Gå til innhold

Strammer inn ordningene for syke - AAP max 3 år

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hovedårsaken til enda nye innstramninger tror jeg er at NAV overstrømmes av folk som trenger hjelp for å komme videre i livet og som har lovrettslig krav på hjelp.  Det neste er vel at rettsreglene bare endres og bunnen faller ut for mange. I systemet som var foran AAP ordningen var de enkelte gruppene mere adskilt og fikk mere " skreddersydd hjelp" i den grad de fikk noen hjelp eller ble husket som mulige arbeidstagerne selvfølgelig. På den annen side er det neppe fulgt ressurser med endringene og de svakeste gruppene er mere utsatte enn noen gang overlatt til om de er heldige med fastlege eller ikke.Jeg har også syntes synd på mange NAV ansatte da de ofte ingenting har å stille opp med kun sandpåstrøing. Det er så veldig mange som trenger hjelp og oppfølging i dag på så mange områder og NAV er knutepunktet som det henvises til av også mange andre hjelpeinstitusjoner. NAV selv spiller bare ballen over til de enkelte brukerne som ventes å være byrden av alle kriser ikke bare sin egen.

De fleste har ikke krefter og ressurser til å dykke i regelverket i den fra klagen deres tas imot av representantene for systemet.

Det neste er kanskje at all hjelp blir behovsprøvet slik det i stor grad het seg at det var før. 

Anonymkode: f74d8...56f

Fortsetter under...

AnonymBruker
På 13. juli 2017 den 23.09, XbellaX skrev:

Snakk om ytterpunkter....! Den første var jo like fabelaktig som nr 2 var elendig. Det er så man kan begynne lure på om det kun er for "diplomets skyld" de ønsker være IA-bedrift.

For en del bedrifter har du nok dessverre rett i det. Men det er heldigvis de IA bedrifter som virkelig jobber for at det skal gå. 

Anonymkode: 0d51c...17d

Gjest Gargamel

Hvordan fungerer ia ordningen i dag? Spørsmålet vår oppe i vår bedrift en gang, men vi droppet det etter råd fra bedriftshelsetjenesten(!) fordi statistikken viste at IA bedrifter hadde høyere sykefravær enn andre bedrifter. Altså så det ut som om slakkere tøyler og mer fokus på helse ganske enkelt gav mer fravær.

AnonymBruker
9 minutter siden, Gargamel skrev:

men vi droppet det etter råd fra bedriftshelsetjenesten(!) fordi statistikken viste at IA bedrifter hadde høyere sykefravær enn andre bedrifter. Altså så det ut som om slakkere tøyler og mer fokus på helse ganske enkelt gav mer fravær.

Huffameien for en statistikkbruk :D  forskning viser at tilnærmet 100% av cellegiftbrukere har kreft, derfor må vi slutte med cellegift :D 

Men det stemmer nok det, enkelte klienter er usikre arbeidstagere og det tryggeste for bedriften er å sette dem på trygd, men om det er det samfunnsøkonomisk beste er litt mer diskutabelt

Anonymkode: 62384...bac

Annonse

Gjest Gargamel
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Huffameien for en statistikkbruk :D  forskning viser at tilnærmet 100% av cellegiftbrukere har kreft, derfor må vi slutte med cellegift :D 

Men det stemmer nok det, enkelte klienter er usikre arbeidstagere og det tryggeste for bedriften er å sette dem på trygd, men om det er det samfunnsøkonomisk beste er litt mer diskutabelt

Det er litt pussig at du skylder på statistikkbruk når jeg ikke har vist til noen konktet statistikk.

Det får meg til å tro at du er litt vel kjapp med å forkaste fakta som ikke passer med meningene dine.;)

9 timer siden, Gargamel skrev:

Hvordan fungerer ia ordningen i dag? Spørsmålet vår oppe i vår bedrift en gang, men vi droppet det etter råd fra bedriftshelsetjenesten(!) fordi statistikken viste at IA bedrifter hadde høyere sykefravær enn andre bedrifter. Altså så det ut som om slakkere tøyler og mer fokus på helse ganske enkelt gav mer fravær.

