Gå til innhold

psykiaterens diaonose-systemer

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har vært mye syk, og det ble ved siste sykehusinleggelse stillt spørsmål om min sykdom var psykosomatisk. Jeg var hos psykiater og han konkluderer i rapporten sin med at det ikke er en psykiatrisk diagonose/ psykisk lidelse som ligger til grunn for mine plager, allikevel står det "diagonose" og et nummer i bunn av rapporten: F 54. Hvordan skal jeg tolke dette/ hva betyr det, og hvorfor blir eventuelle diagonose skrevet i en "kode" vanlige pasienter ikke kan forstå?

Hilsen forvirret!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42161-psykiaterens-diaonose-systemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Rapporten er primært fra psykiateren til henvisende lege. I denne bruker vi alltid koder i tillegg til tekst ved angivelse av diagnose. Vi er forpliktet til det av lovverket.

F54 er en diagnose i systemet ICD-10. Akkurat denne diagnosen er en foreldet overlevning fra gammelpsykiatrien. I denne påsto en at det fantes noen typiske psykosomatiske lidelser bla. astma og ulcerøs colitt. Nyere forskning har ikke funnet noen holdepunkter for at det er spesielle psykiske faktorer i disse lidelsene. Likevel har de altså klart å bli med også i den siste utgaven av ICD systemet.

Sorry på psykiatriens vegne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...