring fra praktisk behandling tilsier at 20 mg Seroxat/paroxetin tilsvarer 100 mg Zoloft/sertralin. Men som ISW korrekt påpeker, er det store individuelle forskjeller slik at en slik sammenligning ikke gir så mye.

Har du GAD siden du må spørre så mye om dette i stedet for "Just do it"?

Jeg har alltid ville vite hvorfor, og hva..   :)  derfor jeg spør.. 

Skrevet

Hva er GAD?  Jeg har byttet til seroxat og har ingen problemer med å ta den :)  men gikk på sertralin og opplevde et helvet med bivirkinger.  Jeg liker bare å vite, derfor jeg spør

Skrevet

Generalisert angstlidelse (GAD) er en angstlidelse som er preget av overdreven, ukontrollerbar og ofte irrasjonell bekymring om dagligdagse ting. Denne bekymringen står ikke i et fornuftig samsvar med selve kilden til bekymring. Den overdrevne bekymringen forstyrrer ofte fungeringen i dagliglivet. Personer som lider av GAD, forventer ofte katastrofer og er bekymret for dagligdagse temaer som helse, penger, død, familieproblemer, problemer med venner, samlivsproblemer eller vanskeligheter i forbindelse med arbeid.[1] De har ofte en rekke fysiske symptomer som tretthet, uro, hodepine, kvalme, nummenhet i hender og føtter, muskelspenninger, muskelsmerter, problemer med å svelge, pustevansker, konsentrasjonsvansker, skjelvinger og rykninger, irritabilitet, svetting, rastløshet, søvnløshet, hetetokter og utslett. Disse symptomene skal være konsistente, pågående og vedvarende i minst 6 måneder for at den formelle diagnosen generalisert angstlidelse kan settes

Jeg opplevde mye ekle ting på setralin jeg også, og skiftet, vis du husker meg?

oki skjønner:)

Skrevet

Aha, takk for svar sunset90, ja husker :)  Jeg har PTSD, og blir trigget når det skjer ting i livet mitt som minner om det som skjedde da jeg ble utsatt for traumer, men kan i dette tilfelle blitt litt angstfull pga av sertralin. Redd for at det skjer igjen men vettet mit sier at det gjør det ikke, hehe  så det er bare følelser som styrer litt, og jeg vet det.   Jeg har ingen problemer med å ta seroxat , og det kjennes helt rett..   Alt faller nok mer på plass når medisin får full effekt:)  

Skrevet

aha, søkte på seroxat her inne, og kom over et innlegg fra 2002, og svar fra NHD..  De fleste begynner med Seroxat og Cipramil 20 mg og Zoloft 50 mg. Seroxat 20 mg tilsvarer vanligvis ca Cipramil 30 mg og Zoloft 75-85 mg.

Forresten dere :) Jeg har nu gått på seroxat først 10 mg, og nu 20 mg uten noe nevneverdig bivirkning.  Kjenner enda det ulver en liten angst , men det er som et teppe som har lagt seg tynt over magen ( der angsten sitter)  og bedre blir det ettersom det tar tid før man får full effekt. Da er det bare å vente..  

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...