Jeg trodde IA hadde medført lavere fravær? Kanskje det har medført færre sykemeldinger? Vi er en IA-bedrift og kan ha 24 egenmeldingsdager i året, max. 8 i strekk. Jeg har ikke hatt mer fravær etter at det ble slik, men det har vært et par ganger med lengre egenmeldingsfravær ettersom jeg nå ikke trenger å gå til legen om jeg fremdeles er helt pudding etter tre dager. Det var vel en stor del av hensikten med IA?

18 timer siden, Gargamel skrev:

Hvordan IA ordningen fungerer kommer helt an på hvilken innsats bedriften legger i å få det til å fungere. Den ene bedriften jeg jobbet i hadde ingen resultater på sykefraværet, men de gadd heller ikke løfte en finger for å gjøre noe med fraværet. Folk måtte ganske enkelt bare slutte å bli syke og slutte å få belastningsskader. I den andre IA-bedriften jeg jobbet i ble sykefraværet redusert. De som av en eller annen grunn ikke kunne fortsette med de arb.oppgavene de hadde fikk andre oppgaver istedefor å bli sykemeldt. Endel fikk hjelp til å komme raskere i behandling. Om noen trengte hjelpemidler ble disse hjelpemidlene skaffet. Det var ansatt en person til å ta seg av alt dette og hun hadde fulltidsstilling og vel så det. Men hennes lønn og enda mer ble spart inn pga hennes arbeid med å holde folk i jobb.

Så blir det jo også feil å kun se på korttidsfraværet. Det kan ta tid før man ser ev. resultater på langtidsfraværet. Ved å forebygge, som jo er noe av greia med AI, så vil man på sikt redusere fravær og bortfall.

Gjest Gargamel
8 timer siden, Lillemus skrev:

Jeg trodde IA hadde medført lavere fravær? Kanskje det har medført færre sykemeldinger? Vi er en IA-bedrift og kan ha 24 egenmeldingsdager i året, max. 8 i strekk. Jeg har ikke hatt mer fravær etter at det ble slik, men det har vært et par ganger med lengre egenmeldingsfravær ettersom jeg nå ikke trenger å gå til legen om jeg fremdeles er helt pudding etter tre dager. Det var vel en stor del av hensikten med IA?

Jeg vet ikke hvordan det er i dag, bare at en helseperson sa til meg at fraværet var høyere i IA bedrifter. Dermed ble ideen lagt død umiddelbart. Vi hadde uansett bare 2-3% fravær så det gav ikke mening å bruke masse energi på det. 

Jeg prøvde å finne det ut i går kveld. Blant annet et det en SINTEF rapport fea 2013 som virker ganske omfattende, men selv sammendraget ble litt for tungt stoff for meg. Det ser ut som om sykefraværet er 1% lavere pga IA korrigert for "alt mulig". Størst positiv effekt i privat sektor. Ingen positiv effekt i statlig sektor. Ordningen kritiseres for å ikke ha noen positiv effekt på inkludering verken privat eller statlig.

Det er bra hvis man slipper å belaste legene med forkjølelser og sånt.

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Ser ut som om ia har en positiv effekt på sykefravær, selv om den er marginal. 

AnonymBruker
38 minutter siden, Gargamel skrev:

Ok. Ser ut som om ia har en positiv effekt på sykefravær, selv om den er marginal. 

Det går bra, vennen :wub:

Uansett grunnen til at jeg trodde det var slik var at de inkluderte flere (av mer tvilsom karakter) og da vil åpenbart sykefraværet gå opp, uten at det betyr at folk blir sykere bare at flere syke/med nedsatt arbeidsevne får jobb, (isteden for at de er syke arbeidsledige hjemme og dermed ikke "drar ned" "sykrefraværet" i snitt. Men jeg googlet og så at neida de inkluderer ingen (det er bare i navnet) og da slipper en jo det "problemet", men men samme kan det være, gode intensjoner overalt, det er jo bra det sikkert

AnonymBruker

Politikere har for lite bakgrunn fra mere vanlig arbeidsliv og da ikke som toppleder eller mellomleder i det private næringsliv tror jeg. Kanskje burde det være flere utenom den ultimate familielykke også av forskjellig alder og livssyn.

I "Politikerland"blir visst aldri folk alvorlig syke og de kommer raskt tilbake i arbeidslivet om de opplever arbeidsledighet eller annet.

Anonymkode: f74d8...56f

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...