Gå til innhold

Søvnmangel, begynner å bli desperat.

Anbefalte innlegg

Skrevet

I lang tid nå så har jeg bare sovet 4 timer i døgnet, begynner å bli desperat. Bruker 50 mg quetiapin som gjør at jeg sovner greit, men våkner etter 4 timer (noen ganger etter 2 timer)  Har vært oppe i 300 mg quetiapin og da kunne jeg innimellom sove 7 timer i strekk, vanligvis sov jeg mellom 5-6 timer. Problemet var da alle bivirkningene, ble bla helt sprø når det gjaldt å spise. Spiste og spiste. Fikk også innimellom veldige rykninger/kramper i bena.  Uten noe å sove på så sover jeg bare 2-3 timer. Jeg har dessuten prøvd det meste, i store doser. Alt fra Vallergan til flunipam. Quetiapin er det som har fungert best. Etter at jeg begynte med Efexor i vinter så sover jeg dypere og roligere de timene jeg sover, våkner ikke lengre dyvåt at svette.

Med bare 4 timer i døgnet så mister jeg all energi, orker ikke annet enn stort sett å slepe meg igjennom dagen. Prøver å holde meg i aktivitet på dagtid, men greier ikke å få til å trene. Det blir bare noen turer i uka. Føler meg helt knekt i hodet og er sliten. Har slitt med søvn siden tenårene. Vet jeg må ta dette opp med fastlegen, men vet at han vil jeg skal prøve mer terapi samt prøve den kombinasjonen jeg nå ha litt lenger. Går på 20 mg brintellix, 15 mg abilify, 150 mg efexor , astma spray og insulin i tillegg til quetiapin. Har også imovane som jeg kan bruke av og til. Jeg må derfor ha noe som kan kombineres med alt dette. 

Er i grunnen møkk lei alt av medisiner. Ønsker bare å være normal uten å måtte gå på alt dette. Vet vel egentlig at det er en ønskedrøm. Ellers så er humøret på oppadstigende.

Må jeg velge mellom søvn og bivirkninger, blir jo skikkelig lei meg når jeg bare spiser og spiser også. Samtidig er det jo så godt å sove. Ikke noe annet jeg vil.

Skrevet

Kjenner meg litt igjen i dette. Våkner noen ganger etter fem timer og andre ganger har jeg flere oppvåkninger så er ikke optimal søvn. Bruker 25 mg Seroquel og 10 mg Sarotex og fungerte fint ei god stund, men åpenbart ikke nå lenger. Forsøkte 100 mg Seroquel en periode og fikk da både litt for god appetitt og kunne enkelt sove i 10 timer. Har normal døgnrytme og dette søvnproblemer startet for omtrent 3 uker siden så har ikke hatt det så lenge, men begynner å kjenne den negative effekten. Føler jeg går i svima i dag. 

Skrevet

Vil forøvrig anbefale noe som hjalp meg tidligere. Hør på ganske rolig musikk før du sovner. Det virker beroligende. Unngå å bruke data, mobil og PC en time før du legger deg. Lite og svak belysning før sengetid kan og hjelpe. Kan ikke garantere om det hjelper, men er absolutt verdt et forsøk. Om du ikke allerede har forsøkt da. Hjalp meg ei stund. 

Skrevet

Ja, det er tungt og ikke få nok søvn. Det påvirker iallefall min dag negativt.

Jeg er nok litt ekstra sutrete i dag, men er så lei det og ikke få sove ordentlig. Vekkerklokken blir ikke utslitt for å si det slik. Tror nok at jeg iallefall må øke til 75 mg quetiapin, så får jeg heller prøve å slåss litt mer mot matlysten.

Siden du ikke har slitt så lenge så håper jeg virkelig at det bare er for en periode for deg.

Håper virkelig at du får orden på søvnen.

Skrevet
13 minutter siden, emilie321 skrev:

Ja, det er tungt og ikke få nok søvn. Det påvirker iallefall min dag negativt.

Jeg er nok litt ekstra sutrete i dag, men er så lei det og ikke få sove ordentlig. Vekkerklokken blir ikke utslitt for å si det slik. Tror nok at jeg iallefall må øke til 75 mg quetiapin, så får jeg heller prøve å slåss litt mer mot matlysten.

Siden du ikke har slitt så lenge så håper jeg virkelig at det bare er for en periode for deg.

Håper virkelig at du får orden på søvnen.

Takk. Nei har ikke vart så lenge heldigvis. Håper jo selv det bare er en periode og håper du også får bedre søvn snart. Ikke lett å ha det slik. Sliter på både kropp og psyke spesielt om det går over lengre tid. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...