Gå til innhold

Kan nav forlange at en bruker sobril?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tidligere erfaring med sobril er at det er effektivt i oppstarten og mister gradvis effekt. Dosen må økes. Tilslutt har det lite effekt uansett.

Jeg har vært flere år med lite eller ingenting bruk av sobril.

Sliter nå, og måtte starte opp igjen med sobril hvis jeg skal klare å fungere på jobb. Jeg vet det bare er å forskyve problemet, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.

Blir jeg sykemeldt vil nav forlange at jeg tar imot all behandling som fungerer. Sobrilen hjelper meg til å fungere sånn noenlunde nå, men jeg har erfart at det ikke vil vare.

Anonymkode: b123e...377

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tidligere erfaring med sobril er at det er effektivt i oppstarten og mister gradvis effekt. Dosen må økes. Tilslutt har det lite effekt uansett.

Sliter nå, og måtte starte opp igjen med sobril hvis jeg skal klare å fungere på jobb. Jeg vet det bare er å forskyve problemet, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.

Blir jeg sykemeldt vil nav forlange at jeg tar imot all behandling som fungerer. Sobrilen hjelper meg til å fungere sånn noenlunde nå, men jeg har erfart at det ikke vil vare.

Det tviler jeg på. 

Anonymkode: 82f04...5e8

yellow ledbetter
Skrevet

NAV kan ikke overstyre legen din. Og de har vel strengt tatt ikke rett til å grave i hva behandlingen din går ut på heller. Så det tviler jeg på, uten at jeg skal påstå at jeg vet det.

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, yellow ledbetter skrev:

NAV kan ikke overstyre legen din. Og de har vel strengt tatt ikke rett til å grave i hva behandlingen din går ut på heller. Så det tviler jeg på, uten at jeg skal påstå at jeg vet det.

Nav kan og har rett til mye. Jeg vet ikke helt hvor mye. Men de kan overprøve en sykemelding fra lege. Men jeg håper de har evnen til å tenke langsiktig.

yellow ledbetter
Skrevet (endret)
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nav kan og har rett til mye. Jeg vet ikke helt hvor mye. Men de kan overprøve en sykemelding fra lege. Men jeg håper de har evnen til å tenke langsiktig.

Ja, får håpe det. I verste fall får en vel prøve å få vurdering fra en annen lege. Gjerne en spesialist. Merkelig at en kontoransatt uten medisinsk utdanning skal kunne overprøve det som fagfolk driver med. Jeg kjenner mange sånne eksempler fra barnevernet også, der saksbehandlere henger alt på det de åpenbart har lært på kurs, der alt handler om tilknytning. Uten å være villige til å la de som faktisk har greie på sånt vurdere om barnet egentlig har en diagnose som forklarer problemene. Saksbehandlere har for stor makt, og tror dessverre ofte at de har greie på mye mer enn de faktisk har faglig bakrunn til å kunne vurdere.

Endret av yellow ledbetter
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis spørsmålet isolert sett dreier seg om hvorvidt Nav kan kreve at du medisineres så har vel det noe med om du står på tvangsvedtak å gjøre. Ellers er vel medisinering noe det enkelte individ selv kan velge å avstå fra. Nå i disse tider er det jo så mye snakk om medisinfritt alternativ i behandlingen av psyke. Forleden stilte jeg selv spørsmål ved min egen medisinering og da fikk jeg til svar at siden jeg ikke er på tvangsvedtak kan jeg selv vurdere om jeg skal ta imot den type behandling eller ei.

Dette er hva jeg selv har erfart. Kanskje sitter andre med utfyllende eller motstridende kunnskap om saken.

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, yellow ledbetter skrev:

Ja, får håpe det. I verste fall får en vel prøve å få vurdering fra en annen lege. Gjerne en spesialist. Merkelig at en kontoransatt uten medisinsk utdanning skal kunne overprøve det som fagfolk driver med. Jeg kjenner mange sånne eksempler fra barnevernet også, der saksbehandlere henger alt på det de åpenbart har lært på kurs, der alt handler om tilknytning. Uten å være villige til å la de som faktisk har greie på sånt vurdere om barnet egentlig har en diagnose som forklarer problemene. Saksbehandlere har for stor makt, og tror dessverre ofte at de har greie på mye mer enn de faktisk har faglig bakrunn til å kunne vurdere.

Min saksbehandler på NAV var dyktig . Han stillte spørsmål ved behandlingen ved DPSen da det ikke var noen fremgang. Lurte på hvorfor det ikke var prøvd medisiner men han forlangte ikke at jeg skulle ta de. Tok selv kontakt med et OCDteam. Innkalte lege og psykiater til NAV møte. Forventet at det ble ordnet med videre terapi da behandlingen ved DPSen ble avsluttet osv. Tror han bare ville mitt beste og visste at disse tingene måtte til for å kunne fungere i en jobb. Tror nok det at alt var prøvd ble avgjørende da jeg fikk innvilget uføretrygd. 

Når det gjelder barnevern har jeg personlig så dårlige og traumatiske erfaringer at jeg tror jeg skal være forsiktig med å uttale meg ... Møtte der en saksbehandler som selv hadde hatt en vanskelig barndom og vurderte alt gjennom sitt eget følelsesliv og erfaring. Han var beryktet i hele systemet men hadde så stor makt at hverken legen min, PPT, helsesøster eller advokat kunne hjelpe meg. Selv om de var 100% på min side... Skremmende !!!

