Gå til innhold

Bekymret :/


Emely0101

Anbefalte innlegg

Hei. 

Skriver her jeg, så kanskje jeg kan slutte å lese om leukemi og kanskje noen vet hva det kan være. 

Jeg har hudblødninger og har hatt det siden 13.juli. 

Det første merket kom på rompa og var ca 5 cm i diameter. Det var mange flekker. Den største var ca 1,5 cm og minste 1 mm. Jeg har fått tre slike store flekker, men mange flekker med små petekkier. De kommer hovedsakelig på bein og armer, men har også på mage, rygg, rompe og skuldre. 

Blodutstryk hos legen viste ingenting galt. Han sa neste steg er beinmargsprøve, men at det godt kan vente. Jeg valgte å vente.

Det blir verre og verre. Fra første merket gikk det to uker før jeg fikk mer. Nå får jeg nye merker hver eneste dag... i går var overarmen min dekket av petekkier og i dag har jeg en "remse" med petekkier langs låret. Det er ca 3 cm bredt og ca 7 cm langt. Noen av de ser litt væskefylt ut. 

Dagen før det var det andre armen. Dagen før der var det leggen. Før der låret. Osv. 

Hvis jeg klør et sted får jeg blodutredelser umiddelbart. Ellers er det ingenting som har utløst flekkene, de bare plutselig er der. 

Jeg har også et blåmerke på armen som vokser. Aner ikke hvordan jeg fikk det. Det ligger på siden av albuen, mot ansiktet. Først var det en bitteliten flekk som jeg såvidt la merke til. Nå er det en stor flekk på ca 4 cm. 

Jeg har for første gang i mitt liv blødd fra tarmen. 

Jeg har ofte blødninger fra skjeden. 

Jeg blør fra tannkjøtt hver dag.

Jeg er helt forferdelig trøtt og sliten.. Jeg orker ikke engang å rydde. Ikke i det hele tatt. Jeg har fått hjelp til det... liker vanligvis å ha det rent og ryddig, men jeg orker bare ikke.  Jeg sover masse om dagen. Klarer nesten ikke holde meg oppe etter 19, og sover gjerne til 10-11. Sist sov jeg til kl 13. 

Jeg elsker vanligvis å stå opp 7, men jeg sliter.. jeg er utslitt og jeg vet ikke hvorfor. Og nå er jeg redd. Hvorfor er blodprøvene mine fine? Hva er galt med meg? Har noen opplevd der samme?

 

Andre plager:

Magesmerter midt i magen

Hodepine

Nattesvette!! Jeg har ALLTID dusja på kvelden. Alltid. Jeg har alltid hatt problemer med å få i gang svette gjennom trening, fordi jeg svetter SJELDENT. 

Nå er det poengløst for meg å dusje på kvelden. Jeg er gjennomvåt og stinker etter natten. Hver eneste dag. 

Smerter i leggene (et slags press/voksesmerter og av og til brennende følelse)

 

Faste medisiner:

P-stav

Escitalopram

 

 

Endret av Emely0101
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, Emely0101 skrev:

Hei. 

Skriver her jeg, så kanskje jeg kan slutte å lese om leukemi og kanskje noen vet hva det kan være. 

Jeg har hudblødninger og har hatt det siden 13.juli. 

Det første merket kom på rompa og var ca 5 cm i diameter. Det var mange flekker. Den største var ca 1,5 cm og minste 1 mm. Jeg har fått tre slike store flekker, men mange flekker med små petekkier. De kommer hovedsakelig på bein og armer, men har også på mage, rygg, rompe og skuldre. 

Blodutstryk hos legen viste ingenting galt. Han sa neste steg er beinmargsprøve, men at det godt kan vente. Jeg valgte å vente.

Det blir verre og verre. Fra første merket gikk det to uker før jeg fikk mer. Nå får jeg nye merker hver eneste dag... i går var overarmen min dekket av petekkier og i dag har jeg en "remse" med petekkier langs låret. Det er ca 3 cm bredt og ca 7 cm langt. Noen av de ser litt væskefylt ut. 

Dagen før det var det andre armen. Dagen før der var det leggen. Før der låret. Osv. 

Hvis jeg klør et sted får jeg blodutredelser umiddelbart. Ellers er det ingenting som har utløst flekkene, de bare plutselig er der. 

Jeg har også et blåmerke på armen som vokser. Aner ikke hvordan jeg fikk det. Det ligger på siden av albuen, mot ansiktet. Først var det en bitteliten flekk som jeg såvidt la merke til. Nå er det en stor flekk på ca 4 cm. 

Jeg har for første gang i mitt liv blødd fra tarmen. 

Jeg har ofte blødninger fra skjeden. 

Jeg blør fra tannkjøtt hver dag.

Jeg er helt forferdelig trøtt og sliten.. Jeg orker ikke engang å rydde. Ikke i det hele tatt. Jeg har fått hjelp til det... liker vanligvis å ha det rent og ryddig, men jeg orker bare ikke.  Jeg sover masse om dagen. Klarer nesten ikke holde meg oppe etter 19, og sover gjerne til 10-11. Sist sov jeg til kl 13. 

Jeg elsker vanligvis å stå opp 7, men jeg sliter.. jeg er utslitt og jeg vet ikke hvorfor. Og nå er jeg redd. Hvorfor er blodprøvene mine fine? Hva er galt med meg? Har noen opplevd der samme?

 

Andre plager:

Magesmerter midt i magen

Hodepine

Nattesvette!! Jeg har ALLTID dusja på kvelden. Alltid. Jeg har alltid hatt problemer med å få i gang svette gjennom trening, fordi jeg svetter SJELDENT. 

Nå er det poengløst for meg å dusje på kvelden. Jeg er gjennomvåt og stinker etter natten. Hver eneste dag. 

Smerter i leggene (et slags press/voksesmerter og av og til brennende følelse)

 

Faste medisiner:

P-stav

Escitalopram

 

 

Også testa for vaskulitter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vaskulitter? Var bare på legevakten og han tok en rask test for å sjekke blodplater osv. Fastlegen vil ikke gi meg time fordi jeg skylder henne for to timer alt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Emely0101 skrev:

Hva er vaskulitter? Var bare på legevakten og han tok en rask test for å sjekke blodplater osv. Fastlegen vil ikke gi meg time fordi jeg skylder henne for to timer alt..

Har du ikke råd til å betale for legetime? Kanskje du kan få dekket det på en eller annen måte?

Vaskulitter er betennelse i blodårer. Finnes mange forskjellige. Ett eksempel er henloch -schønleins purpura.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en litt vanskelig økonomisk situasjon skjønner du. Har fått trekk på 9000 pr mnd av statens innkrevingssentral og fikk faktisk avslag på sosialhjelp.. tips mottas med stor takk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Emely0101 skrev:

Har en litt vanskelig økonomisk situasjon skjønner du. Har fått trekk på 9000 pr mnd av statens innkrevingssentral og fikk faktisk avslag på sosialhjelp.. tips mottas med stor takk :P

Ring eller chat med gjeldsrådgiver (NAV)

Anonymkode: 64e83...8f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede satt i gang ting ang gjelden, men det gir meg ikke time hos legen. I dag har jeg blodutredelser oppover siden av nakken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom meg til legen i går :) Hun tror jeg har trombocytemi eller vaskulitt. Men leukemi må utelukkes først. Litt skummelt å høre, men det går nok fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...