Anonymkode: e455b...57f

AnonymBruker
Skrevet

NAV kan kreve at du følger de behandlingsråd du får av legen. De kan ikke selv bestemme hva dette skal være.

Anonymkode: 76a18...047

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

NAV kan kreve at du følger de behandlingsråd du får av legen. De kan ikke selv bestemme hva dette skal være.

Av ren nysgjerrighet: Underretter legen Nav om detaljer i behandlingen som f.eks. type medisin? I dette tilfellet Sobril.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke tro at NAV forlanger at du bruker Sobril ... Det er vel ingen som anbefaler. Legen min sendte meg først til et tiltak som heter raskere tilbake . Der man får snakke med en psykolog bla. Da måtte jeg kunne vite at jeg ville være tilbake i jobb innen noen mnd.. Jeg var for psyk til dette opplegget . Så ble det henvisning til psykolog og noen uker med venting der... Det tok litt tid før NAV mente så mye men de ville etter en stund forvente at man fikk hjelp for angsten, helst gjennom terapi og arbeidsrettede tiltak i regi av NAV. 

Anonymkode: e455b...57f

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, bibben skrev:

Av ren nysgjerrighet: Underretter legen Nav om detaljer i behandlingen som f.eks. type medisin? I dette tilfellet Sobril.

Nei.

Andreaswell
Skrevet

NAV kan ikke kreve medisinering nei. Ikke legen heller. Da må det være svært spesielle grunner og vedtak om tvangsmedisinering, noe som ikke blir gitt ut på kun Sobril.

Skrevet
47 minutter siden, bibben skrev:

NAV orienteres ikke automatisk, men når det skal tas stilling til ulike typer stønader, så vil legen ofte gi utfyllende opplysninger.

Skrevet

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

NAV kan kreve at du mottar relevant behandling for å motta ytelser. Bruk av sobril over lengre tid er omdiskutert behandling, så det vil du neppe kunne pålegges.

Skrevet
1 time siden, bibben skrev:

Hvis spørsmålet isolert sett dreier seg om hvorvidt Nav kan kreve at du medisineres så har vel det noe med om du står på tvangsvedtak å gjøre. Ellers er vel medisinering noe det enkelte individ selv kan velge å avstå fra. Nå i disse tider er det jo så mye snakk om medisinfritt alternativ i behandlingen av psyke. Forleden stilte jeg selv spørsmål ved min egen medisinering og da fikk jeg til svar at siden jeg ikke er på tvangsvedtak kan jeg selv vurdere om jeg skal ta imot den type behandling eller ei.

Dette er hva jeg selv har erfart. Kanskje sitter andre med utfyllende eller motstridende kunnskap om saken.

NAV har ingenting med vedtak om tvangsbehandling å gjøre.

Skrevet

Selvsagt ikke. Jeg tenkte i retning av et tvangsvedtak fra helsevesenet.

Skrevet
9 minutter siden, bibben skrev:

Selvsagt ikke. Jeg tenkte i retning av et tvangsvedtak fra helsevesenet.

Jeg uttrykte meg kanskje uklart. NAV kan kreve at mennesker følger anbefalt behandling for sin sykdom som vilkår for å motta ytelser fra NAV (som sykepenger og AAP). Dette har ingenting med tvangsbehandling å gjøre, dette er to separate ting og reguleres under forskjellige regelverk. NAV kan kreve at man tar medikamenter dersom dette med stor sannsynlighet vil gjøre en arbeidsfør og ikke er antatt å innebære vesentlige bivirkninger når dette er den anbefalte behandlingen fra ansvarlig behandler.

Skrevet

Da har jeg på følelsen av at vi sammen har kommet opp med et brukbart svar til TS👍

stjernestøv
Skrevet

De kan forlange at du er i behandling, men de kan ikke blande seg i medisineringen. 

AnonymBruker
Skrevet

Du har fått gode svar her. Viser til at NAV har hjemmel for å avslå søknader om ytelser når mottakeren er skjødesløs med sin egen helse. Dette fremkommer av folketrygdloven § 21-8 som lyder:

"Et krav om en ytelse som gis på grunnlag av sykdom, skade eller lyte, kan avslås, og en innvilget ytelse kan holdes tilbake eller stanses dersom medlemmet uten rimelig grunn nekter å ta imot tilbud om behandling, rehabilitering eller arbeidsrettede tiltak.

En innvilget ytelse som nevnt i første ledd kan helt eller delvis holdes tilbake eller stanses dersom medlemmet uten rimelig grunn unnlater å rette seg etter legens råd. Det samme gjelder dersom medlemmet opptrer på en måte som han eller hun bør forstå kan forverre helsetilstanden eller forlenge arbeidsuførheten."

Uten å ha inngående kjennskap til din sak vil jeg tro at NAV dermed ikke vil kreve at du skal bruke sobril.

Mer generelt: Ser at en del stiller spørsmål ved om NAV kan "blande seg inn" i behandlingens innhold. Når man søker om en ytelse fra NAV er det vilkår for at man skal kunne få ytelsen. I noen tilfeller må NAV stille spørsmålstegn ved behandlingen for å vurdere om vilkårene for ytelsen er oppfylt. Dette gjøres generelt ikke for å være vanskelige, men for å vurdere om de juridiske vilkårene for ytelsen er oppfylt. 

Anonymkode: c09ff...3d3

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...